آموزشی, قطعه شناسی خودرو

علائم خرابی پمپ بنزین خودرو

پمپ بنزین خودرو

پمپ بنزین خودرو یکی از قطعات حیاتی در باک خودرو میباشد که وظیفه‌ ی آن ، سوخت رسانی به سیستم انژکتور و در نهایت موتور خودرو را خواهد داشت . برای همین خرابی پمپ بنزین ماشین به‌ منزله‌ی کاهش و یا مختل شدن عملکرد سوخت‌ رسانی در خودرو خواهد بود . به همین دلیل است که می‌بایست هر از گاهی نسبت به تست و تشخیص خرابی پمپ بنزین خودرو اقدام کنید . در این مقاله از مجله یدک مال با معرفی نشانه های رایج خرابی پمپ بنزین به شما در شناسایی این اختلالات کمک خواهیم کرد ;

پمپ بنزین خودرو چیست ؟

در باک خودرو وسیله‌ ای به نام پمپ بنزین ( پمپ سوخت ) وجود دارد . وظیفه‌ ی این قطعه همانطور که از اسمش به سادگی پیدا میباشد ، پمپ کردن بنزین از باک به موتور است . هنگامی که کلید پمپ وصل میشود ، پمپ فعالیت کرده و در حال تنظیم کردن فشار مورد نیاز بنزین برای ایجاد احتراق میباشد .

با استارت زدن ، پمپ بنزین خودرو فعال و تحت فشار قرار می‌گیرد . این پمپ برای خنک و روان ماندن از بنزین درون باک استفاده خواهد کرد . همچنین باید بدانید که در زمانی که پمپ بنزین سالم است ، خودرو نرم کار خواهد کرد .

اجزای پمپ سوخت خودرو

هر پمپ بنزین خودرو از یکسری اجزای مختلف ساخته شده میباشد که این اجزا عبارت اند از :

  • لوله برگشت سوخت
  • لوله خروجی سوخت
  • کانکتور
  • صفحه تکیه گاه
  • فنر
  • فیلتر سوخت
  • گیج سوخت
  • رگولاتور فشار
  • لوله برگشت از رگولاتور
  • شلنگ لوله برگشتی
  • شلنگ لوله خارجی

زمان تعویض پمپ بنزین خودرو

در حالت کلی پمپ بنزین خودرو زمان مشخصی برای تعویض نخواهد داشت هرچند برخی بر این باور هستند که هر ۱۶۰۰۰۰ کیلومتر میبایست نسبت به تعویض این قطعه اقدام کرد . اما باید بدانید که پمپ بنزین خودرو به گونه‌ ای ساخته شده میباشد که مدت زمان زیادی مورد استفاده قرار بگیرد و عموما تنها در زمانی تعویض می شود که علائم خرابی پمپ بنزین را مشاهده کنید و متوجه شوید که پمپ ایراد پیدا کرده است .

کوچک‌ ترین ایرادی در پمپ سوخت مشکلات بزرگی برای خودرو ایجاد کند به طوری که رانندگی با آن را غیر ممکن می‌کند. به طور کلی پمپ سوخت بد یا خراب نشانه هایی را از خود نشان می‌دهد که از طریق آن‌ها می‌توان فهمید که وقت بازبینی و یا تعویض پمپ می‌باشد؛ پس باید حواسمان به علائم خرابی پمپ بنزین خودرومان باشد.

علائم خرابی پمپ بنزین

پمپ بنزین خودرو در اکثر وسایل نقلیه مدرن برقی میباشند و در مخزن سوخت نصب می‌شوند . با این حال ، برخی از وسایل نقلیه مجهز به پمپ‌ های سوخت درون خطی یا به سبک مکانیکی میباشند . نشانه های خرابی هردو مدل پمپ بنزین خودرو تقریبا مثل هم میباشد و در کل باید علائم خرابی پمپ بنزین خودرو را جدی بگیرید تا بتوانید شاهد عملکرد مناسبی در سیستم سوخت‌ رسانی خودروی خود باشید .

با توجه به ضرورت آشنایی با علائم خرابی پمپ بنزین خودرو در این قسمت به بررسی نشانه های اساسی این مشکل در خودروها میپردازیم :

  • بالارفتن دمای موتور خودرو

اگر دمای موتور خودرو بیش از حد طبیعی افزایش پیدا کند، قسمت‌های مختلف موتور آسیب خواهند دید و پمپ هم تخریب می‌شود. اگر دیدید که بخار از موتور بلند می‌شود و دما چیزی حدود ۱۱۵ درجه سانتی‌گراد است، باید بدانید که احتمالا پمپ بنزین دچار آسیب شده است.

یکی از جدی‌ ترین علائم خرابی پمپ بنزین این میباشد که خودرو کلاً روشن نخواهد شد . در زمانی که پمپ به طور کلی خراب شده و یا در شرایطی که نتواند سوخت کافی برای احتراق را به موتور برساند ، خودرو روشن نخواهد شد .

در این شرایط خودرو استارت می‌خورد اما به دلیل عدم سوخت‌ رسانی کافی روشن نمی‌شود .

  • لرزش موتور

یکی از مهم‌ ترین علائم خرابی پمپ بنزین خودرو ، لرزش موتور در سرعت‌های بالا میباشد . اگر در حال رانندگی با سرعت بالا موتور قبل از بازگشت به حالت عادی ناگهان به لرزه میفتد ، این عمل نشان‌ دهنده بروز مشکلاتی در پمپ بنزین خودرو میباشد .

