آموزشی, قطعه شناسی خودرو

میل گاردان و نحوه عملکرد آن در خودرو

میل گاردان

میل گاردان (شافت درایو، شاخه پروانه، شافت موتور) یک جزء مکانیکی برای انتقال گشتاور و چرخش است. معمولاً برای اتصال سایر مؤلفه های یک مجموعه درایو استفاده می شود که به دلیل فاصله نیاز به اتصال مستقیم نباشد. در اتومبیل، می توانید آن را به طور عمده در پیکربندی RWD مشاهده کنید، زیرا این امر به انتقال گشتاور به دیفرانسیل حاصل از سیستم انتقال و کمک به چهارشاخ گاردان کمک می کند.

وظایف میل گاردان

۱- برقراری اتصال گیربکس و دیفرانسیل در صورت زیاد بودن فاصله آن‌ها

۲-انتقال انرژی چرخشی خارج شده در گیربکس به دیفرانسیل

ساختار و اجزای میل گاردان

گاردان که از فلزی سخت و محکم و مقاوم ساخته می‌شود، ساختاری شفت مانند داشته و در آن انحراف، خمیدگی و زاویه دیده نمی‌شود. این محور قطور و صاف، دارای سه بخش مشخص است

۱-قفل‌های گاردان : این قفل‌ها که نوعی چهارشاخ هستند در دو سر میله اصلی برای اتصال به دیفرانسیل و گیربکس طراحی می‌شوند. این قفل‌ها امکان انعطاف و جابه‌جایی محدود را در زمان‌هایی که چرخ‌ها در یک راستا قرار ندارند، به کاردان می‌دهد تا در اثر تغییر سطح چرخ‌ها میله بدنه دچار آسیب نشود. این چهار شاخ‌ها که به گاردان امکان حرکت بالا و پایین را به‌صورت همزمان می‌دهند، از مفاصلی با نام هوک و سرعت بهره می‌برند. این قفل‌ها برای حرکت راحت روی شفت خروجی گیربکس از یک بلبرینگ در چهار سر خود بهره می‌برند.

۲-بدنه اصلی گاردان : بدنه ممکن است توپر یا توخالی باشد. این بخش که به‌صورت یک میله فلزی دیده می‌شود، از ورقه‌های فولاد کم‌زغال ساخته شده و برای سبک‌تر شدن وزن خودرو توخالی طراحی می‌شود. گاهی نیز برای بالا رفتن استحکام توپُر خواهد بود. اینکه در یک خودرو از کدام نوع استفاده شود تأثیر مستقیمی روی کارایی آن دارد.

۳-اتصال کشویی گاردان : میل گاردان، همزمان با حرکت بالا و پایین نیاز به بلند و کوتاه شدن نیز دارد. به این ترتیب که وقتی دیفرانسیل پایین می‌رود، کاردان نیاز دارد که بلندتر شود و وقتی بالا می‌رود کوتاه‌تر. این تغییر طول از طریق اتصال کشویی انجام می‌شود که چیزی شبیه به لوله‌های جاروبرقی امروزی است. بنابراین یک سمت بدنه گاردان قطورتر و سمت دیگر نازکتر است. سمت نازکتر درون بخش ضخیم‌تر قرار گرفته و در مواقع نیاز برای تغییر طول این دو سمت بازی کرده، تغییرات لازم را ایجاد می‌کنند.

میل گاردان
میل گاردان

انواع میل گاردان

میل گاردان برخلاف بسیاری دیگر از اجزای خودرو، در نوع ساخت و متریال به‌کار رفته در آن تنوع چندانی ندارد. به‌طور کلی میل گاردان‌ها بیشتر در طول متفاوت هستند چرا که فاصله گیربکس و دیفرانسیل متفاوت است. اما در همین راستا، میل‌گاردان‌ها در دو نوع ساخته می‌شوند:

  • میل گاردان یک تکه
  • میل گاردان دو تکه

به این ترتیب که اتصال کشویی در میل گاردان خودروهای محور عقب، که فاصله گیربکس و دیفرانسیل کمتر از ۱٫۵ متر باشد حذف می‌شود. در این موارد، هدر رفت انرژی موتور نیز به حداقل ممکن می‌رسد. اما در مواردی که طول میل گاردان زیاد باشد، این قطعه در میانه راه از یک بلبرینگ و لاستیک ضربه‌گیر نیز بهره می‌برد تا آسیب‌های احتمالی به آن به حداقل ممکن برسد.

عیب یابی میل گاردان

وجود ضربه در شروع حرکت خودرو یا ایجاد سر و صدا و لرزش در هنگام حرکت، نشان از وجود عیب در میل‌گاردان است. این عیوب می تواند به دلایل زیر باشد:

  • بالانس نبودن میل‌گاردان
  • شل بودن پیچ های کوپلینگ ها
  • وجود لقی بیش از حد در مفصل
  • خارج از مرکز بودن محور میل‌گاردان
  • تنظیم نبودن زاویه میل‌گاردان، نسبت به جعبه دنده و دیفرانسیل
میل گاردان
میل گاردان

علت بریدن میل گاردان

۱- خرابی قفل گاردان

۲- گیر کردن کشویی گاردان

۳- خوردگی بلبرینگ های چهار شاخه گاردان در اثر روغن کاری نشدن

۴- تعویض دنده معکوس در دور زیاد

۵-فشار آوردن به ماشین در جایی که بکسباد می کند

علت لقی گاردان

۱-خوردگی بوش ها

۲-یا گشاد شدن جای بلبرینگ ها

۳-خراب شدن چهارشاخ گاردان

۴-تاب برداشتن گاردان

 ۵-شکستن و ترک برداشتن گاردان

میل گاردان
میل گاردان
0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
1 دیدگاه
تازه‌ترین
قدیمی ترین بیشترین واکنش نشان داده شده(آرا)
بازخورد (Feedback) های اینلاین
دیدن همه ی نظرات
م.ص
1 سال قبل

سلام کشویی و بوش گلدونی عوض کردم ولی دوهفته نشد دوباره خراب شدند علتش مکانیک کوتاهی میلگاردون تشخیص داده وگفته باید دوسه سانت به طول میلگاردون اضافه شود
ایا دلیل دیگری دارد ممنون میشم راهنمایی بفرمایید
ماشین وانت کارا ۲۰۰۰میباشد ملگاردونش دوتیکس