معرفی برند

معرفی شرکت لیفان: تاریخچه و تمام مدل ها

معرفی شرکت لیفان تاریخچه و تمام مدل ها Lifan Group Lifan Motors

در سال های اخیر با تشدید شدن تحریم ها علیه ایران، واردات خودرو های شرکت های بزرگی مثل کیا، هیوندای، پژو، رنو و … به کشور، بیش از پیش سخت و عملا غیر ممکن شد؛ این اتفاق باعث شد تا شرکت های کوچک تر بخصوص خودروساز های چینی که چند صباحی است کار خود را آغاز کرده اند فرصتی برای عرض اندام در بازار ایران پیدا کنند. یکی از این شرکت ها که توانست برای خود جایگاهی مناسب بین مشتریان ایرانی دست و پا کند “گروه لیفان” بود.

گروه لیفان (Lifan Group) کار خود را از سال ۱۹۹۲ با تولید دوچرخه و موتور سیکلت آغاز کرد؛ و از سال ۲۰۰۵ اولین خودرو های خود را روانه ی بازار کرد. فعالیت های این شرکت مستقر در چونگ کینگ چین گستره ی نسبتا متنوعی را در بر میگیرد؛ از دوچرخه و موتور سیکلت گرفته تا خودرو های سواری و میکرو ون و کامیون های تجاری. این شرکت حتی در صنایعی غیر مرتبط با خودرو مانند تولید کفش های ورزشی و مشروبات الکلی نیز ورود کرده است. در ادامه این نوشتار از مجله یدک مال به معرفی و بررسی تازیخچه و انواع محصولات این شرکت چینی می پردازیم؛ با ما همراه باشید.

تاریخچه

لیفان که در ابتدا یک تعمیر گاه موتور سیکلت با ۹ نفر کارمند بود در سال ۱۹۹۲ توسط فردی به نام مینگشان که یکی از مخالفین سیاسی آن زمان حکومت چین بود بنا نهاده شد. (مینگشان البته درحال حاضر ارتباط مثبتی با حزب حاکمه ی چین دارد.) این شرکت و تعمیرگاه که در ابتدا “مرکز تحقیقاتی اتصالات چانگ کینگ هونگدا” نامیده می شد؛ در سال ۱۹۹۷ به گروه صنعتی لیفان تغییر نام داد. لیفان بطور جدی کار خود را با ساخت موتور سیکلت و دوچرخه آغاز کرد که هنوز هم ادامه دارد. این شرکت از سال ۲۰۰۳ ساخت اتوبوس، و از ۲۰۰۵ ساخت و مونتاژ خودرو را در دستور کار قرار داد.

موتور سیکلت لیفان Lifan Motorcycle

این شرکت در سال ۲۰۰۵ تولید خودروی خود را با عرضه یک مینی ون شروع کرد و در دسامبر همان سال، اولین خودروی مستقل خود یعنی، لیفان ۵۲۰ را البته با موتور برزیلی Tritec تولید کرد. این خودروساز چینی در اواخر سال ۲۰۱۰ فروش سهام خود را در بورس اوراق بهادار شانگهای شروع کرد. لیفان در سال ۲۰۱۴ با امضای قراردادی با شرکت ایتالیایی موتورسیکلت سازی ام‌وی آگوستا تبدیل به تنها وارد کننده ی موتور های این شرکت به چین شد.

محصولات

شرکت لیفان تا امروز توانسته است محصولات بسیاری را تولید کند آمار این شرکت فقط در سال ۲۰۱۳ در مجموع به تعداد حدود ۳۷۰.۰۰۰ دستگاه خودرو، ۱.۵۰۰.۰۰۰ دستگاه موتورسیکلت و همینطور ۳.۵۰۰.۰۰۰ عدد پیشرانه می رسد؛ در ادامه به مهم ترین محصولات این شرکت می پردازیم.