  • مصرف سوخت بالا

در صورتی که متوجه شدید مصرف سوخت خودرو نسبت به قبل بالاتر رفته است شاید خرابی پمپ بنزین یکی از دلایل آن باشد. اگرچه علت‌های گوناگونی برای افزایش مصرف سوخت خودرو وجود خواهد داشت اما پمپ بنزین می‌تواند جزو اصلی‌ ترین‌ها باشد.

  • وجود صدای غیر عادی در پمپ بنزین

همان‌طور که گفتیم در صورت استارت زدن ابتدا صدایی کوتاه از پمپ بنزین به گوش می‌رسد و سپس قطع می‌شود. اگر این صدا ایجاد نشود احتمالاً پمپ بنزین خودروی شما از کار افتاده است. همچنین اگر در زمان استارت زدن صدایی غیرعادی از عقب خودرو به گوش برسد احتمالاً پمپ بنزین شما خراب خواهد بود.

  • کاهش عملکرد مطلوب پدال گاز

یکی دیگر از علائم خرابی پمپ بنزین هم افت عملکرد پدال گاز میباشد . افت عملکرد یعنی هر چقدر که پدال گاز را فشار می‌دهید ، سرعت موتور کاهش پیدا می‌کند که این موضوع یک وضعیت بسیار ناخوشایندی است . برای افت عملکرد پدال گاز دلایل مختلفی وجود دارد که یکی از آنها فرسودگی پمپ بنزین میباشد . پس اگر چنین مشکلی یعنی گاز نخوردن خودرو را تجربه می‌کنید ، باید آن را هم به عنوان نشانه‌ و یکی از علائم خرابی پمپ بنزین بدانید .

  • کم شدن قدرت موتور

کم شدن قدرت موتور از دیگر نشانه‌ های خرابی پمپ بنزین خودرو میباشد . شتاب خودرو کاهش پیدا کرده و دیگر اتومبیل قدرت گذشته خود را ندارد. دلیل این امر برطرف نشدن نیاز اصلی موتور یعنی نیاز به بنزین است.

  • موتور خودرو دچار پرش میشود

یکی از نشانه‌ های خرابی پمپ بنزین خودرو پرش ماشین یا ریپ زدن خودرو در سرعت‌ های زیاد خواهد بود. این اتفاق خبر از خرابی پمپ بنزین را به راننده خودرو می‌دهد . توجه داشته باشید که این اتفاق بسیار خطرناک است و باید به سرعت به وضعیت پرش خودرو رسیدگی کنید . چراکه در هنگام رانندگی ممکن است که خودرو را منحرف کند .

علائم نیم سوز شدن پمپ بنزین خودرو

اگر خودرو شما حین گاز خوردن به خوبی حرکت نمی‌کند و یا سخت استارت می‌خورد، باید بدانید که پمپ بنزین خودرو شما نیم سوز شده است و می بایست برای رفع آن، در سریع‌ ترین زمان ممکن به تعمیرگاه مراجعه نمایید .

شایع‌ ترین علل خرابی این قطعه

  • علت اصلی خرابی پمپ بنزین خودرو آلودگی میباشد . آلودگی ممکن است با ورود خاک و زباله به سیستم در هنگام سوخت‌ گیری یا استفاده از سوخت بی‌کیفیت ایجاد شود. رانندگی طولانی با بنزین کم هم می‌تواند باعث تسریع سایش پمپ بنزین خودرو شود.
  • همچنین مهم‌ترین دلایل دیگر خرابی پمپ بنزین گرمای بیش از حد و فرسودگی چرخ‌ دنده‌های پمپ بنزین در طول زمان میباشد . زنگ‌ زدگی ، زباله و کثیفی می‌توانند به‌نحوی وارد باک بنزین شده و از طریق فیلتر به پمپ بنزین خودرو برسند .
  • زمان پر کردن باک چک کنید که ذرات خارجی توسط پمپ بنزین به داخل یا روی درپوش باک بنزین خودرو وارد نشده باشد. هنگام نصب پمپ بنزین جدید نیز، آلودگی‌های جزئی را از پایین باک بنزین تمیز کنید.
  • رانندگی مکرر با وسیله نقلیه ای که دارای بنزین کم میباشد برای پمپ بنزین خودرو و اجزای سیستم سوخت خودرو بسیار مضر است . در بسیاری از وسایل نقلیه، تقریباً ۱۰ تا ۱۵ برابر مقدار سوختی که پمپ بنزین به‌ سمت موتور ارسال می‌کند ، به باک بنزین بازگردانده می‌شود .
  • تا حد امکان از پایین نگه داشتن سطح مخزن بنزین پرهیز کنید . این کار در چند هفته اول پس از نصب پمپ بنزین جدید بسیار مهم خواهد بود .

جلوگیری از خرابی پمپ بنزین خودرو

  • پر کردن باک در حد معمول و متعادل
  • با بنزین کم رانندگی نکنید
  • استفاده از بنزین باکیفیت
  • در صورت خرابی باک آن را تعویض کنید تا کثیف شدن بنزین جلوگیری شود

نتیجه گیری

نشانه‌ ها و علائم خرابی پمپ بنزین خودرو را جدی بگیرید و نگذارید که با دردسری بزرگ‌ تر، مانند خرابی کامل این قطعه مواجه شوید . برای جلوگیری از خرابی و آسیب پمپ بنزین خودرو هم باید با دلایل تخریب آن که پیش‌تر گفته شد، آشنایی کامل داشته باشید تا با نگهداری اصولی خودرو از سلامت خودروی خود مطمئن شوید . اگر دلایل را بشناسید و توصیه‌های پیش‌گیرانه را رعایت کنید با مشکل روبه‌رو نخواهید شد .

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
دیدن همه ی نظرات