معرفی خودرو, هیوندای

مشخصات هیوندای i30 FD مدل ۲۰۰۹ – ۲۰۱۲

مشخصات هیوندای i30 FD مدل 2009 تا 2012

هیوندای i30، هاچبک جمع و جور خانوادگی از سری محصولات شرکت کره ای هیوندای موتور است که تولید آن از سال ۲۰۰۷ در کارخانه هیوندای موتور کشور جمهوری چک کلید زده شد.

پلتفرم این خودرو با مدل کیا ceed مشترک است و تاکنون در قالب سه نسل به تولید رسیده است. نسل اول هیوندای i30 که طی سال‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۲ با کد FD در مجامع بین‌المللی حاضر شده بود، در قالب مدل‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۲ حضور نسبتا موفقی را در بازار جهانی تجربه کرد. این هاچبک کره‌ای به واسطه طراحی مناسب، کیفیت، امکانات قابل قبول و عملکرد فنی مطلوب خیلی زود جای خود را در میان مشتریان هاچبک سوار ایرانی هم باز کرد.

با این حال سطح کیفی این خودرو به رقبایی همچون مزدا ۳ هاچبک نمی‌رسد و همین مورد، سبب شد تا هیوندای آی ۳۰ در رقابت با این خودرو ژاپنی چندان موفق ظاهر نشود. به هر صورت در شرایط فعلی، نسل اول هیوندای i30 به صورت مدل‌های دست دوم و کارکرده در بازار کشورمان حضور دارد.

در این نوشتار بطور اختصاصی و کامل به معرفی و بررسی مشخصات فنی، طراحی، امکانات و آپشن ها و ایمنی هیوندای i30 می پردازیم؛ در ادامه با مجله یدک مال همراه باشید.

طراحی

نمای بیرون

شمایل بدنه i30 در مقایسه با هاچبک های امروزی از شاخصه‌های مهیج و تحسین برانگیز کمتری بهره می‌برد اما با این وجود، با توجه به زمان خودش، و اینکه این خودرو در مرکز هیوندای در آلمان طراحی شد؛ چهره نسبتا متفاوت و قابل قبولی را از خود به مشتریان ارائه داد و توانست رضایت عمومی نسبت به ظاهر خود را جلب کند.

در نمای جلوی این خودرو از چراغ‌های نسبتا بزرگ با طراحی خوشایندی بهره گرفته شده که دو طرف یک جلوپنجره باریک مزین به لوگو هیوندای را به تصرف خود درآورده و صورت نسبتا مهربانی برای این هاچ‌بک خانوادگی رقم زده است. هواکش سپر نیز طراحی ساده‌ای داشته و به طرز مناسبی فضای میان جایگاه‌های مه شکن روی سپر را پر کرده است. درب کاپوت در امتداد ستون‌هایA حالتی برجسته داشته و از سادگی این ناحیه تا حدی کاسته است.

در نمای جانبی نیز یک خط شانه‌ای به همراه برخی حجم پردازی‌های دیگر در بخش پایین پروفایل مشاهده می‌شود که ضمن کاستن از سادگی نمای کناری، سعی در خوش طرح جلوه دادن هیوندای آی ۳۰ از نمای کنار دارند. حضور یک لچکی در گوشه انتهایی فریم پنجره‌ها روی ستون C نیز موجب ورود نور بیشتر به کابین و دلبازتر شدن آن خواهد بود.

نمای جلو هیوندای i30 FD مدل 2009 تا 2012
نمای جلو هیوندای i30 FD مدل ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۲

نمای عقب هم مهمترین شاخصه اش چراغ‌های بزرگ آن هستند که در امتداد ستون سی و درب صندوق، طول زیادی از این قسمت را به خود اختصاص داده و نمایی منحصربه‌فرد برای وجهه ظاهری قسمت پشت هیوندای آی ۳۰ نسل اول پدید آورده‌اند. سایر بخش‌ها نظیر درب صندوق و سپر به صورت معمول طراحی شده و جلوه هماهنگی با سایر نواحی بدنه ایجاد کرده‌اند.

در مجموع باید گفت که نمای ظاهری هیوندای i30 گرچه در برخی قسمت‌ها تا حدودی ناهماهنگ و البته در مقایسه با مدل‌های امروزی کمی قدیمی به نظر می‌رسد اما به نسبت زمان خودش خوش فرم و زیباست.

