آموزشی

چرا باید درون خودرو ضدیخ بریزید؟

ضد یخ

ضد یخ یا اتیلن گلیکول، یک سیال خنک کننده و مایعی برای خنک کردن موتور است که ظرفیت گرمایی آب را افزایش می‌دهد و از یخ زدن یا جوش آوردن موتور در فصل‌های مختلف جلوگیری و رسوباتی که به دلیل املاح موجود در آب، در داخل موتور و رادیاتور تشکیل می‌شوند جلوگیری می‌کند.

کاربرد ضدیخ

کاربرد ضدیخ در اتومبیل بسیار زیاد است از این محلول برای خنک کردن موتور استفاده کنید و در زمستان هایی که امکان یخ زدن مایعات وجود دارد می تواند از یخ زدن مایع درون رادیاتور جلوگیری کند. اگر مایع درون رادیاتور گردش نداشته باشد علاوه بر خود موتور قسمت های مختلف دیگر هم دچار مشکل می شوند و حتما باید مایع به گردش در بیاید. اگر در زمستان ها ضدیخ درون رادیاتور نباشد و یخ زدگی به وجود بیاید لوله های درون اتومبیل می ترکند و خسارت های بسیار زیادی را به بار می آورند، بنابر این برای جلوگیری از این کار می بایست از ضدیخ استفاده کرد. از کاربرد های دیگر ضدیخ می توان به جنبه شستشوی آن اشاره کرد، چرا که امکان رسوب داشتن در رادیاتور می تواند خسارت های زیادی به بار آورد و با ضدیخ می توانید این رسوب ها را از بین ببرید. بهترین راه برای اینه ضدیخ را در رادیاتور بریزید این است که آن را به مکانیکی ببرید تا مکانیک با شستشوی رادیاتور آن را کاملا تمیز کند و به شما تحویل دهد و سپس محلول ضدیخ را درون اتومبیل بریزید.

روان کار کردن اتومبیل بسیار اهمیت دارد و و کاربرد ضدیخ در خودروهمین می باشد که با استفاده از آن باعث می شوید تا اتومبیل بهتر کار کند.

ضد یخ
ضد یخ

انواع ضدیخ

۱- ضد یخ سبز :  سال‌های متمادی فقط یک نوع ضد یخ در بازار وجود داشت و آن همین رنگ سبز آن بود. با پیشرفت فناوری انواع مختلف دیگری از ضد یخ وارد بازار شدند.

۲- ضد یخ OAT : این کلمه مخفف Organic Acid Technology است. این ضد یخ ماندگاری طولانی دارد و برخلاف برخلاف نوع سبز که حدود ۲ تا ۳ سال دوام دارد، این ضد یخ حدود ۵ سال ماندگار است

۳- ضد یخ ترکیبی یا هیبریدی : این ضد یخ اساسا ترکیبی از ضد یخ سنتی و ضد یخ OAT است. این محصول که HOAT نامیده می‌شود، معمولا با مایع خنک‌کننده‌ای که درون موتور شما هست هم سازگار است و می‌توانید بدون توجه به نوع مایع قبلی، این ضد یخ را بعد از رقیق‌کردن با آب به آن اضافه کنید. این در حالی است که ضد یخ OAT را در صورتی که قبلا از خنک‌کننده معمولی استفاده کرده باشید، نمی‌توانید به آن اضافه کنید؛ زیرا این دو با هم سازگار نیستند.

ضد یخ
ضد یخ

تفاوت ضد یخ با مایع خنک‌کننده

خیلی‌ها مایع خنک‌کننده را با ضد یخ اشتباه می‌گیرند و هر دو را یکی می‌دانند. درحالی‌که ضد یخ همان مایع خنک‌کننده نیست، بلکه یکی از دو جزء اصلی تشکیل‌دهنده آن است. در واقع مایع خنک‌کننده از مخلوط ضد یخ و آب مقطر تشکیل شده است.

خود ضد یخ ترکیبی از آب مقطر و نوعی الکل است. معمولا رایج‌ترین آنها اتیلن گلیکول است، زیرا هم ارزان‌تر است و هم به هر نسبتی با آب مخلوط می‌شود. بااین‌حال به‌تازگی ماده جدیدتری به نام پروپیلن گلیکول به بازار عرضه شده است که گران‌تر است ولی خطر کمتری دارد.

مزایای ضد یخ

اگر ضد یخ را به‌طور منظم تعویض کنید، مزایای زیادی به شما ارائه می‌کند که عبارت‌اند از:

۱- از یخ‌زدگی آب در زمستان جلوگیری می‌کند؛

۲- از به جوش آمدن آب در تابستان جلوگیری می‌کند؛

۳- اجازه زنگ‌زدگی و خوردگی قطعات فلزی موتور را نمی‌دهد؛

۴- از پوسیدگی قسمت‌های لاستیکی و پلاستیکی محفظه موتور ممانعت می‌کند؛

۵- به جلوگیری از الکترولیز مایع خنک‌کننده کمک می‌کند

نسبت ضد یخ خودرو و آب موتور

 آب و ضد یخ را به نسبت مساوی یعنی ۵۰/۵۰ با هم مخلوط کنید. البته گاهی ضد یخ به‌صورت مخلوط‌شده و آماده موجود است که به آن مایع خنک‌کننده می‌گویند. همیشه حواستان باشد که آیا دارید مایع خنک‌کننده می‌خرید یا ضد یخ.

ضد یخ
ضد یخ

علائم کمبود ضد یخ

برخی از نشانه‌های مهم کمبود ضد یخ عبارت‌اند از:

۱. رایج‌ترین نشانه کمبود ضد یخ در خودرو، بوی شیرین منحصربه‌فردی است که در کابین ماشین می‌پیچد. اگر متوجه چنین بویی شدید، قسمت زیر پای سمت مسافر را بررسی کنید. وجود هرگونه مایع یا رطوبت در آنجا احتمالا نشانه نشت ضد یخ است.

۲. یکی دیگر از نشانه‌های رایج کمبود ضد یخ، مشاهده لایه‌ای چرب در قسمت داخلی شیشه‌های ماشین است. این لایه اغلب با کثیفی شیشه‌ها اشتباه گرفته می‌شود. تفاوت آن این است که اگر مشکل از ضد یخ باشد، بعد از تمیزکردن بلافاصله دوباره خودش را نشان می‌دهد.

۳. نشانه دیگر، ضعیف‌بودن گرمای بخاری است. اگر سطح ضد یخ کم باشد، معمولا باعث می‌شود سیستم گرمایی به‌خوبی کار نکند. این امر مخصوصا در ماه‌های سرد زمستان بیشتر خودش را نشان می‌دهد. البته اگر ترموستات هم مشکل داشته باشد با چنین نشانه‌ای روبه‌رو هستیم. در چنین شرایطی ابتدا مطمئن شوید که سطح ضد یخ پایین نیست یا نشتی ندارد، بعد سراغ ترموستات بروید.

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
دیدن همه ی نظرات