آموزشی, قطعه شناسی خودرو

معنای حروف روی دسته دنده های اتوماتیک چیست؟

دنده اتوماتیک

دنده اتوماتیک ، گیربکس اتوماتیک یک سیستم با قابلیت اطمینان و هیدرولیکی است که نیروی وارد شده از موتور را به چرخ های خودرو اعمال می کند. هر حرف یا شماره درج شده بر روی دنده در تغییر چرخ دنده انتقال ، یک تنظیم و یا عملی منحصر به فرد برای انتقال را نشان می دهد.  هر حرف یا عدد نوشته شده روی دسته دنده گیربکس اتوماتیک معمولاً یک وظیفه خاص در گیربکس را بر عهده دارد

معنی حروف در خودرو های دنده اتوماتیک

معمولا خودرو هایی که گیربکس های اتوماتیک دارند، بر روی دسته دنده های آن ها حروف های P – R – N – D – L وجود دارد. هر یک از این حروف ها معنای خاصی داشته و برای یک تنظیم خاص از گیربکس است.مهندسان و متخصصات صنعت خودرو سازی این حروف ها را به صورت تخصصی به اصطلاح Prindle می خوانند. البته ممکن است با توجه به نوع گیربکس و خودرو حروف های دیگری مانند M و یا عدد های ۱ و ۲ و ۳ را هم ببینید

حرف P و دنده اتوماتیک

حرف P روی گیربکس اتوماتیک به معنای پارک است. زمانی که دنده در حالت پارک قرار می گیرد، دنده های داخل گیربکس قفل می شوند و حرکت چرخ ها محدود می شود. همین دلیل بسیاری از رانندگان از این دنده به عنوان ترمز استفاده می کنند. اگرچه این دنده باعث قفل شدن دو چرخ خودرو می شود اما بهتر است برای اطمینان همیشه ترمز دستی را بکشید تا چرخ های عقب خودرو ترمز داشته باشد

حرف N و دنده اتوماتیک

زمانی که دنده در حالت N یا NEUTRAL قرار می گیرد، گیربکس خودرو در حالت خلاص است. این دنده حالت عقب و جلو خودرو را آزاد کرده و اجازه می دهد که چرخ های خودرو بچرخند. این دنده و دنده پارک تنها دنده هایی هستند که از آنها برای استارت زدن خودرو و روشن شدن آن استفاده می شود. زمانی که در پشت چراغ قرمز قرار دارید و خودرو در دنده D قرار دارد آن را روی حالت خلاص قرار ندهید چراکه این کار سبب استهلاک گیربکس می شود.

حرف R و دنده اتوماتیک

حرف R یا REVERSE برای دنده عقب است. زمانی که دنده را از حالت P روی R قرار می دهید، گیربکس از حالت پارک خارج شده و دنده عقب درگیر می شود. استارت زدن در حالت دنده عقب بسیار خطرناک است و در خودروهای اتوماتیک ممکن نیست.

مفهوم حرف D روی دنده اتوماتیک

حرف D به معنی DRIVE یا رانندگی است. در این حالت دنده برای حرکت رو به جلو فعال می شود. زمانی که پدال گاز را فشار می دهید، دنده درایو، قدرت را از موتور به چرخ ها منتقل کرده و با افزایش سرعت، دنده ها را رو به جلو تعویض می کند. به عبارتی با افزایش دور موتور، دنده ها بزرگتر می شوند و زمانی که سرعت خودرو کم می شود، گیربکس دنده ها را کوچکتر می کند. دنده D معمولا در بزرگراه ها و زمانی که خودرو در مسافت طولانی با دور موتور ثابت حرکت می کند مورد استفاده قرار می گیرد.

در صورتی که گیربکس خودرو شما بعد از حرف D اعدادی نیز دارد، این اعداد نشان دهنده تنظیم دنده های دستی است. عدد ۱ در اینجا دنده کوچک را نشان می دهد و هرچه عدد بزرگتر می شود، نشان دهنده دنده بزرگتر است. این دنده ها بیشتر در سربالایی و شیب های تند استفاده می شود.

D1 روی دنده اتوماتیک : دنده در این حالت زمانی مورد استفاده قرار می گیرد که خودرو در مسیرهای سخت شن و گل قرار داشته باشد.

D2روی دنده اتوماتیک: این حالت از دنده در مسیرهای کوهستانی مورد استفاده قرار می گیرد. زمانی که دنده در حالت D2 قرار می گیرد، امکان افزایش لحظه ای قدرت موتور وجود دارد

D3روی دنده اتوماتیک :  این حالت ممکن است به صورت OD نیز نوشته شود. در این حالت خودرو با دور موتور بالا حرکت می کند و درگیری دنده به صورتی است که تایرها سریع تر از موتور خودرو حرکت می کنند.

مفهوم حرف L روی دنده اتوماتیک

حرف L در دنده اتوماتیک معمولا آخرین حرفی است که روی دنده نوشته می شود. این حالت دنده سنگین را نشان می دهد. گاهی اوقات به جای حرف L از حرف M استفاده می شود که به این معنی است که گیربکس در حالت تعویض دستی قرار دارد. در این حالت راننده می تواند به صورت دستی و با دنده شیفتر پشت فرمان دنده را تعویض کند. دنده L بیشتر برای مسیرهای صعب العبور ( گل و لای و برفی) استفاده می شود.در برخی خودرو ها ممکن است کلمه هایی چون L1 و L2 را نیز ببینید.