نمای عقب هیوندای i30 FD مدل 2009 تا 2012
نمای عقب هیوندای i30 FD مدل ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۲

نمای داخل کابین

پس از ورود به کابین هیوندای آی ۳۰ متوجه طراحی ساده اما منظم آن خواهید شد که در زمان عرضه اولیه این محصول به بازار می‌توانست نیازهای بصری مشتریان را به حد قابل قبولی پاسخ دهد؛ اما در شرایط فعلی و در مقایسه با محصولات مدرن‌تر حرف چندانی برای گفتن نداشته و نسبتا قدیمی به نظر می‌رسد. به ویژه طرح کنسول میانی و دریچه‌های تهویه مستطیل شکل آن‌ که به صورت عمودی در دو طرف پنل مالتی مدیا و تهویه قرار گرفته‌اند، شمایل نسبتا کلاسیک اما منظم و متین رو از خود به نمایش گذاشته‌اند. دکمه‌های مختلف هم به طرزی بسیار منظم در سر جای خود قرار گرفته و استفاده از آنها چندان گیج‌کننده به نظر نمی‌رسد.

طراحی غربیلک فرمان نسبتا خوشایندتر بوده و پنل کیلومترشمار پشت آن نیز گرچه هیجان چندانی به راننده انتقال نمی‌دهد اما می‌تواند به خوبی از پس تامین نیازهای متعارف راننده برآید. کیفیت متریال به خدمت گرفته شده در ساخت داشبورد و رودری‌ها نیز تقریبا قابل قبول بوده و انتقاد چندانی نمی‌توان در این کلاس بر آنها وارد دانست.

همچنین فضای کابین هیوندای i30، محیطی مناسب جهت حضور ۴ تا ۵ سرنشین بزرگسال با ابعاد بدنی متعارف را فراهم آورده و محدودیت چندانی در صندلی‌های ردیف جلو و عقب بر آنها وارد نخواهد آورد.فضای بار هیوندای آی ۳۰ معادل ۳۴۰ لیتر گنجایش را در اختیار وسایل کاربران قرار داده و به عنوان یک اتومبیل هاچبک از صندوق عقب نسبتا جاداری سود می‌برد. با خواباندن صندلی‌های عقب این حجم تا ۱۲۵۰ لیتر قابل گسترش است.

در مجموع باید گفت که فضای داخلی هیوندای i30 نسل اول چه از لحاظ کیفی و چه از لحاظ معیار های کاربردی، قادر است به نحوی مناسب پاسخگوی نیازهای خانوادگی باشد؛اما در قیاس با خودروهای جدید و صفر کیلومتر تا حد زیادی قدیمی و از مد افتاده جلوه خواهد کرد.

نمای داخل کابین هیوندای i30 FD مدل 2009 تا 2012
نمای داخل کابین هیوندای i30 FD مدل ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۲

مشخصات فنی

این هاچبک کره‌ای زیر درب کاپوت خود یک پیشرانه چهار سیلندر ۲ لیتری تنفس طبیعی پنهان نموده که قادر است ۱۴۳ اسب بخار قدرت و ۱۸۶ نیوتن متر گشتاور تولید کند. این میزان نیرو توسط یک جعبه دنده چهار سرعته خودکار به سوی محور جلو ارسال می‌شود.

شتاب هیوندای آی ۳۰ ۱۱.۲ ثانیه است و همچنین بیشینه سرعت این خودرو ۱۳۵۰ کیلوگرمی برابر با ۲۰۵ کیلومتر بر ساعت بوده و حدود ۷.۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر سوخت مصرف خواهد کرد.

