آموزشی, قطعه شناسی خودرو

قالپاق خودرو چیست و چه نقشی در خودرو دارد؟

قالپاق خودرو

قالپاق خودرو علاوه براینکه سبب زیبا به نظر رسیدن خودرو می‌شود از ورود ذرات ریز و گرد و خاک به مرکز چرخ جلوگیری می‌کند. بسیاری از افراد بدون آگاهی نسبت به نقش قالپاق آن را از خودرو جدا می‌کنند به خاطر داشته باشید که قالپاق‌ها نقش حفاظتی دارند و جدا کردن آن از چرخ خودرو کار درستی نیست.

انواع قالپاق خودرو

قالپاق می‌تواند از جنس فلزی یا در برخی از موارد پلاستیکی باشد. از آن جهت که دو نوع رینگ فلزی و فولادی داریم، قالپاق‌ها نیز متناسب با این رینگ‌ها، عرضه می‌شوند.

قالپاق قطعه ای ست که روی چرخ های خودرو و در قطر داخلی رینگ ها قرار گرفته و ظاهری زیباتر به آن ها می بخشد.

از سوی دیگر می‌توانیم قالپاق‌ها را در دو نوع واشری و فنردار تقسیم بندی کنیم. قالپاق‌های واشری بین پیچ روی چرخ و رینگ قرار گرفته و در جای خود با این پیچ‌ها محکم می‌شوند. اما قالپاق‌های فنردار، دارای زبانه‌هایی هستند که در محیط آن قرار داشته و در جای صحیح خود، قالب افتاده و محکم می‌شوند.

قالپاق در دو نوع کوچک برای رینگ های فلزی و بزرگ برای رینگ های فولادی هستند که هر یک در نوع خود اهمیت داشته و نباید نادیده گرفته شوند.

۱- قالپاق‌های رینگ فلزی : قالپاق‌های رینگ فلزی، به شکل یک درپوش کوچک در مرکز هستند که درست در بخش وسطی چرخ خودرو و روی توپی، قرار می‌گیرند. با جای گرفتن این قالپاق‌ها که خود نیز فلزی هستند در مرکز چرخ، از وارد شدن هر ذره بیرونی به بلبرینگ مرکزی چرخ‌ها، پیشگیری می‌شود. توجه داشته باشید که با نبود این قالپاق مرکزی، امکان نفوذ ذرات خاک و آب، به مراتب بیشتر می‌شود. به این شکل گریسی که در این قسمت قرار دارد، ناخالصی پیدا کرده و از کیفیت خود دور می‌شود.این قطعه موجب می‌شود تا طول عمر بیشتری برای چرخ ها، تایرها و بلبرینگ‌ها ایجاد گردد.

۲- قالپاق‌های رینگ فولادی : اما در خصوص قالپاق‌های رینگ فولادی با قطعه‌ای در سایز بزرگتر روبرو هستیم. این قالپاق‌ها غالبا از جنس پلاستیکی هستند، اما می‌توان در بازار قطعات خودرو انواع فلزی آن‌ها را نیز یافت. به ویژه اغلب خودروسازان از انواع قالپاق پلاستیکی در رینگ‌های فولادی، استفاده می‌کنند! این قالپاق‌ها بیشتر جنبه زیبایی داشته و تا حدودی نیز از نفوذ گرد و غبار به داخل جلوگیری می‌کنند.  جنس قالپاق این مدل از رینگ معمولا پلاستیکی است و اندازه بزرگتری نسبت به قالپاق فلزی دارد. این نوع از قالپاق‌ها بیشتر جنبه زیبایی دارند و تا حدودی نیز از ورود گرد و غبار جلوگیری می‌کنند.

قالپاق خودرو
قالپاق خودرو

مشخصات مهم قالپاق خودرو

قالپاق باید از برخی جهات با کلاس خودرو و نوع رینگ هم‌خوانی داشته باشد. در واقع شرایط قالپاق باید با شرایط مشخص‌شده از سوی کمپانی هماهنگ باشد تا مشکلی احتمالی در عملکرد سیستم چرخ‌ها ایجاد نشود. این موارد عبارتند از:

  • قطر رینگ
  • وزن
  • جنس

اینکه وزن قالپاق مانع از فعالیت صحیح مجموعه چرخ‌ها نشود، قطر آن با قطر رینگ هماهنگ باشد و البته متریال آن کیفیت لازم برای مقاومت در برابر ضربات احتمالی را داشته باشد، از نکات مهم در انتخاب قالپاق هستند. مواردی دیگر نظیر زد زنگ، زد رطوبت، ضد خش و انعطاف‌پذیر بودن این قطعه در درجه بعدی اهمیت قرار دارند.

تفاوت قالپاق خودرو و رینگ خودرو

بسیاری از افراد به‌اشتباه، قالپاق و رینگ را یکسان می‎دانند. درحالی‌که این دو جزء به طور کامل با هم فرق دارند. قالپاق در حقیقت درپوش رینگ است! درحالی‌که رینگ بخشی از چرخ است که تایرها و لاستیک‌ها روی آن قرار می‌گیرند و حکم اسکلت نگهدارنده را برای آن دارد.

کاربرد قالپاق خودرو

۱-زیبایی : اولین و معروف‌ترین کاربرد قالپاق در ماشین، تأمین زیبایی و جذابیت آن است. به همین دلیل است که اکثر رانندگان، برای زیبایی بیشتر خودرو خود از انواع قالپاق استفاده می‌کنند.

۲-جلوگیری از ورود آلودگی : چرخ خودرو به طور دائمی در معرض ورود انواع آلودگی‌ها، مانند گردوغبار، چربی و رطوبت قرار دارد. استفاده از قالپاق کمک می‌کند که ورود آلودگی‌ها به بخش مرکزی چرخ به حداقل برسد و محافظت از آن تأمین شود.

قالپاق خودرو
قالپاق خودرو

نکات مهم درباره قالپاق خودرو که باید بدانید

۱- هنگام خرید از وجود حلقه نگهدارنده قالپاق مطمئن شوید. قالپاق برای نصب درست روی خودرو، به این حلقه نگهدارنده نیاز دارد.

۲- پیش از خرید حتماً عدد موجود روی لاستیک خودرو  را بررسی کنید و متناسب با همان سایز و عدد، قالپاق را تهیه کنید.

۳- قبل از اینکه قالپاق را نصب کنید، علاوه بر شست‌وشوی بخش توپی، باید گریس‌کاری را هم به طور کامل انجام دهید.

۴- اگر قالپاق روی رینگ خودرو شما نصب نشد، باید سایز آن را بررسی کنید. چراکه دلیل نصب نشدن آن، مغایرت سایز چرخ و رینگ با قالپاق است.

قالپاق خودرو
قالپاق خودرو
0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
دیدن همه ی نظرات