معرفی خودرو, هیوندای

مشخصات هیوندای ix45 سانتافه CM مدل ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۲

مشخصات هیوندای ix45 سانتافه CM مدل 2007 تا 2012 Santa fe

معرفی و مشخصات سانتافه CM

خودرو های کراس اوور را امروز شاید بتوان جزو محبوب ترین خودرو ها دانست؛ علت هم مشخص است، کراس اوور ها می توانند در یک زمان بعنوان خودرو ی خانوادگی ظاهر شوند ودر زمان دیگر نقش یک خودروی مجردی را بازی کنند؛ و هر وقت لازم شد بعنوان یک پیکاپ یا مینی ون کارآمد مورد استفاده قرار بگیرند.

واژه ی آچار فرانسه دقیقا برازنده ی خودروی کراس اوور است.

کراس اوور ها به لطف محبوبیتشان امروزه بسیار زیاد هستند.

اگر بخواهیم در بین این حجم از این خودرو ها چند مورد را بعنوان نمونه ی مناسب انتخاب کنیم قطعا یکی از آنها خودرو بسیار محبوب هیوندای سانتافه ix45 است.

اوایل سال ۲۰۰۱ شرکت کره ای هیوندای موتور با هدف رقابت با خودرو هایی نظیر: فورد اسکیپ، مزدا تریبیوت و پونتیاک آزتک و فروش بیشتر در بازار جهانی هیوندای سانتافه را معرفی کرد.

نام سانتافه که در اصل Santa Fe نوشته می شود از نام شهر سانتافه در ایالت نیو مکزیکوی ایالات متحده آمریکا گرفته شده است.

نسل اول این خودرو با کد شناسایی SM بین سال‌های ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۶ ویژه بازار آمریکای شمالی تولید و عرضه شد اما جا افتادن این محصول تا نسل دوم یا CM به طول انجامید.

نسل دوم این خودرو در سال ۲۰۰۶ در نمایشگاه دیترویت  رونمایی و بین سال‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۲ در کارخانه آلابامای آمریکا تودر سال ۲۰۱۰ با اعمال تغییرات ظاهری و البته فنی، نسخه ی تغییر چهره داده شده یا فیس لیفت ix45 CM عرضه شد و ضمن داشتن ظاهری به روز‌تر، سیستم محرکه قدرتمندتری را به کار گرفت که موجب شد محبوبیت آن در بازار جهانی و مخصوصا ایران افزایش پیدا کند.

در این نوشتار بطور اختصاصی و کامل به معرفی و بررسی مشخصات هیوندای ix45 سانتافه CM مدل ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۲ می پردازیم؛ در ادامه با مجله ی یدک مال همراه باشید.

فهرست مطالب
    برای شروع تولید فهرست مطالب ، یک هدر اضافه کنید

    طراحی

    نمای بیرون

    سانتافه CM بخش بزرگی از محبوبیت خود را چه در نسخه پیش از فیس لیفت یا پس از آن؛ مدیون طراحی نرم و تناسبات هندسی بسیار عالی است. این خودرو تقریبا از هیچ زاویه تیزی در طراحی خود استفاده نکرده است و نه تنها در گرافیک قطعات بدنه، بلکه در طراحی کل ساختار نمای خارجی کاملا با مجموعه‌ای از منحنی‌های متعدد شکل گرفته است.

    بارزترین المان طراحی نسل دوم سانتافه وفاداری این مدل به طراحی نسل اول و دوری از هرگونه حجم‌پردازی اغراق‌آمیز است. چراغ‌های جلو و عقب از گرافیک مشترکی بهره می‌برند و در راستای خط افق بر نمای خارجی خودرو نقش بسته‌اند. نمای جانبی خودرو نیز بسیار میانه‌رو طراحی شده است و حتی در نسخه فیس لیفت نیز این ویژگی‌های مهم در طراحی سانتافه حفظ شده است تا با پیروی از طراحی محافظ‌کارانه محبوبیت خود در بازار دست دوم را نیز حفظ کند.

