آموزشی

معرفی سیستم برق خودرو ، اجزا و کاربرد آن

سیستم برق خودرو

 به نقل از ” یدک مال ” سیستم برق خودرو از سیستم های کاربردی و در عین حال تعیین کننده در ساختار وسیله نقلیه به شمار می‌رود. قلب تپنده و هسته مرکزی این سیستم به باتری خودرو مربوط می شود. کارکرد کامپیوتر ماشین، ایجاد فرآیند احتراق و اشتعال، استارت خوردن و عملکرد پیشرانه، همگی تحت تاثیر سیستم برق و عملکرد صحیح آن امکان پذیر می گردد. بنابراین، بروز هرگونه ایراد و اختلال در این سیستم، منجر به عدم حرکت و روشن نشدن وسیله نقلیه می شود.

وظیفه سیستم برق خودرو

سیستم برق خودرو، انرژی الکترونیکی و الکتریکی مورد نیاز برای کارکرد و عملکرد بهینه ماشین را تامین می کنند. بر همین اساس، این سیستم از بخش های بسیار حائز اهمیت و کلیدی در ساختمان یک خودرو محسوب می شود. عملکرد درست سیستم برق ضمن رساندن انرژی و نیروی کافی به قطعات و متعلقات، روشن شدن پیشرانه و حرکت کردن خودرو را رقم می زند. علاوه بر این، راه اندازی و عملکرد بسیاری از امکانات و آپشن های اتومبیل ها با استفاده از برق و جریان الکتریکی محقق می شود.

قطعات سیستم برق خودرو

۱- باتری: باتری  خودرو از مهم ترین اجزای سیستم برق خودرو به شمار می رود. باتری با تبدیل کردن انرژی مکانیکی به الکتریکی، برق مورد نیاز خودرو را تامین می کند. به عبارت ساده تر، باتری منبع اصلی انرژی برق ماشین تلقی می گردد.

۲- دلکو: این قطعه وظیفه تقسیم برق دارای ولتاژ بالا را در میان شمع ها بر عهده دارد. همچنین، قطع و وصل کردن جریان کوئل، از دیگر وظایف مهم و حائز اهمیت قطعه دلکو به شمار می آید. دلکو یکی از مهم ترین اجزا سیستم جرقه زنی  است.

۳- کوئل: قطعه کوئل ضمن تقویت دینام و باتری، جریان برق را به شمع های خودرو انتقال می دهد. این قطعه به عنوان نوعی ترانسفورماتور فشار قوی، از دو سیم پیچ ثانویه و اولیه متشکل شده که عملکرد آن مطابق با قانون القای الکترو مغناطیس صورت می گیرد.

سیستم برق خودرو
سیستم برق خودرو

۴-دینام: دینام خودرو فرآیند تبدیل انرژی مکانیکی به انرژی الکتریکی را امکان پذیر می سازد. در اتومبیل های مدرن و جدید از این قطعه با عنوان آلترناتور نام برده می شود. همچنین، در هنگام کارکرد خودرو، این قطعه باتری ماشین را شارژ می کند. برق تولید شده به وسیله دینام غالبا ۱۲ ولت است.

۵-فیوزها: در ساختار تمامی خودروها یک جعبه فیوز تعبیه شده است. در مواقعی که در اثر جریان برق بیش از حد، اتصالی در بخش هایی از مسیر سیم کشی ماشین ایجاد گردد، فیوزها می سوزند. در نتیجه سوختن فیوزها جریان برق قطع شده و هیچگونه آسیبی به قطعات سیستم وارد نمی شود.

۶-وایر شمع: این قطعه به علت برخورداری از عایق های پلاستیکی باکیفیت، قابلیت انتقال جریان ولتاژ بسیار بالا به شمع های خودرو را امکان پذیر می سازند

سیستم برق خودرو
سیستم برق خودرو

۷- شمع ها: از دیگر قطعات موجود در سیستم برق خودرو شمع ها بوده که با ایجاد فرآیند احتراق و جرقه در پیشرانه، موجب حرکت پیستون های تعبیه شده در سیلندر می شوند. 

۸- کانکتور یا سوکت: سوکت ها فرآیند انتقال جریان برق را از سیم های توزیع کننده به قطعات مصرف کننده انتقال می دهند. کانکتورها زمینه مناسب برای وصل یا جدا کردن سیم ها را به قطعات مورد نظر فراهم می آورند.

۹- کنترل کننده ها: کنترل کننده ها در سیستم برق رسانی به صورت دکمه ها و کلیدهای مختلفی بوده که با قرار گرفتن در مدارهای الکتریکی، جریان برق را زیاد، کم، قطع یا وصل می نمایند.

۱۰- توزیع کننده ها: سیم ها از وسایل پرکاربرد و پراستفاده در ساختار اتومبیل ها می باشند. سیم های مختلف در وسایل نقلیه، جریان برق به قطعات و متعلقات برقی منتقل می کنند. سیم ها در مدارهای مختلف سیستم برق رسانی خودرو قرار دارند.

سیستم برق خودرو
سیستم برق خودرو

بررسی رنگ سیم ها در برق خودرو

به علت متعدد بودن مدار سیم کشی ها در سیستم برق رسانی خودرو، بسیاری از سازندگان به منظور مسیریابی و دسترسی راحت به سیم و اتصالات، هر مجموعه از سیم ها را با یک رنگ خاص مشخص می کنند. براین اساس:

سیم مشکی: نمایانگر اتصال بدنه

سیم سفید: برای چراغ های اخطار دهنده، چراغ روغن و کوئل

سیم سبز و قهوه ای: برای چراغ دنده عقب و سیم

سبز و بنفش: برای چراغ ترمز

سیم سبز و قرمز: چراغ راهنمای سمت چپ

سیم سبز و سفید: چراغ راهنمای سمت راست

سیم سبز: به منظور اتصال چراغ راهنما، سیم های قطعات مصرف کننده و اتصالات میان فیوز کاربرد دارد.

سیم زرد: سیم چراغ شارژ، جعبه فیوز و میان دینام

سیم قرمز: سیم های میان چراغ های کوچک عقب و جلو خودرو

سیم های آبی و قرمز و آبی و سفید: برای چراغ های نور پایین و چراغ های نور بالای جلوی خودرو

سیم آبی رنگ: در سیستم برق رسانی وسایل نقلیه برای اتصال برقرار کردن چراغ های بزرگ جلوی ماشین مورد استفاده قرار می گیرد.

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
دیدن همه ی نظرات