معرفی خودرو

موسو : معرفی و بررسی مشخصات فنی سانگ یانگ موسو

معرفی موسو - سانگ یانگ موسو

سانگ یانگ موسو خودرو شاسی بلند سواری است که معنای لغوی به زبان کره ای آن کرگدن است و شرکت کره‌ای به نام سانگ یانگ (Ssangyong) آنرا روی خط تولید خود برد. این خودرو در سال ۱۹۹۳ طراحی و نهایتا تا سال ۲۰۰۵ تولید شد. موتورهای استفاده شده در این خودرو از غالباً موتورهای شرکت مرسدس بنز است. خودرو مذکور در سال ۱۳۸۲ تا سال ۱۳۸۸ توسط شرکت ایرانی مرتب خودرو مونتاژ و به بازار عرضه شد. در آن زمان به دلیل ممنوعیت واردات خودرو این سبک خودرو شاسی بلند مورد استقبال اکثر افراد قرار گرفت. با یدک مال همراه شوید تا در مورد این شاسی بلند بزرگ بیشتر بدانید.

تاریخچه موسو

در ابتدا بدلیل ناشناخته بودن کارخانه سازنده موسو در ایران ، به بحث پیرامون این کارخانه می پردازیم .

نام این کارخانه Ssangyong است، در کشور ما آنرا سانگ یونگ یا سانگ یانگ می نامند اما تلفظ صحیح آن سِن گی یون ( Sen Gi Yon ) است . سِن گی یون در زبان کره ای به معنای اژدهایان دو قلو و برگرفته از یک افسانه قدیمی است.

گروه تجاری سِن گی یون در سال ۱۹۳۹ در کره تاسیس شد ، این شرکت در آن زمان در زمینه های متفاوتی فعال بود ، ولی تولید کننده خودرو نبود تا اینکه در سال ۱۹۸۶ در پی خرید کمپانی Hadongwhan که از سال ۱۹۵۴ تولید کننده خودروهای ۴WD و کامیونت بود و تغییر نام آن به سِن گی یون ، فعالیت خودروسازی خود را آغاز نمود . در سال ۱۹۹۱ همکاری سِن گی یون با کارخانه مرسدس بنز آغاز گردید و برطبق آن موتورهای ( قلب تپنده ) بنز از سال ۱۹۹۳ بر روی خودروهای این کارخانه قرار گرفت.

سِن گی یون در سال ۱۹۹۳ تولید موسو را آغاز نمود ، در سال ۱۹۹۷ با دیگر شرکت خودروساز کره ای ، دوو ، متحد شد و از سال ۱۹۹۸ خودروی موسو علاوه بر تولید در کارخانه سِن گی یون در کارخانه دوو نیز تولید می شد، اما در سال ۲۰۰۰ با اعلام ورشکستگی کارخانه دوو ، همکاری دوو و سِن گی یون به پایان رسید و کارخانه سِن گی یون به صورت مستقل تولید خودرو را با همکاری مرسدس بنز ادامه داد و در سال ۸۱ بود که تولید موسو در ایران توسط شرکت خودروسازی مرتب ، که تولید کننده خودروهای لندرور با نام پاژن نیز بود، آغاز گردید.

معرفی شرکت سانگ یانگ

تولیدات سِن گی یون اکثراً (Sport Utility Vehicle (SUV است ، محصولات SUV سِن گی یون Korando ، Musso و Rexton نام دارند .

دیگر محصولات این کارخانه یک مدل (Sport Utility Truck (SUT به نام Musso Sport ، که همان وانت موسو است و یک مدل سدان به نام Chairman می باشد که همگی آنها دارای موتورهای مرسدس بنز هستند. حال به بحث اصلی یعنی خود موسو می پردازیم:

مشخصات موسو

این خودرو توسط شخصی به نام Ken Greenly از بخش هنر کالج سلطنتی لندن طراحی شده و همانطور که گفته شد تولید آن از سال ۱۹۹۳ آغاز گردید، در تمامی مدلهای آن نیز از موتورهای بنز استفاده می شود ، موتورهای نصب شده بر روی این خودرو ، توسط تولید کننده کره ای به شرح زیر است:

 

