آموزشی

دلیل ریپ زدن خودرو چیست ؟

ریپ زدن خودرو

ریپ زدن خودرو یکی از مشکلات رایجی میباشد که اغلب رانندگان با آن حداقل یکبار روبرو شده‌اند . به طور کلی هر زمان خودرو به خوبی کار نکند و پس از مدتی با تکان غیرطبیعی همراه شود و یا حتی خاموش گردد ، آن را ریپ زدن می‌ نامند . این اتفاق را معمولا همه پس از چند ثانیه از روشن کردن خودرو با تکان خوردن های عجیب ماشین تجربه کرده اند .

البته به این نکته توجه داشته باشید که ریپ زدن خودرو با لرزش اتومبیل فرق دارد و علت بروز هرکدام متفاوت میباشد . در ادامه این بخش از مجله یدک مال به معرفی چند علت ریپ زدن خودرو خواهیم پرداخت .

ریپ زدن خودرو چیست؟

هر زمان احساس کردید که موتور خودرو مثل همیشه کار نمی‌کند و توازن عملکردی آن به هم ریخته است ، به نحوی که صدای ماشین دیگر صدای همیشگی را ندارد و با وقفه یا حالتی مثل سکته و کپ همراه میباشد و صدای خروجی از اگزوز نیز همانند همیشه نیست ، می‌توان گفت که خودرو با عیب ریپ زدن مواجه شده است .

اگر خودرو شما همیشه در حال ریپ زدن می باشد و به حالت عادی کار نمی کند به احتمال خیلی زیاد ماشین شما در مرحله خروجی دود به مشکل خورده است . دود خودرو باید از لوله خارج شود ولی وقتی که مسیر آن توسط شیء بسته شده باشد دود در خودرو و لوله های مربوطه می ماند و از آن خارج نمی شود . به این مورد به اصطلاح خفه شدن ماشین نیز می گویند .

اگر خودرو شما دچار ریپ زدن شده باشد باید در کوتاه‌ترین زمان ممکن آن را به یک تعمیرکار ماهر نشان دهید تا از آسیب‌های غیرقابل جبران احتمالی پیشگیری کنید . در ادامه به بررسی برخی دیگر از دلایل احتمالی برای بررسی علت ریپ زدن خودرو میپردازیم .

دلایل رایج ریپ زدن ماشین چیست؟

معیوب بودن سیستم سوخت‌رسانی

از اصلی ترین دلایل ریپ زدن خودرو این میباشد که بنزین خودرو تمام شده است و باید میزان سوخت اتومبیل را چک کنید اما اگر این کار را انجام دادید و میزان سوخت اتومبیل کافی بود در چنین شرایطی ممکن است مشکل پیش آمده ناشی از معیوب بودن یا کثیف شدن سیستم سوخت‌رسانی خودرویتان باشد . در واقع اگر پمپ بنزین دچار مشکل شده و یا صافی بنزین و انژکتورها کثیف شوند، موتور ریپ خواهد زد .

به طور کلی هر گونه اختلال در سیستم سوخت‌رسانی و سنسورهای آن نظیر سنسور اکسیژن ، مپ سنسور دریچه گاز ، وجود نشتی در لوله‌های هوا و سوخت و … می‌تواند منجر به ریپ زدن خودرو شود .

مشکل در سیستم اگزوز

سیستم اگزوز ، از طریق منیفولد (چندراهه) اگزوز ، گازهای خروجی را از سرسیلندر جمع می‌کند و مانند یک قیف ، این گازها را به‌سمت بیرون از سیلندرها هدایت می‌کند . در این قسمت ، گازها از طریق لوله جلویی آزاد شده و به مبدل کاتالیزوری انتقال می‌یابند . مبدل کاتالیزوری هم با حذف عناصر مضر گازها مانند مونوکسید کربن و مونوکسید هیدروژن ، آنها را به گازهای بی‌اثر تبدیل می‌کند . سیستم اگزوز دارای لوله های مختلفی است که دود های ناشی از احتراق را به بیرون می فرستند و اگر این لوله ها دارای گرفتگی باشند و یا مسدود شوند این احتمال به مقدار زیاد وجود دارد که باعث ریپ زدن خودرو شوند .

نشانه‌های مشکل اگزوز

معیوب بودن شمع خودرو

یکی از اصلی ترین دلایل ریپ زدن خودرو کثیفی شمع ها میباشد که باید هر ۳۰۰۰۰ کیلومتر تعویض شود . شمع‌ها که معمولا در محیط بسیار داغ سیلندر وظیفه جرقه‌ زنی در محفظه احتراق را برعهده دارند پس از مدتی کارایی خود را از دست داده و دیگر قادر به انجام درست وظایفشان نیستند . در نتیجه باید آن‌ها را تعویض کرد .

خراب شدن کویل و وایر خودرو

اگر قطعه کوئل و یا سوکت‌ها و سیم‌های آن دچار خرابی بشوند ، برق کافی برای جرقه زدن شمع‌ها تامین نشده و موتور خودرو دچار ریپ زدن می‌شود . اگر وایر خراب شده و یا عایق پوششی آن از بین برود، شاهد تخلیه الکتریکی از بدنه وایر به سطوح فلزی اطرافش خواهیم بود .

معیوب بودن میل سوپاپ

یکی دیگر از دلایل ریپ زدن ماشین ، معیوب بودن میل سوپاپ خودرو است. در صورتی که بادامک‌های میل سوپاپ دچار فرسایش و تغییر شکل بشوند ، موتور خودرو قادر به ادامه عملکرد صحیح خود نبوده و دیگر نرم و روان کار تخواهد کرد . در این شرایط راه‌حل تعویض میل سوپاپ می‌باشد .

تنظیم نبودن تایم موتور

تایم بندی دقیق موتور باعث می‌شود تا میل‌ سوپاپ ، پیستون و میل‌ لنگ هر کدام در زمان مورد نظر در سر جای خود قرار داشته باشد و بدین ترتیب عملکرد روان و دقیق موتور تضمین می‌شود . اگر تایم موتور کمی به هم بریزند ، قطعا باز و بسته شدن سوپاپ‌ها در زمان درست انجام نمی‌شود و موتور خودرو با عیب ریپ زدن مواجه خواهد شد .

مشکل سنسور اکسیژن

سنسور اکسیژن قطعه‌ای میباشد که گاز خروجی از اگزوز را بررسی می‌کند و بر اساس میزان غلظت آن به کامپیوتر خودرو ارسال می‌کند تا از این اطلاعات برای میزان سوخت رسانی به موتور استفاده شود . اگر این قطعه دچار آلودگی یا نقص بشود ، سوخت رسانی به خودرو به اندازه کافی یا به موقع انجام نخواهد شد . این موضوع می‌تواند عاملی برای ریپ زدن خودروی شما باشد .

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
دیدن همه ی نظرات