آموزشی

علت گاز نخوردن خودرو چیست ؟

علت گاز نخوردن خودرو

به گزارش پایگاه خبری ” یدک مال” علت گاز نخوردن خودرو بدلایل متعددی بستگی دارد زیرا خودرو در این حالت شتاب معمول خود را ندارد و هر چقدر هم پایتان را روی پدال فشار می دهید اتفاقی نمی افتد و شتاب خودرو تغییری نمی کند . 

علت گاز نخوردن خودرو

۱- خرابی فیلتر هوا : فیلترهای هوا در ماشین چه وظیفه‌ای را بر عهده دارند؟ کار این قطعات، کنترل جریان ورودی هوا به داخل ماشین است. اگر فیلترها خراب یا دچار گرفتگی شوند، آلاینده‌هایی به موتور راه پیدا می‌کنند که یکی از عواقب حضورشان، گاز نخوردن ماشین است. هم خودروهای انژکتوری و هم کاربراتوری‌ها دچار چنین مشکلی می‌شوند

۲-خرابی دیسک و صفحه : دیسک و صفحه در خودرو می‌توانند دچار فرسایش و تخریب شوند. تمام‌شدن و فرسودگی اینها هم ممکن است، علت گاز نخوردن ماشین باشد. پس همیشه حواستان را نسبت به این بخش‌ها جمع کنید و با معاینه گاه‌به‌گاه خودروی خود مانع از مختل‌شدن عملکردهای مختلف آن شوید.

علت گاز نخوردن خودرو
علت گاز نخوردن خودرو

۳-کارایی نامناسب استِپِر موتور : استپر موتور قطعه مهمی است که اگر خراب شود، عملکرد موتور هم تاثیرات نامطلوبی از آن می‌گیرد. دلیل این وابستگی عملکرد موتور و استپر موتور چیست؟‌ شمع‌ها و کوئل وایر شمع خودرو  به استپر وابسته‌اند و اگر اینها دچار نقص و ایراد شوند، بدیهی است که موتور هم وضعیت خوبی را تجربه نخواهد کرد. پس شاید علت گاز نخوردن ماشین شما همین استپر موتور باشد.

۴-وجود مشکل در کمپرس سیلندر : کمپرس سیلندر روی سوپاپ‌ها و رینگ‌های خودرو اثر دارد و عملکرد درست این بخش‌ها هم می‌تواند موجبات عملکرد صحیح موتور را فراهم کند. حال اگر کمپرس سیلندر دچار مشکل شود، می‌تواند گاز نخوردن ماشین را به شما تحمیل کند. پس توجه به معاینه عملکرد این قطعه‌ها را هم دست‌کم نگیرید

۵- اتمام یا نامرغوب‌بودن روغن موتور : توجه به  انتخاب  روغن موتور مناسب  و تعویض آن بسیار مهم است. رانندگان حرفه‌ای به‌خوبی می‌دانند که اگر بعد از طی مسافتی مشخص اقدام به تعویض روغن موتور نکنند، در دردسرهایی می‌افتند که گاز نخوردن خودرو یکی از آنها می‌تواند باشد.

۶-وجود مشکل و خرابی در پمپ بنزین خودرو : اگر پمپ بنزین خراب باشد یا صافی بنزین تمیز نباشد، احتمال دارد که خودرو در گازخوردن دچار مشکل شود. پمپ بنزین همان قطعه‌ای است که سوخت را به باک انتقال می‌دهد. حالا اگر نتواند سوخت را به‌طور کامل به موتور برساند، گازخوردن هم رخ نخواهد داد.

علت گازنخوردن خودرو اتوماتیک

در خودروهای انژکتوری مشکلات دیگری هم می‌تواند موجبات گاز نخوردن ماشین را فراهم کند که عبارتند از : 

۱- وجود مشکل در قطعه ECU : خودروهای انژکتوری قطعه‌ای موسوم به ECU دارند. این قطعه می‌تواند واکنش سِنسورها یا همان حس‌گرهای موتور خودرو را کنترل کند. حال اگر این بخش از خودرو که نقشی حیاتی در سوخت‌رسانی به موتور هم ایفا می‌کند، دچار مشکل شود، احتمال گازنخوردن خودرو بالا می‌رود

۲-کثیف‌شدن انژکتور خودرو :کثیف‌شدن انژکتور هم می‌تواند علت گاز نخوردن ماشین باشد. برای تمیزکردن انژکتور باید به مکانیک‌های حرفه‌ای مراجعه کنید. تمیزی این قطعه رابطه‌ای مستقیم با گازخوردن بهتر ماشین‌تان دارد.

۳- خرابی سنسور گاز : خودروهای اتوماتیک و انژکتوری دارای سنسورهای مختلفی هستند. یکی از این‌ها سنسور گاز است. معیوب‌بودن آن هم از عوامل مهم در گاز نخوردن خودرو به شمار می‌رود. سنسور گاز روی دریچه گاز و نزدیک استپر است. اگر این سنسور یا همان حس‌گر وجود نداشته باشد، تنظیم پاشش سوخت انژکتورها دچار مشکل می‌شود. سنسور گاز مسئول این است که درباره موقعیت دریچه گاز به قطعه ECU یا همان مغز متفکر خودروهای انژکتوری اطلاع‌رسانی کند. خرابی این سنسور می‌تواند روی گازخوردن ماشین اثر بگذارد.

۴- خرابی سنسور دور موتور: سنسور دور موتور درباره دور لحظه‌ای موتور به قطعه ECU اطلاع‌رسانی می‌کند. حال اگر این اطلاع‌رسانی ضعیف صورت بگیرد یا اختلالی در این میان باشد، مشکلاتی در عملکرد خودرو پیش می‌آید که یکی از آنها گاز نخوردن ماشین است

۵-خرابی مپ‌سنسور : این سنسور درباره هوای مکش‌شده به ECU اطلاع‌رسانی می‌کند. اگر مپ‌سنسور خراب باشد، کنترلی بر میزان باز و بسته‌بودن دریچه هوا هم وجود نخواهد داشت و گاز خوردن ماشین دچار اختلال می‌شود.

۶-خرابی سنسور پدال گاز و کلاچ

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
دیدن همه ی نظرات