  • موتور بنزینی ۶ سیلندر ۳۲۰۰ سی سی ( همان موتور بنز E320EL )
  • موتور بنزینی ۴ سیلندر ۲۳۰۰ سی سی ( همان موتور بنز E230EL )
  • موتور دیزلی ۵ سیلندر ۲۹۰۰ سی سی ( ۶۰۲TD )
  • موتور دیزلی ۴ سیلندر ۲۳۰۰ سی سی ( ۶۰۱TD همان موتور بنز V230 )

یکی از مشخصات ظاهری و مورد پسند این خودرو ابعاد آن است در واقع این خودرو از فضای کافی برای سرنشینان و همچنین فضای مناسب برای بار برخوردار است که سبب شده عده زیادی که خودروهای جادار را می‌پسندند، موسو را انتخاب کنند. از دیگر ویژگی‌های ظاهری آن می‌توان به راحتی صندلی‌های خودرو و طراحی شکیل داخلی خودرو در زمان خود اشاره کرد.

از ویژگی‌های فنی خودرو می‌توان به سواری نرم و راحت آن اشاره کرد که به دلیل وجود قطعات با کیفیت بالا است. نوع موتور این خودرو که محصول شرکت بنز است و همچنین سیستم تعلیق خوبی که دارد باعث شده رانندگی در شرایط مختلف به آسانی امکان‌پذیر باشد.

موتور این خودرو، در دو نوع شش سیلندر و چهار سیلندر که تحت لیسانس مرسدس بنز آلمان هستند وجود دارد. این موتورها در دو نوع ۳.۲ لیتری با ۲۲۰ اسب بخار و ۲.۳ لیتری با ۱۴۰ اسب بخار وجود دارند. از دیگر مشخصات فنی موسو می‌توان به گیربکس اتوماتیک آن اشاره کرد که در دو نوع ۴ دنده محصول شرکت مرسدس بنز و ۵ دنده محصول بورگ وارنر تولید می‌شود.

مقدار روغن موتور مورد نیاز برای هر بار تعویض روغن در این خودرو ۸ لیتر است که نسبت به نمونه‌های مشابه ۲ برابر بیشتر نیاز به روغن داشته و هزینه زیادی را برای نگهداری نیاز دارد. موسو مجهز به سیستم سبک و سنگین است که از روی داشبورد کنترل می‌شود. سیستم ۲ دیفرانسیلی آن به صورت دائمی است و قابلیت تنظیم به تک دیفرانسیل را دارا نیست.

نمای پشت خودرو موسو

مشخصات فنی موسو دو تیپ ۳۲۰۰ و ۲۳۰۰ سی سی

 

مشخصات / مدل سانگ یانگ موسو ۳۲۰۰ سانگ یانگ موسو ۲۳۰۰
موتور۶ سیلندر – بنزینی ۴ سیلندر – بنزینی
حداکثر قدرت ۲۱۶ اسب بخار در ۵۷۵۰ دور در دقیقه۱۳۸ اسب بخار در ۵۳۰۰ دور در دقیقه
حجم موتور۳۱۹۹ سی سی ۲۲۹۵ سی سی
 تعداد سوپاپ۲۴ ۱۶
جعبه دنده۴ سرعته اتومات و ۵ سرعته دستی اتوماتیک
محور محرکدو دیفرانسیل دو دیفرانسیل
شتاب ۰ تا ۱۰۰۹.۸ ثانیه ۱۱.۸ ثانیه
حداکثر سرعت۱۹۵ کیلومتر بر ساعت ۱۷۵ کیلومتر بر ساعت
 وزن خالص۱۹۳۰ کیلوگرم ۱۸۲۵ کیلوگرم
فاصله محورها۲۶۳۰ میلی متر ۲۶۳۰ میلی متر
ابعاد و نوع چرخ های جلو  عقب ۲۵۵/۷۰R15 ۲۳۵/۷۵R15

مصرف سوخت موسو دو تیپ ۳۲۰۰ و ۲۳۰۰ سی سی

 

