معرفی خودرو

معرفی هیوندای i30 ؛ مشخصات و انواع مدل ها

i30 معرفی خودرو

هیوندای i30 یک هاچبک جمع و جور خانوادگی از سری محصولات شرکت هیوندای است که از سال ۲۰۰۷ در ۴ طرح هاچ بک ۳ در، ۵ در، استیشن واگن و لیفت بک ۵ در عرضه می‌شود. هیوندای i30 اشتراکات فراوانی با هیوندای الانترا دارد، اما بزرگترین تفاوت آن در سبک هاچ بک بدنه می باشد. i30 حتی در کانادا و ایالات متحده آمریکا با نام الانترای واگن یا نسل چهارم الانترا عرضه می‌شود. پلتفرم این اتومبیل با کیا سید (kia ceed ) یکسان و مشترک است.

این محصول تاکنون در قالب سه نسل به دست مشتریان رسیده است.  که نسل اول هیوندای i30 که طی سال‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۲ با کد FD در مجامع بین‌المللی حاضر شده بود، در قالب مدل‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۲ حضور نسبتا موفقی را در بازار کشورمان تجربه کرد.

این هاچبک کره‌ای به واسطه طراحی مناسب، کیفیت و امکانات قابل قبول و عملکرد فنی مطلوب خیلی زود جای خود را در میان مشتریان هاچبک سوار باز کرد.

با این حال سطح کیفی این خودرو به رقبایی همچون مزدا ۳ هاچبک نمی‌رسد و همین مورد نیز سبب شد تا هیوندای i30 در رقابت با این خودرو ژاپنی چندان موفق ظاهر نشود. به هر صورت در شرایط فعلی نسل اول هیوندای i30 به صورت مدل‌های دست دوم و کارکرده در بازار کشورمان حضور داشته و از همین جهت قصد داریم تا این هاچبک کره‌ای را از لحاظ طراحی، مشخصات فنی، امکانات و … مورد بررسی قرار دهیم پس با یدک مال همراه باشید.

نسل اول ( FD . 2007 )

نسل اول i30 در مرکز فنی و طراحی هیوندای در آلمان طراحی شد و در واقع مدل‌هایی از i30 که در بازار ایران عرضه می‌ شدند متعلق به همین نسل اول هستند که طراحی نسبتا ساده‌ای دارند، اما با این حال نمی‌توان ایراد جدی به شکل ظاهری آن‌ها وارد کرد و هنوز هم می‌توان چهره i30 های موجود در بازار ایران را قابل قبول دانست. کابین هیوندای i30 نیز طراحی مناسبی دارد و در آن از پلاستیک با کیفیت استفاده شده است. در یک نگاه کلی می‌توان با توجه به زمان ساخت نمره خوبی به طراحی خارجی و داخلی این خودرو اعطا کرد.

به لحاظ ایمنی مدل ۲۰۰۸ i30 در تست های تصادف Euro NCAP امتیاز ۴.۲ را کسب کرد که در نوع خود موفقیت بزرگی محسوب می شود.

مشخصات فنی

محور محرک : دیفرانسیل جلو

گیربکس : ۴ دنده اتومات

پیشرانه : ۴ سیلندر

حجم موتور : ۲ لیتر

قدرت : ۱۴۳ اسب‌بخار

گشتاور : ۱۸۶ نیوتن‌متر

شتاب : ۱۱.۲ ثانیه

سرعت : ۲۰۵ کیلومتر برساعت

مصرف ترکیبی : ۷.۵ لیتر در صد کیلومتر

وزن : ۱۳۵۰ کیلوگرم

حجم باک : ۵۵ لیتر

i30 cw ( استیشن )

i30 cw که در واقع مدل استیشن از خانواده i30 بود در سال ۲۰۰۷ در نمایشگاه اتومبیل سئول کره جنوبی رونمایی شد. این مدل با نام Elantra Touring برای سال ۲۰۰۹ نیز وارد بازار آمریکای شمالی شد؛ در سال ۲۰۱۰ برای هر دو مدل هاچ بک و استیشن فیس لیفت معرفی شد.

هیوندای_i30cw

نسل دوم ( ۲۰۱۱ . GD)

نسل دوم هیوندای i30 در سال ۲۰۱۱ در نمایشگاه بین المللی اتومبیل فرانکفورت رونمایی شد.

نسل جدید i30 تفاوت های ظاهری و فنی بسیار زیادی با نسخه قبل داشت. از جمله امکانات و آپشن های این نسل می توان به سردنده چرمی، سنسور پارک عقب، سیستم دسترسی بدون کلید، شیشه های برقی، گرم کن آینه های جانبی، چراغ مه شکن، سیستم ترمز ضد قفل (ABS) ، قفل ایمنی کودک، برف پاک کن عقب، قفل ضد سرقت،کنترل آب و هوای اتوماتیک، کیسه هوا (جلو، جانبی، پرده ای)،سانروف برقی، سیستم کنترل پایداری الکتریکی (ESC)، پورت های iPod ،USB و AUX اشاره کرد.