L1 روی دنده اتوماتیک : این حالت دنده ی سنگین خودرو های اتوماتیک است . معمولات در سراشیبی های طولانی مورد استفاده قرار می گیرد. در این حالت از حالت از موتور برای ترمز کردن استفاده می شود. یا به اصطلاح به آن ( ترمز موتور) نیز گفته می شود.زیرا ترمز کردن مکرر باعث گرم شدن لنت های ترمز و خود گرما عامل کاهش اصطحکاک می شود. و در نهایت در دمای بالا ترمز عمل نمی کند.در این حالت خودرو در دنده یک مانده و در سرعت های کم از این حالت استفاده می شود.

L2روی دنده اتوماتیک : این حالت نیز مانند L1 دنده سنگین است و در سراشیبی ها از آن استفاده می شود. اما تا دنده ۲ نیز میتواند در این حالت حرکت کنند.

S و L در اتومبیل های اتوماتیک

معنی حرف S در دنده اتوماتیک :  حرف S مخفف Sport یا همان حالت اسپرت است با این تفاوت که تنظیمات روی خودرو انجام می‌شود. در حال رانندگی، خودرو در اسرع وقت برای کاهش مصرف سوخت، دنده را عوض می‌کند، اما در اسپرت، خودرو در هر دنده بیشتر می‌ماند تا شتاب بهتری داشته باشد. تنظیمات دیگری اغلب روی پدال گاز و فرمان انجام می شود تا پاسخگوی آنها بیشتر شود.

معنی حرف L در دنده اتوماتیک

حرف L مخفف Low Gear است. وقتی در حالت رانندگی هستید، با افزایش سرعت، گیربکس اتوماتیک دنده را تغییر می‌دهد. انتخاب Low در انتخابگر دنده از تعویض دنده‌ها جلوگیری می‌کند. دنده‌های پایین به خودرو قدرت کشش بیشتری می‌دهند، بنابراین ممکن است بخواهید هنگام بکسل کردن بار سنگین، یا اگر از تپه‌ای شیب‌دار بالا می‌روید و موتور در رانندگی مشکل دارد،  حالت L را انتخاب کنید. دنده‌های پایین فقط باید در سرعت کم استفاده شوند.

معنی حرف M در دنده اتوماتیک

در خودروهای اتوماتیک مدرن، احتمال بیشتری وجود دارد که حرف M را ببینید که مخفف Manual (دستی) است.حروف M در گیربکس اتوماتیک به این معنی است که می‌توانید در حالت دستی رانندگی کنید و دنده‌های خود را انتخاب کنید.

حالت دستی به شما این امکان را می‌دهد که به جای اینکه آن را به گیربکس اتوماتیک بسپارید، به صورت دستی دنده‌ها را عوض کنید. برای انتخاب حالت دستی، دسته دنده را از «D» و به «M» برگردانید. ممکن است متوجه شوید که برخی از گیربکس‌های اتوماتیک دارای علامت “+” و “-” در کنار حرف M هستند. این به شما امکان می‌دهد دنده را به سمت بالا یا پایین تغییر دهید.

بسیاری از خودروهای نیمه اتوماتیک به جای داشتن قابلیت تعویض دنده بالا و پایین با استفاده از اهرم انتخاب دنده  دارای تعویض پدال دنده هستند که روی ستون فرمان قرار دارند. استفاده از اینها اغلب سرگرم کننده‌تر است، به خصوص در اتومبیل‌های اسپرت بیشتر دیده می‌شود.

دنده اتوماتیک
دنده اتوماتیک

اعداد در گیربکس‌های اتوماتیک

برخی از دنده‌های اتوماتیک دارای اعداد در کنار دنده درایو (D) هستند. اینها دنده‌های کم هستند و میزان دنده‌های موجود برای انتخاب بسته به مدل ماشین متفاوت است. در برخی از نسخه‌های دنده‌های اتوماتیک با گزینه‌های عددی، ۱ یا همان دنده ۱ با حالت L یا همان دنده پایین جایگزین می‌شود.

۳۲۱ روی دنده اتوماتیک چیست ؟

دنده‌های اتوماتیک با دنده‌های کم ۳، ۲، ۱ در حال حاضر کمتر رایج هستند. نحوه کار دنده‌های پایین ۳، ۲، ۱ بسته به ماشین می‌تواند کمی متفاوت باشد، اما به طور کلی، اگر “۱” را انتخاب کنید، خودرو در دنده ۱ باقی می‌ماند.

در صورت انتخاب ۲، خودرو فقط از دنده ۱ و ۲ استفاده می‌کند و با انتخاب “۳” خودرو از تمام دنده‌ها تا دنده ۳ استفاده می‌کند. برای انتخاب دنده‌های پایین، به سادگی اهرم انتخابگر دنده را به سمت راست بکشید.

 

دنده اتوماتیک
دنده اتوماتیک

 مزایای دنده کم افزایش قدرت موتور برای بکسل کردن یا سربالایی است، اما می‌تواند برای سرازیری نیز مفید باشد. ماشین‌های اتوماتیک با افزایش سرعت، دنده را عوض می‌کنند، این همیشه هنگام سرازیری ایده‌آل نیست. انتخاب دنده پایین‌تر به ترمز موتور اجازه می‌دهد و استفاده در ترکیب با ترمز پایی می‌تواند فرود ایمن‌تر و کنترل شده‌تری را از تپه‌های شیب دار ارائه دهد.

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
دیدن همه ی نظرات