آموزشی

اشنایی با صدا خفه کن اگزوز خودرو

صدا خفه کن اگزوز

 به نقل از ” یدک مال ” صدا خفه کن اگزوز  یک وسیله صوتی می باشد که از طریق سوکت های صوتی صدای درون موتور را کاهش می دهد، در این قطعه مجموعه ای از اتاق ها و لوله ها به کار رفته است که سوراخ هایی در آن تعبیه شده است. یک تشدید کننده به بخش های ابتدایی سوراخ اول متصل می شود و دارای مقداری مشخص از هوا با طول معین می باشد که می تواند طول موج های دارای فرکانس مختلف را مهار کند.با حرکت خودرو و زمانی که دریچه اگزوز پالس هایی را ایجاد می کند، یک جریان گاز ناگهانی با فشاری زیاد به سمت سیستم اگزوز وارد می شود، مولکول های فشار قوی شروع به برخورد با یکدیگر می کنند و بر روی هم جمع می شود.در نتیجه این کار یک میدان کم فشار ایجاد می شود و موج صوت از لوله حرکت می کند تا به خروجی اگزوز برسدو در این زمان با بودن صدا خفه کن، موج صوت وارد این بخش می باشد و با توجه به این که آخری قسمت عبوری می باشد پس از شدت صدا کم می شود.

انواع مختلف صدا خفه کن اگزوز

۱- صدا خفه کن های واکنشی :  صدا خفه کن های واکنشی از محفظه و لوله های سوراخ دار ساخته می شوند. نحوه کار آن ها به این صورت است که امواج صوتی را هدایت می کنند و آن ها را به سمت منبع صدا منعکس می کنند و به طور موثری از میزان صدای تولید شده کم می کنند. این صداخفه کن ها از هیچ گونه عایقی استفاده نمی کنند و در درجه اول با پراکندگی و انعکاس امواج صوتی به کم کردن صدا کمک می کنند.از مهم ترین مزایا این نوع از صدا خفه کن ها در این است که تمیز کردن آن ها بسیار آسان است، با توجه به این که هیچ نوع الیافی در آن ها استفاده نشده است سبب افت فشار ناچیز می شوند.طراحی این صدا خفه کن ها به صورت کوچک است و همین موضوع سبب شده است تا برای موتور ها و سیستم های اگزوز گزینه مناسبی باشند.از صداخفه کن های واکنشی بیشتر برای ماشین آلاتی که سرعت ثابتی دارند استفاده می شود، مثل: ژنراتور ها و دمنده ها

انواع صداخفه کن های واکنشی: این صداخفه کن ها به صورت دو مدل ارائه می شوند، یکی از آن ها کم هزینه می باشد و برای ایجاد فشار برگشتی کم انتخاب می شوند. در این مدل لوله دارای چندین حفره است که توسط سوراخ ها به لوله های اگزوز متصل می شوند. مدل دوم آن ها مقدار بیشتری از امواج را خنثی می کنند و بسیار توصیه می شود. در این مدل هیچ نوع ارتباطی بین بخش های ورودی و خروجی ایجاد نمی شود و در نتیجه فشار برگشتی ایجاد می شود که می تواند عملکرد موتور را تحت تاثیر قرار دهد. با توجه به ساختار این مدل گاهی از آن به عنوان صدا خفه کن گیج کننده یاد می شود. تفاوت این دو مدل در این است که در سری دوم هیچ مسیر مستقیمی برای گازهای خروجی وجود ندارد، سرعت کم می شود و ممکن است مشکل ساز شود.

۲- صدا خفه کن اگزوز از نوع جذبی :  برخلاف مدل های قبلی این نوع از صدا خفه کن در مرحله اول صدا را با استفاده از جذب انرژی ضعیف می کنند و آن را بازتاب نمی کنند. این صدا خفه کن ها از مواد بسته بندی الیافی و متخلخل برای جذب امواج صوتی و کاهش صدا استفاده می کنند. هنگامی که امواج صوتی از مواد عایق عبور می کنند، انرژی صوتی تا حدی به انرژی گرمایی تبدیل می شود و سپس از طریق تبادل گرما با هوا، خنثی می شود.

۳- صدا خفه کن های ترکیبی : صدا خفه کن های ترکیبی به نوعی می باشند که ترکیبی از چند مدل مختلف هستند و انگار سفارشی می باشند. این صدا خفه کن ها قابلیت کم کردن صدا در فرکانس های بیشتری را دارند.

دلایل خرابی صدا خفه کن اگزوز

۱- زنگ زدن : عمده ترین مشکلی که در صدا خفه کن ها ایجاد می شود مربوط به زنگ زدن آن ها می باشد که این موضوع به دلیل جمع شدن آب در داخل سیستم اگزوز است. در صورتی که سیستم به اندازه کافی گرم نشود آب های موجود امکام تبخیر شدن را ندارند و موجب زنگ زدگی می شوند. در شهرهایی که بارش باران و برف زیاد است و شهر های ساحلی این اتفاق بیشتر رخ می دهد.

۲- سوراخ شدن یا شل بودن قطعات :مشکل رایج دیگری که در سیستم های اگزوز اتفاق می افتد مربوط به زمانی است که خودرو شما در یک چاله گیر می کند و یا از زمین های ناهموار عبور می کند. در این شرایط اگر کف خودرو با زمین تماس داشته باشد موجب ایجاد ترک و ایجاد صدای آزار دهنده در صدا خفه کن اگزوز می شود. در چنین شرایطی یابد به طور کامل آن ها را تعویض کنید.

صدا خفه کن اگزوز
صدا خفه کن اگزوز

علائم خرابی صدا خفه کن اگزوز

۱- تولید صدای بلند تر و غیر عادی  : اولین نشانه ای که مشخص می کند صدا خفه کن اگزوز خراب شده است این است که صدای خودرو شما بیشتر از حالت عادی می شود.

۲- افت بازده سوخت: زمانی که موتور و سیستم اگزوز شما به صورت مشخص نصب شده باشد یکی از مزایا آن این است که مصرف سوخت بهتر می شود اگر متوجه شدید که میزان سوخت گیری شما افزایش یافته است نشان از این است که مشکلی در سیستم صدا خفه کن اگزوز ایجاد شده است.

۳- بوی بد: در صورتی که دود های ناخوشایند از اگزوز شما خراج شود و بویی غیر معمول از آن احساس کنید به این معنی است که صدا خفه کن شما خراب شده است.

صدا خفه کن اگزوز
صدا خفه کن اگزوز

مطالب مرتبط

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
دیدن همه ی نظرات