آموزشی

وظیفه واترپمپ در خودرو

واتر پمپ خودرو

به گزارش پایگاه خبری “یدک مال” واتر پمپ  خودرو یکی از قطعات حاضر در پیشرانه خودرو است که مخلوط آب و ضدیخ را در موتور به گردش درمی‌آورد. این عمل به منظور خنک سازی موتور صورت گرفته و در صورت قطع آن، ریسک داغ شدن بیش از حد موتور ، جوش آوردن و مصائب پس از آن وجود دارد.چون وظیفه واتر پمپ برقراری گردش دائمی آب در موتور است تا زمانی که موتور خودرو روشن است باید کار کند، معمولاً کارخانه‌های سازنده، آن‌ها را با طول عمر بالا می‌سازند

وظیفه واتر پمپ در خودرو

واتر پمپ نیز جزء مهم ترین اجزای سیستم خنک کاری موتور می باشد. به گردش در آوردن آب، در داخل پوسته ی موتور و اطراف سیلندر ها نیز از وظایف واتر پمپ می باشد. همچنین این قطعه ضدیخ و ضدجوش را به بخش‌های مختلف موتور خودرو می رساند، و مایعات نام برده شده توسط واتر پمپ به رادیاتور بازگردانده می‌شوند. پس واتر پمپ همواره کمک می‌کند تا خودروی شما در روزهای سرد دچار یخ ‌زدگی نشود و در روزهای گرم هم خنک بماند. در نتیجه اگر واتر پمپ درست عمل کند، خودروی شما در دمایی مناسب و ثابت به کار خود ادامه خواهد داد. حال اگر خرابی واتر پمپ برای خودرویتان پیش بیاید، امکان آسیب ‌دیدن موتور هم بالا می‌رود، به همین علت باید همیشه هوای واتر پمپ اتومبیلتان را داشته باشید.

واتر پمپ خودرو
واتر پمپ خودرو

اجزای واتر پمپ خودرو

واتر پمپ خودرو

طرز کار واتر پمپ خودرو

این قطعه با پمپاژ آب در اطراف موتور و سیلندرها باعث خنک شدن موتور خودرو می شود و این آب پس از گردش توسط واترپمپ دوباره به رادیاتور باز می گردد. این عمل توسط پره های داخل واتر پمپ انجام می شود. و مکان قرارگیری واترپمپ بر روی سیلندر و کنار تسمه تایم می باشد و بعضا مستقیما به آن متصل می باشد. در واقع واترپمپ اساسی ترین نقش را در سیستم خنک کننده موتور ایفا می کند.

نشانه های خرابی واتر پمپ خودرو

۱- نشت مایع خنک کننده 

۲-زنگ زدگی، خوردگی پمپ آب

۳-صدای غیر عادی از ناحیه موتور

۴-گرمای بیش از حد موتور

۵-خارج شدن و مشاهده بخار از موتور ماشین

۶-خوب کارنکردن کولر خودرو

۷-روشن شدن چراغ هشدار دمای آب 

۸-شنیدن صدای ساییدگی ازداخل موتور خودرو

زمان تعویض واتر پمپ خودرو

پمپ آب نیاز به تعویض در مسافت خاصی را ندارد، و باید در هر بار رفتن به تعمیرگاه، واترپمپ نیز بررسی شود و در صورت مشاهده هر گونه علایم خرابی تعویض شود. همچنین پمپ آب را در صورت شکستگی باید عوض کرد. در بعضی مواقع بنابر احتیاط آن را تعویض می کنند. برای مثال، هنگام تعویض تسمه تایم و یا وقتی که مشکل داغ کردگی ناشی از پمپ آب وجود داشته باشد.

واتر پمپ خودرو
واتر پمپ خودرو

عواملی که باعث خاموش شدن واتر پمپ می شوند

۱- یاتاقان پمپ آب فرسوده :

اگر به اندازه کافی سفت نبوده و شل باشد ، می تواند باعث از شل شدن تسمه و از بین رفتن آن شود.

۲-نشتی واتر پمپ

این نشانه خرابی  واشر است. اگر علت اصلی ان شافت باشد ، باید کل پمپ تعویض شود. اگر فقط واشر باشد ، ممکن است نیازی به پمپ جدید نداشته باشید.

۳-تیغه های شکسته فن

پمپ های آب با تسمه مارپیچ مجهز به تیغه های پلاستیکی  می توانند لرزش ایجاد کرده و باعث خراب شدن یاتاقان های پمپ آب شوند

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
دیدن همه ی نظرات