اخبار

نبستن کمربند ایمنی مهمترین عامل مرگ و میر

نبستن کمربند ایمنی مهمترین عامل مرگ و میر

به گزارش پایگاه خبری «یدک مال» به نقل از سایپانیوز، در مورد اهمیت کمربند ایمنی بر اساس گزارش سازمان ایمنی ترافیک بزرگراه ملی NHTSA‌ هنوز هم در کشورهای توسعه یافته حداقل ۱۰ درصد از سرنشینان کمربند ایمنی را نمی بندند و بر اساس گزارش وال استریت ژورنال در سال گذشته نیمی از مرگ و میرها را سرنشینانی تشکیل داده اند که کمربند نبسته بودند.

این رقم از سال ۲۰۱۲ تا به حال بالاترین رقم ثبت شده است و جالب این جا است که در سال ۲۰۲۰ با این که مردم به خاطر شیوع جهانی ویروس کرونا کمتر رانندگی کردند، آمار مرگ و میر در اثر تصادف در آمریکا با ۷ درصد رشد به رقم ۳۸,۶۸۰ نفر رسید. از عوامل مهم دیگر در این تصادف ها، سوءمصرف مواد [مخدر و الکل] بوده که به عنوان یک عامل مهم قابل پیش بینی بوده است.

دان سیلویا Dan Sylvia رئیس ترافیک ناحیه جفرسن در شهر دنور وقتی جریمه ۷۵ دلاری را به خاطیان می دهد، دلایل عجیبی برای نبستن کمربند می شنود، از جمله این که افراد خاطی می گویند خوششان نمی آید که دولت برایشان تعیین تکلیف کند؛ یا آن که یکی از این خاطیان گفته است قسم خورده هرگز کمربند ایمنی نبندد.

در ایالات متحده در سال ۲۰۲۰ در مقایسه با سال ۲۰۱۹، تعداد مرگ و میر کسانی که از خودرو به بیرون پرتاب شده اند، ۲۰ درصد افزایش داشته است. این نوع مرگ بیشتر در بین جوانان اتفاق افتاده است. اسی واگنر Essie Wagner رئیس تحقیقات رفتارشناسی سازمان ایمنی ترافیک بزرگراه ملی می گوید وقتی راننده یا سرنشین به بیرون از خودرو پرتاب می شود، می توان یقین حاصل کرد که کمربند نبسته بوده است. او می گوید: «عواملی همچون سرعت بالا، مصرف الکل یا هر ماده مخدر دیگر که سطح هوشیاری را پایین می آورد از هم جدا نیستند و تقصیر را نمی توان به گردن یک عامل به تنهایی انداخت. این عوامل با هم تصادف ها را بالا می برند.»

برای کاهش این نوع تصادف ها مخصوصاً مرگ و میر ناشی از نبستن کمربند ایمنی سامانه های مختلفی ارائه شده و از همه جدی تر آن سامانه قفل کمربند است. این سامانه طوری طراحی شده که تا راننده کمربند را نبندد، خودرو روشن نمی شود. اما این سامانه اجباری نیست. برخی سامانه های مشابه هم خودرو روشن می شود اما تا کمربند بسته نشود امکان رفتن به دنده های سبک تر یا سرعت بالاتر را اجازه نمی دهد.

هر چقدر خودرو جدیدتر باشد، ایمن تر هم هست. اکثر این خودروهای جدید، کمربند ایمنی با کیسه هوا به طور همزمان و با هماهنگی عمل می کنند و میزان مرگ و میر را به شدت کاهش می دهند.

حتی در کشورهای توسعه یافته هم پیش از ۱۹۹۰ نیمی از مردم کمربند ایمنی نمی بستند. از زمانی که کمربند ایمنی اجباری شد، روی مرگ و میر حاصل از تصادف تأثیر بزرگی گذاشت.

مطالب مرتبط

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
دیدن همه ی نظرات