    نمای جلو هیوندای ix45 سانتافه CM مدل ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۲ Santa Fe
    نمای جلو هیوندای ix45 سانتافه CM مدل ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۲

    نمای داخل کابین

    نمای داخلی این خودرو با استفاده از غربیلک فرمان چهار شاخه رایج میان محصولات هیوندای و طراحی بسیار ساده سه نشانگر پشت فرمان؛ بسیار معمولی جلوه می‌کند. با این حال بیرون زدگی بخش میانی داشبرد بدون شک برجسته‌ترین وجه تمایز طراحی نمای داخلی سانتافه CM با سایر محصولات موجود در بازار کشور است.

    داشبرد این خودرو کاملا قرینه تشکیل شده و با تریمی افقی و یکپارچه تزئین شده است. این تریم که در برخی مدل‌ها از نوع طرح چوب است زیبایی بصری به مراتب بیشتری با خود به همراه داد مخصوصا اگر نمونه مورد انتخاب از نوع تریم داخلی دو رنگ باشد.

    این تریم با امتداد یافتن تا کنسول میانی و رودری‌های جلو و عقب پیوستگی طراحی نمای داخلی را حفظ می‌کند

    نمای داخل کابین هیوندای ix45 سانتافه CM مدل ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۲ Santa Fe
    نمای داخل کابین هیوندای ix45 سانتافه CM مدل ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۲

    مشخصات فنی

    مدل ۲۰۰۷ تا ۲۰۰۹ این خودرو با حجم ۲.۷ لیتر می‌تواند ۱۸۵ اسب بخار قدرت را در دقیقه تولید کند. گشتاور آن ۲۴۵ نیوتون متر است که در ۴۰۰۰ دور در دقیقه به حداکثر خود می‌رسد.

    با توجه به این حجم طی کردن شتاب صفر تا ۱۰۰ ظرف مدت ۱۰ ثانیه چندان به چشم نمیاد و یک ضعف برای این خودرو به حساب میاد اما در نسخه ۳/۵ لیتری شتاب مناسب است گرچه مصرف سوخت بالا میباشد

    سانتافه ۱۸۹۰GLS ۳/۵ کیلوگرم وزن دارد. طول، عرض و ارتفاع آن هم به ترتیب ۱۷۹۳، ۱۸۹۰ و ۴۶۷۵ میلی‌متر است. طول محور آن ۲۷۰۰ میلی‌متر است که به همراه سیستم ۴WD نیرو را در جاده های ناهموار بهتر کنترل می‌کند.

    سانتافه GLS با باک ۷۳ لیتری‌اش به صورت تئوری می‌تواند ۷۰۴ کیلومتر را بدون وقفه حرکت کند.

    این مدل از هیوندای در ازای مصرف هر ۵٫۴ لیتر از بنزین بدون سرب ۴۳٫۲ کیلومتر حرکت می‌کند.

    از نظر آلایندگی هم این مدل وضعیت نسبتاً خوبی دارد به طوریکه در هر کیلومتر ۲۵۲ گرم CO۲ تولید می‌کند.

    هیوندای کره سانتافه را تا ۵ سال بدون محدودیت مسافتی گارانتی کرده‌است و در ضمن ۱۶ هزار کیلومتر هم خدمات فنی ارائه می‌دهد. حداکثر سرعت این خودروی ۲۱۱۵۰ دلاری، ۱۷۵ کیلومتر در ساعت است.

    عنوان شرح فنی
    نام خودرو هیوندای سانتافه CM ( با نام رسمی ix45 CM )
    نسل نسل دوم ( CM ) - تولید از ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۲
    محور محرک دو دیفرانسیل با قفل الکترونیکی
    گیربکس ۴ دنده اتومات
    پیشرانه ۶ سیلندر
    حجم موتور ۲.۷ لیتر
    تنفس موتور تنفس طبیعی
    قدرت ۱۸۵ اسب‌ بخار
    گشتاور ۲۴۸ نیوتن متر
    شتاب ۱۱.۳ ثانیه
    سرعت ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت
    مصرف ترکیبی ۱۰.۴ لیتر در صد کیلومتر
    فاصله محوری ۲۷۰۰ میلی متر
    وزن ۱۸۰۴ کیلوگرم
    حجم باک ۷۵ لیتر
    استاندارد آلایندگی یورو ۳
    مشخصات فنی هیوندای ix45 سانتافه CM مدل ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۲ Santa Fe
    موتور هیوندای ix45 سانتافه CM مدل ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۲

