آموزشی

چرا ایربگ خودرو باز نمی شود ؟

ایربگ خودرو

 به نقل از ” یدک مال ” ایربگ خودرو  بالشی اضطراری است که در هنگام وقوع تصادف پر از باد شده و فضای بین سرنشین و خودرو را پر می‌کند تا مانع از برخورد سر یا صورت راننده یا سرنشینان با بخش های سخت خودرو همانند داشبورد،فرمان، شیشه ها و … جلوگیری شود. بعد از کمربند های ایمنی، این وسیله دومین تجهیز ایمنی اتومبیل هاست. این وسیله از پارچه های نایلونی و پلیمر ساخته می‌شوند که معمولا به رنگ سفید هستند و مکان اصلی نصب آنها در بین فرمان، داشبورد، صندلی ها، و درها می‌باشد. هر کدام یک از کیسه هوا ها از اجزای مختلفی نیز ساخته شده است

بخش های تشکیل دهنده سیستم ایربگ

۱- کیسه های هوا : این کیسه های هوا یا ایربگ ها همانطور که گفته شد از جنس پلیمر بوده و برای جلوگیری از چسبیدن آنها به یکدیگر که موجب اختلال در عملکرد آنها می‌شود، لایه ای از سیلیکون را در بخش داخلی آن تعبیه می‌کنند. این کیسه هوا ها همچنین دارای منافذ ریزی هستند که بعد از باد شدن به سرعت خالی می‌شوند تا مانع خروج سرنشین از خودرو نباشند.

۲-سنسور ایربگ : سنسور ایربگ رابط بین کیسه ها و ECU هستند که در زمان بروز تصادف، دستور باد شدن را به کیسه هوا اعلام کرده و ایربگ اتومبیل نیز با گاز مخصوصی باد می‌شوند. این حسگر ها در برخی موارد سیگنال هایی را به واحد مرکزی می‌فرستند تا چراغ های خطر روشن شده و درب ها باز شود. همچنین،سیستم سوخت رسانی  قطع شده و در خودروهای پیشرفته تر، تماس اضطراری در صورت اتصال به اینترنت نیز برقرار می‌شود.

۳- سیستم باد کننده ایربگ : این سیستم از یک ژنراتور تولید گاز کوچک ساخته شده که شامل یک جرقه زن و تعدادی قرص سوخت می‌باشد. جرقه زن ها دارای خازن هایی هستند که در زمان مناسب سبب اشتعال این قرص ها می‌شوند که بعد از دریافت سیگنال از واحد کنترل مرکزی اتفاق می‌افتد. سدم آزید و نیترات پتاسیم این قرص ها تبدیل به گاز نیتروژن شده که به عنوان گاز ایربگ شناخته شده و سبب باد شدن کیسه ها می‌شود.

ایربگ خودرو
ایربگ خودرو

آشنایی با انواع ایربگ خودرو

۱- کیسه هوا سرنشینان جلو :ایربگ های جلویی ساده ترین و ابتدایی ترین نوع ایربگ هستند که از اهمیت بیشتری نیز برخوردارند چرا که سوانح رانندگی بیشتر در بخش جلویی تا بخش سرنشینان پشتی اتفاق می‌افتد. این کیسه های هوا بر روی داشبورد و بخش وسطی غربیلک فرمان قرار دارد.

۲-ایربگ جانبی :ایربگ جانبی در بین درب و سرنشین در طرفین خودرو قرار گرفته و در هر دو بخش جلویی و عقبی خودرو وجود دارند. مکان جاسازی آنها در صندلی هاست و مانع از برخورد سرنشینان به بخش های سخت خودرو هنگامی که تصادف از جانب رخ می‌دهد می‌شود.  

۳- ایربگ پرده ای : ایربگ پرده ای مانند یک پرده سطح شیشه های کناری خودرو را می‌پوشاند تا علاوه بر جلوگیری از آسیب به سر و گردن سرنشین، مانع از ریخته شدن شیشه بر روی افراد می‌شود. در بالا عکس این ایربگ را مشاهده می نمایید که به چه صورت از شما محافظت میکند.

۴-ایربگ وسط : ایربگ وسط به ندرت در خودرو های معمولی بکار می‌رود و بین راننده و سرنشین باز می‌شود.

ایربگ خودرو
ایربگ خودرو

۵- ایربگ زانویی :ایربگ زانویی مانع از برخورد پاها و زانو افراد به بخش های سخت خودرو خواهد شد.

۶- ایربگ کمربندی : کمربند های ایمنی مجهز به کیسه هوا برای کاهش احتمالات آسیب کمربند ها به هنگام کشیده شدن هستند. به کیسه هوایی که بر روی کمربند ایمنی خودرو قرار میگیرد ایربگ کمربندی می گویند.

۷- ایربگ عابر پیاده : تکنولوژی جدید ایربگ ها به کیسه هوا عابر اطلاق می‌شود که مخصوص عابر پیاده، موتور سوار، و دوچرخه سواری است که از رو به رو با خودرو برخورد می‌کند. ایربگ عابر پیاده در خارج خودرو و روی بدنه قرار گرفته و مانع آسیب رسیدن و شخص ثالث میشوند.

ایربگ خودرو
ایربگ خودرو
0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
دیدن همه ی نظرات