همچنین جالب است بدانید با توجه به اینکه تمرکز سازندگان i30 GD روی بازار اروپا بوده است؛ هیوندای i30 در آلمان طراحی کرده شده است تا با سلیقه ی اروپایی ها همخوانی بیشتری داشته باشد.

رینگ های آلیاژی ۱۶ اینچی، سپرها، چراغ های LED، چراغ های مه شکن، جلو پنجره، اسپویلر عقب، و طراحی شیب دار سقف، چهره این خودرو را اسپرت تر کرده است.

برای نسل دوم دو مدل کوپه و استیشن و همچنین یک فیس لیفت در سال ۲۰۱۵ هم معرفی شد.

مشخصات فنی

محور محرک : دیفرانسیل جلو

گیربکس : ۴ دنده اتومات

پیشرانه : ۴ سیلندر

حجم موتور : ۲ لیتر

قدرت : ۱۳۵ اسب‌بخار

گشتاور : ۱۶۴ نیوتن‌متر

شتاب : ۹.۹ ثانیه

سرعت : ۱۹۰ کیلومتر برساعت

مصرف ترکیبی : ۶.۹ لیتر در صد کیلومتر

وزن : ۱۷۲۰ کیلوگرم

حجم باک : ۵۳ لیتر

نسل سوم ( PD . 2016 )

هیوندای سال ۲۰۱۶ در نمایشگاه اتومبیل پاریس از نسل سوم i30  رونمایی کرد. نسل سوم زبان طراحی جدیدی را با نام تجاری Cascading grille یا ” جلو پنجره مشبک ”  معرفی کرد. این محصول در بازار آمریکای شمالی به عنوان الانترا GT معرفی شد.

بد نیست بدانید که شرکت خودروسازی هیوندای برای نسل سوم هاچ بک ۵ درب i30 از یک موتور توربوشارژر ۱.۴ لیتری، یک موتور ۱.۴ لیتری تنفس طبیعی، یک موتور توربوشارژر ۱ لیتری و همچنین از یک موتور ۱.۶ لیتری دیزلی با سه خروجی متفاوت قدرت استفاده کرده است.

پیشرانه ۱.۴ لیتری توربوشارژ را می‌توان یک موتور چهار سیلندر جدید عنوان کرد که در حداکثر کارایی خود می‌تواند قدرتی ۱۳۸ اسب بخاری و گشتاوری ۲۴۲ نیوتن متری تولید کند، در صورتی که نسخه تنفس طبیعی این پیشرانه حداکثر ۹۸ اسب بخار قدرت و ۱۳۴ نیوتن متر گشتاور را در اختیار شما قرار می‌دهد.

موتور ۱ لیتری توربوشارژر هم با سه سیلندر اصلی ساخته شده است که می‌توان از احتراق مخلوط سوخت و هوا در سیلندرهای آن، حداکثر قدرتی ۱۱۸ اسب بخاری و گشتاوری ۱۷۰ نیوتن متری را بدست آورد.
پس از تولید قدرت و گشتاور مورد نیاز خودرو، بسته به انتخاب موتور می‌توان نیروی تولیدی را یا از طریف جعبه دنده‌ای ۶ سرعته دستی و یا از طریق جعبه دنده‌ای ۷ سرعته اتوماتیک دوکلاچه به خروجی منتقل کرد.

در مقایسه با نسل قبل هم چهره‌ای بسیار بهتر و مدرن‌تر را شاهد هستیم که هم ۲۸ کیلوگرم سبک‌تر از نسل قبل خود شده و همچنین ۲۲ درصد شاسی و بدنه‌ای محکم‌تر نسبت به نسل قبل خود دارد که بخشی از آن به خاطر استفاده ۵۳ درصدی از فولادهای قدرتمند در شاسی و بدنه است.

مشخصات فنی

محور محرک : دیفرانسیل جلو

گیربکس : ۴ دنده اتومات

پیشرانه : ۴ سیلندر

حجم موتور : ۲ لیتر

قدرت : ۱۲۵.۱ اسب‌بخار

گشتاور : ۳۵۳ نیوتن‌متر

شتاب : ۶.۴ ثانیه

سرعت : ۲۵۰ کیلومتر برساعت

مصرف ترکیبی : ۶.۹ لیتر در صد کیلومتر

وزن : ۱۶۹۴ کیلوگرم

حجم باک : ۵۰ لیتر

فهرست منابع

www.auto-data.net

مطالب مرتبط

2 1 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
دیدن همه ی نظرات