    تجهیزات و امکانات رفاهی

    هیوندای کره سانتافه را تا ۵ سال بدون محدودیت مسافتی گارانتی کرده‌است و در ضمن ۱۶ هزار کیلومتر هم خدمات فنی ارائه می‌دهد.

    فضای داخلی نیز با کنترل های داشبورد با نور آبی (بر خلاف رنگ سبز استفاده شده در سایر مدلهای هیوندای) ، الگوی تغییر دنده دار ، جا فنجان روشن و چرم با کیفیت بالاتر در مدلهای Limited ارتقا یافته است. پشتی های سر صندلی های عقب به دلیل اندازه آنها باعث مشکل دید در مدل قبلی شده است. سبک جدید دارای استراحت سر “چوبی” است که وقتی کاملاً پایین می آید ، در بالای سطح صندلی هم نشسته شده و به حداکثر رساندن دید عقب کمک می کند. موقعیت میانی صندلی عقب در حال حاضر با پشتی مخصوص خود و کمربند ایمنی سه نقطه ای تعبیه شده است. لنگرهای صندلی کودک LATCH نیز استاندارد هستند و صندلی ردیف سوم ۵۰/۵۰ اختیاری به سانتافه اجازه می دهد تا هفت سرنشین را در خود جای دهد.

    نمای جانبی هیوندای ix45 سانتافه CM مدل ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۲ Santa Fe
    نمای جانبی هیوندای ix45 سانتافه CM مدل ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۲

    امنیت

    نسل CM دارای همه ویژگی های ایمنی است که مدل قبلی فاقد آن بوده و یا به عنوان هزینه اضافی شارژ می شود. کنترل الکترونیکی پایداری (ESC) ، کیسه های هوای پرده جانبی برای همه ردیف های صندلی ، مانیتور فشار باد لاستیک ها ، پشتی فعال سر جلو و ترمزهای ضد قفل همه استاندارد هستند. یک شبکه برف پاک کن شیشه ای گرم شونده که در موقعیت “پارک” برف پاک کن های جلو قرار دارد ، به آب شدن یخ روی تیغه ها در آب و هوای سردتر کمک می کند. برخی از ویژگی ها مانند شیشه تلنگر درب عقب و روکش پایین بدنه در مدل جدید ادغام نشده است.

    در سال ۲۰۰۸ ، تنها تغییرات جزئی در سانتافه اعمال شد. یک سیستم ناوبری ساخته شده توسط LG ارائه شد و سیستم صوتی Infinity و سانروف شیشه ای بر روی مدلهای محدود استاندارد قرار گرفت. رنگ سفید سفید غیر فلزی حذف شد و رنگ سفید مروارید تنها رنگ سفید موجود در سانتافه بود.

    سال ۲۰۰۹ تنها تغییرات جزئی برای سانتافه به وجود آمد. نشانگرهای آینه جدیدی به جز در مدلهای ساخت آمریکا معرفی شدند. چرخ های ۱۶ اینچی در مدل GLS پایه (مشخصات ایالات متحده) کنار گذاشته شد و با چرخ های فولادی مشکی و روکش های پلاستیکی جایگزین شد. علاوه بر این ، GLS آینه های پلاستیکی مشکی را در مقایسه با آینه های بدنه مدل های درجه بالاتر SE و Limited دریافت کرد. این کاهش تجهیزات ، اقدامی متقابل برای جبران افزایش قیمت ارائه افزونه iPod برای سیستم استریو بود. به دلیل آینه های سیاه و روکش چرخ ها ، هزینه اضافی آداپتور iPod رد شد و پایه را ترک کرد. قیمت خودرو بدون تغییر سانتافه در صدر لیست “۲۰ وسیله نقلیه ارزان قیمت ۲۰۰۹” قرار گرفت. بر اساس تحقیقات انجام شده ، سانتافه کم هزینه ترین خودرو برای بیمه شدن است.