عنوان شرح فنی
نام خودرو هیوندای i30 FD
نسل نسل اول ( FD ) - تولید از ۲۰۰۷ تا ۲۰۰۹
محور محرک دیفرانسیل جلو
گیربکس ۴ دنده اتومات
پیشرانه ۴ سیلندر
حجم موتور ۲ لیتر
قدرت ۱۴۳ اسب‌ بخار
گشتاور ۱۸۶ نیوتن متر
شتاب ۱۱.۲ ثانیه
سرعت ۲۰۵ کیلومتر بر ساعت
مصرف ترکیبی ۷.۵ لیتر در صد کیلومتر
فاصله محوری ۲۶۵۰ میلی متر
وزن ۱۳۵۰ کیلوگرم
حجم باک ۵۵ لیتر
موتور هیوندای i30 FD مدل 2009 تا 2012
موتور هیوندای i30 FD مدل ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۲

امکانات و آپشن ها

هیوندای آی ۳۰ به امکانات و آپشن های زیر مجهز شده است: کروز کنترل، کنترل کشش و پایداری، سنسور پارک عقب، سنسور باران و فشار باد تایر، سامانه هشدار دهنده اتمام لنت، توزیع نیروی ترمز EBD، ترمز ضد قفل ABS، ترمز پارک برقی چراغ‌های مه شکن جلو و عقب، فرمان هیدرولیک چهار حالته با روکش چرم و دکمه‌های کنترل.

همچنین سیستم صوتی با شش اسپیکر، چنجر شش تایی، دوربین عقب، مانیتور بزرگ سفارشی، USB، نمایشگر ۴.۲ اینچی صفحه کیلومتر، شش عدد کیسه هوای راننده و سرنشین جلو و ایربگ پرده‌ای و جانبی، کمربند ایمنی پیش‌کشنده و محدودکننده، ورود بدون کلید، سیستم تهویه اتوماتیک، دریچه تهویه عقب، کول باکس، صندلی راننده شش حالته دستی، صندلی سرنشین جلو چهار حالته دستی، صندلی عقب تاشونده دو تکه، روکش چرمی صندلی، ایزوفیکس صندلی، خروجی برق ۱۲ ولت، آینه وسط الکتروکرومیک، آینه‌های جانبی تاشونده برقی با گرمکن، سانروف، شیشه بالابر آنتی‌ترپ.

ایمنی

i30 از نظر ایمنی خودروی متوسط به حساب می آید؛ مدل ۲۰۰۷ این خودرو در مجموع تست های تصادف موسسه یورو انکپ نمره ۳.۹ و مدل ۲۰۰۸ نمره ۴.۱ را بدست آورد.

مزایا و معایب

مواردی همچون فرمان‌پذیری مناسب، فضای جادار کابین، عملکرد فنی مناسب، آینه‌های بزرگ جانبی، امکانات رفاهی بهتر از رقبا و ایمنی بالا به عنوان نقاط قوت این محصول در نظر گرفته می‌شوند. از طرف دیگر سواری نسبتا خشک و ضرایب طولانی دنده را می‌توان به عنوان نقطه ضعف این محصول در نظر گرفت.

وضعیت در بازار ایران

هیوندای i30 به عنوان یک هاچبک کره‌ای که توسط برند بسیار محبوب هیوندای وارد بازار ایران شده در هنگام عرضه توانست نظر مثبت مشتریان نسبتا قابل توجهی را به سوی خود جلب سازد. با این حال در شرایط فعلی i30 به دلیل عدم عرضه گسترده و همچنین عدم ورود نسل‌های جدیدتر این خودرو به ایران نتوانست در رقابت با محصولات باکیفیت‌تری همچون مزدا ۳ هاچبک گوی سبقت را از آنها برباید و توجه مشتریان بیشتری را به سمت خود جلب سازد.

درنتیجه باید گفت که گرچه هیوندای آی ۳۰ در بازار مورد معامله و خریدوفروش قرار می‌گیرد اما رونق آن به حد محصولاتی همچون مزدا ۳ هاچبک و یا سایر مدل‌های بازار نبوده و در مجموع می‌توان عنوان کرد که وضعیت خرید و فروش هیوندا i30 در سطح نسبتا متوسط قرار دارد.

حرف آخر

امیدواریم که در این نوشتار توانسته باشیم اطلاعات مفید، جامع و قابل استفاده ای را درباره ی هیوندای i30 در اختیارتان قرار داده باشیم. شما می‌توانید با مراجعه به فروشگاه سایت یدک مال، قطعات اختصاصی هیوندای i30 را به راحتی، با مناسب ترین قیمت و بالاترین کیفیت تهیه کنید.

منبع: خودرو ۴۵

مطالب مرتبط

5 1 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
دیدن همه ی نظرات