شخصات / مدل سانگ یانگ موسو ۳۲۰۰ سانگ یانگ موسو ۲۳۰۰
داخل شهر۱۶.۹  Lit/100km۱۶.۲Lit/100km
 خارج شهر۱۲.۴ Lit/100km۱۱.۳Lit/100km
 ترکیبی۱۴ Lit/100km۱۳.۵Lit/100km
حدآلایندگی Euro Euro

 

 
جلو داشبورد موسو

ظرفیتهای موسو دو تیپ ۳۲۰۰ و ۲۳۰۰ سی سی

 

باک بنزین ۷۳ لیتر
سرنشین ۵ نفر

 

 

ابعاد موسو دو تیپ ۳۲۰۰ و ۲۳۰۰ سی سی

 

عرض (۱۸۶۰) mm
طول (۴۶۶۰) mm
ارتفاع (۱۷۴۰) mm

 

 

امکانات ایمنی و آپشنهای موسو

 

کیسه هوای راننده
ترمز دیسکی به همراه سیستم ترمز ضدقفل TCS – ABD – TOD – EBD – ECS
سیستم صوتی رادیو پخش به همراه CD
شیشه های برقی
سیستم تهویه مطبوع دستی
تنظیم برقی آینه‌ها و سانروف

این خودرو از امکانات ایمنی بالایی برخوردار است از جمله امکانات موسو می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

ایربگ، ترمز ABS و سیستم‌های TCS برای عبور از جاده‌های لغزنده، ABD این سیستم مانع از گیر کردن خودرو در چاله می‌شود و هنگام عبور از مسیرهای گل آلود و مشابه آن این سیستم با منتقل کردن نیرو به چرخی که در چاله یا گل گیر نکرده به کمک خودرو می‌آید و آن را از این وضع بیرون می‌کشد، TOD این سیستم به تغییر میزان توان برای اکسل‌های جلو و عقب کمک می‌کند و با توازن توان میان چرخ‌های جلو و عقب به کنترل بهینه خودرو در سر پیچ‌ها و مسیرهای لغزنده کمک می‌کند.

EBD این سیستم با توازن نیروی ترمز بین چرخ‌های جلو و عقب در هنگام ترمز به کمک خودرو می‌آید و در واقع یک کمکی برای سیستم ABS است. ECS نیز با کنترل سرعت خودرو در پیچ‌ها مانع از انحراف آن می‌شود و توسط دکمه‌ای که روی داشبورد تعبیه شده کنترل می‌شود. در واقع خودرو مذکور با این سیستم‌های امنیتی سفری امن و راحت را برای سرنشینان تدارک دیده است.

قفل درب‌های این خودرو به گونه‌ای طراحی شده است که با افزایش سرعت به بیش از ۵۰ کیلومتر بر ساعت درب به صورت اتوماتیک قفل می‌شود. زمانی که در سرعت‌های بالاتر ۱۵ کیلومتر بر ساعت ضربه‌ای به خودرو وارد می‌شود و حسگرها ضربه دیگری را حس نمی‌کنند قفل درب‌ها به صورت اتوماتیک باز می‌شود

سیستم تعلیق موسو

موسو برای حرکت در خیابان‌های داخل شهر از تعلیق با حالت ۲H، برای مسیرهای کوهستانی و لغزنده به حالت ۴H و برای حرکت در مسیرهای صعب العبور به حالت ۴L به صورت دستی و انتخابی قابل تنظیم است. با تغییر سیستم تعلیق متناسب با سختی مسیر قدرت و گشتاور افزایش یافته و سرعت کاسته می‌شود این سستم کمک می‌کند تا خودرو به راحتی از مسیرهای مختلف عبور کرده و دچار آسیب نشود.

موسو در بازار دست دوم

موسو هنوز هم در بازار دست دوم، خودروی با پرستیژ و خاصی شناخته می شود که مالکان آن از دو گروه خارج نیستند. یا دردسرهای آن را به جان خریده اند و عاشق آن هستند (البته از ابتدا دست خودشان بوده و آنرا نمی فروشند) و یا از آن نفرت دارند. با همه این حال مصرف سوخت بالا، دشواری های و ایراد های بسیار زیاد برقی، هزینه های زیاد تعمیر و نگهداری باعث شده است این خودرو مشتریان ویژه خود را داشته باشد.

مطالب مرتبط

4.1 9 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
دیدن همه ی نظرات