    ورورد به ایران

    اعتراف سختی نیست اگر بگوییم موفق‌ترین شاسی‌بلند بازار ایران، همین سانتافه است؛ خودرویی که از اواسط دهه ۸۰ شسمی تا به همین امروز، بازاری منحصر به فرد برای خود دست و پا کرده است. داستان سانتافه از سال ۲۰۰۰ آغاز شد؛ اما نسل اولش با اقبال چندانی روبه‌رو نشد. دومین فرزند خانواده سانتافه‌ها، روی پلت‌فرم سوناتا و در سال ۲۰۰۶ رونمایی و ناگهان تبدیل به یکی از پرفروش‌ترین‌های کره‌ای‌های بازار جهانی شد. سال ۲۰۰۷ نیز برای نخستین‌بار فروش سانتافه نسل دوم در ایران آغاز شد. این شاسی‌بلند کره‌ای در زمانی به کشورمان آمد که مشتریان اطلاع درستی از کیفیت و استهلاک نسبتا بالای آن نداشتند ولی طراحی ظاهری متناسب، ابعاد بزرگ برای ۷ سرنشین، صندلی‌های راحت و امکانات خوب، نظر بسیاری از مشتریان را برای خریدنش مجاب کرد. اما اصل ماجرا هنوز پابرجاست؛ سانتافه CM از همان پیشرانه قدرتمند توسان JM بهره می‌برد که قبلا هم روی نسل‌های سابق اپتیما و آزرا، امتحانش را پس داده بود. البته واردکننده‌اش شاید به این نکته دقت نداشت که سانتافه حدود نیم‌تُن از برادرش سنگین‌تر است و قاعدتا آن چالاکی مثال‌زدنی توسان JM را در خیابان‌ها ندارد. این نسل از سانتافه، اولین شاسی بلند هیوندای بود که با سیستم کنترل پایداری عرضه می‌شد. سانتافه های وارداتی تا مدل ۲۰۰۹ همگی به پیشرانه ۲.۷ لیتری مجهز بودند. به لحاظ آپشن نیز، تفاوت نسخه‌های فول با نیمه فول وارداتی را میتوان در این ویژگی‌ها خلاصه کرد: تعداد ایربگ (که نسخه های فولش ۶تایی هستند)، صندلی برقی جلو، گرمکن صندلی جلو، مالتی مدیا با مانیتور بزرگ و دوربین عقب (که نسخه‌های استاندارد شرکتی آنرا نداشتند)، تهویه دوگانه اتومات (معروف به کولر دوال)، تهویه مجزا در ردیف دوم (معروف به کولر عقب)، آینه تاشو برقی با راهنما، کروز کنترل، سانروف، کنترل پایداری (ESP) و هفت صندلی. همچنین «سردکن صندلی جلو» تنها آپشن کمیابی است که در تعداد بسیار کمی از سانتافه های وارداتی این سال (۲۰۰۷ تا ۲۰۰۹) به چشم می‌خورد.

    نمای عقب هیوندای ix45 سانتافه CM مدل ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۲ Santa Fe
    نمای عقب هیوندای ix45 سانتافه CM مدل ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۲

    سخن پایانی

    امیدواریم که در این نوشتار توانسته باشیم اطلاعات مفید، جامع و قابل استفاده ای را درباره ی هیوندای سانتافه ix45 CM در اختیارتان قرار داده باشیم. شما می‌توانید با مراجعه به فروشگاه سایت یدک مال، قطعات اختصاصی هیوندای سانتافه ix45 CM را به راحتی، با مناسب ترین قیمت و بالاترین کیفیت تهیه کنید.

    گالری تصویر

    مطالب مرتبط

    0 0 رای ها
    رأی دهی به مقاله
    اشتراک در
    اطلاع از
    0 نظرات
    بازخورد (Feedback) های اینلاین
    دیدن همه ی نظرات