مدل ۵۲۰

مدل ۵۲۰ اولین خودروی تولید شده توسط بخش خودرو شرکت است که اولین بار در سال ۲۰۰۶ در نمایشگاه خودروی پکن رونمایی شد. اگر چه طراحی ظاهری و داخلی آن مختص این خودرو است؛ اما شاسی آن برگرفته از سیتروئن زدایکس مدل ۱۹۹۱ ماست. ۵۲۰ با ۳ نوع موتور ارائه می شود. این خودرو در چین، روسیه و توسط کرمان خودرو در ایران عرضه می شد که چند سالی است تولید و مونتاژ آن به طور کل در ایران متوقف شده است.

نمای جلوی لیفان 520 Lifan 520

لیفان ۵۲۰ در دو تیپ ۵۲۰ و ۵۲۰i عرضه شد که تولید لیفان ۵۲۰ تا سال ۹۰ ادامه داشت و بعد از آن تا از سال ۹۰ تا ۹۳ ۵۲۰i وارد بازار شد. لازم به ذکر است موتور این خودرو با مدل ۶۲۰ ۱.۶ لیتری یکسان است. لوازم یدکی لیفان ۵۲۰ در بازار وجود دارد ولی به علت قیمت بالای آن معمولاً از قطعات استوک آن استفاده می شود.

نمای عقب لیفان 520 Lifan 520
نمای عقب لیفان ۵۲۰
نمای عقب لیفان 520i Lifan 520i
نمای عقب لیفان ۵۲۰i

مدل ۶۲۰

مدل ۶۲۰ نخستین بار در سال ۲۰۰۹ و بعنوان جانشینی برای مدل ۵۲۰ معرفی شد. این خودرو در ابتدا با نسخه ۱.۶ لیتری در ایران مونتاژ می شد که چندی بعد جای خود را به مدل ۱.۸ لیتری (که در ایران تحت نام ۶۲۰ تلنت مونتاژ می شد) داد که دارای آپشن‌های بیشتری نسبت به مدل پایه بود. این خودرو با موتور تریتک ارائه می شد که دارای قدرتی معادل ۱۱۶ اسب بخار بود. ۶۲۰ غیر از ایران در چین، روسیه، برزیل و ویتنام هم عرضه می شود. لازم به ذکر است که تولید این خودرو در شرکت کرمان موتور از سال ۹۵ متوقف شده است. این خودرو در طراحی نمای جلو یک کپی از ب‌ام‌و سری سه است.

نمای جلوی لیفان 620 Lifan 620
نمای عقب لیفان 620 Lifan 620

مدل ۸۲۰

لیفان ۸۲۰ سدان اندازه متوسط شرکت است که از سال ۲۰۱۵ تا امروز در قالب سه مدل؛ ۱.۸ لیتری، ۲.۴ لیتری و ۲ لیتری توربو تولید و عرضه می شود. در ایران، کرمان موتور، مدل ۲.۴ لیتری را برگزید که دارای ۱۶۸ اسب بخار قدرت و ۲۲۹ نیوتن‌متر گشتاور است. در طراحی شاسی مدل ۸۲۰ از تویوتا کمری مدل ۲۰۰۸ الهام گرفته شده است. موتور آن هم موتور تویوتا کمری مدل ۲۰۰۸ است. طراحی قسمت جلوی خودرو شبیه فورد موندئو، آئودی ای۵ و ب‌ام‌و سری ۵ است.

۸۲۰ دارای ۶ کیسه هوا در ۱۰ نقطه و ۵ ستاره ایمنی از موسسه C-NCAP است. جعبه دنده ی آن ۶ سرعته DSI استرالیا تیپ ترونیک و رینگ های آن هم از نوع ۱۶ اینچی آلومینیومی است و ۱۵۴۵ کیلوگرم وزن دارد. این خودرو از سیستم های ABS، EBD و همچنین BAS,ESP, HBA و TCS بهره می برد.

نمای جلوی لیفان 820 Lifan 820
نمای عقب لیفان 820 Lifan 820

X50

X50 اولین خودروی کراس اوور گروه لیفان است؛ که از سال ۲۰۱۴ تا امروز تولید می شود. این خودرو در واقع یک کلاس پایین تر از X60 قرار می گیرد و این خودرو در حقبقت نسخهٔ هاچ بک و بلند تر از لیفان ۵۳۰ (این مدل به ایران راه نیافت.) است؛ و از پلتفرم این خودرو سود می برد. زیر کاپوت این خودروی کراس‌اوور چینی یک پیشرانه ی ۱.۵ لیتری چهار سیلندر قرار دارد که می تواند قدرتی معادل ۱۰۳ اسب بخار را به چرخ های جلو منتقل کند. این موتور در مدل۵۳۰ و ۶۳۰ نیز استفاده شده است. پیشرانه دیگری که بر روی این خودرو نصب می شود ۱.۳ لیتری است و ۹۴ اسب بخار تولید می‌کند.

نمای جلوی لیفان X50 Lifan X50
نمای عقب لیفان X50 Lifan X50

X60

لیفان X60، یکی از قدیمی ترین خودرو های حاضر در خط تولید شرکت سازنده و اولین کراس اوور این شرکت است. این خودرو، سال ۲۰۱۱ معرفی شد و با فیس لیفت‌ جزئی در سال ۲۰۱۵، به روزرسانی شد. ایکس ۶۰ با چراغ های کشیده ی شبیه به بال پرنده، یک کراس اوور بیشتر زیبا و ظریف و نه جدی و خشمگین است. این خودروی دیفرانسیل جلو، زیر کاپوت خود یک پیشرانه ۱.۸ لیتری جای داده که قادر است ۱۳۱ اسب بخار قدرت و ۱۶۸ نیوتن متر گشتاور تولید کند.

نمای جلوی لیفان X60 Lifan X60
نمای عقب لیفان X60 Lifan X60

X70

کراس اوور دیگر لیفان یعنی X70، که از سال ۲۰۱۸ تولید می شود؛ پیشرفت بخش طراحی این شرکت را کاملا نمایان می کند؛ هرچند که طراحی ایکس ۷۰ برگرفته از ام وی ام X33 است؛ ولی باز منکر این پیشرفت نمی شود. X70 که بر اساس پلتفرم خودروی دیگر شرکت لیفان یعنی X7 ساخته شده است؛ تنها با یک پیشرانه ی ۲ لیتری عرضه شد که این پیشرانه قادر است ۱۴۰ اسب بخار قدرت و ۱۸۰ نیوتن متر گشتاور تولید کند. این خودرو علاوه بر چین در روسیه، آمریکای جنوبی و ایران هم عرضه شد.

نمای جلوی لیفان X70 Lifan X70
نمای عقب لیفان X70 Lifan X70

فروش

گروه لیفان تا امروز توانسته است محصولات خود را در ۵۱ کشور دنیا به فروش برساند؛ و شاید جالب باشد که بدانید، موتور سیکلت های این شرکت حتی در ژاپن هم که بعنوان یکی از قطب های تولید موتور های سواری شناخته می شود به فروش می رسد. شرکت لیفان از سال ۲۰۰۳ میلادی به این طرف، مجوز صادرات به ۱۸ کشور اروپایی را هم کسب کرده است. حجم صادرات خودروی این شرکت از ۴۹۹۰ دستگاه در سال ۲۰۰۷ میلادی به ۶۰,۰۰۰ دستگاه در سال ۲۰۱۳ میلادی رسیده است. امروزه، مهم‌ترین بازار های خودرو های لیفان را کشورهایی همچون برزیل، شیلی، روسیه، جمهوری آذربایجان، اتیوپی، ایران، عراق و … تشکیل می دهند.

مطالب مرتبط

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
دیدن همه ی نظرات