آموزشی, قطعه شناسی خودرو

شاسی کشی خودرو چیست و چگونه انجام می شود؟

شاسی کشی

شاسی کشی  خودرو ، در واقع اسکلت بندی اصلی بدنه خودرو  است. شاسی بندی را می‌توان ستون فقرات اتومبیل در نظر گرفت که بقیه وسایل خودرو بر روی آن تعبیه می‌شود.این شاسی بندی شامل یک اسکلت چهارضلعی است که از فلزی با استقامت بالا تهیه می‌شود تا به خوبی از عهده حمل سایر اجزای بدنه خودرو مانند موتور، بدنه، سیستم های فرمان و … برآید. شاسی بندی خودرو باید از استحکام و تحمل وزن بالایی برخوردار باشد و علاوه بر آن در نوع خود سبک نیز باشد، این شاسی لازم است که در مقابل خوردگی مقاوم باشد تا عمر بیشتری داشته باشد. همچنین کمترین لرزش را به داخل اتومبیل منتقل نماید.

خصوصیات یک شاسی خوب

تحمل بالایی برای وزن و تنش داشته باشد

حجم کمی داشته باشد

سبک باشد

بالاترین میزان نگهداری استحکام را داشته باشد

در برابر خوردگی مقاوم باشد

کمترین میزان لرزش و صدا به داخل خودرو را داشته باشد

شاسی در خودروهای مختلف کاملاً متفاوت است. با پیشرفت روزافزون صنعت خودرو، روش ساخت و استحکام شاسی خودروها نیز به‌سرعت پیشرفت می‌کند. ازآنجایی‌که شاسی بندی یک خودرو تأثیر به سزایی در امنیت خودرو در هنگام تصادف دارد، یک خودرو با شاسی بندی قوی، می‌تواند به‌مراتب از آسیب‌های جدی سرنشینان در هنگام تصادف جلوگیری کند.

شاسی کشی
شاسی کشی

انواع شاسی

فرآیند شاسی کشی در صافکاری خودرو مانند دیگر بخش های این حرفه انواع مختلفی دارد. به طور کلی سه نوع روش وجود دارد که بیشتر مورد استفاده صافکار ها قرار میگیرد:

  • با میله
  •  با اتصال خودور به ۴ پایه
  •  با دستگاه شاسی کش

مراحل شاسی کشی خودرو

در تمام روش ها مراحل  یکسان می باشد. و مراحل آن را  به سه مرحله تقسیم می کنیم:

مرحله اول

۱-آنالیز وضعیت : در این مرحله ابتدا صافکار خودرو تمام قطعات روی شاسی خودرو را جدا می کند و بعد از لخت کردن ماشین اقدام به ارزیابی و آنالیز میزان آسیب وارد شده می پردازد و با توجه به آسیب وارد شده روش بهتری را برای شاسی کشی انتخاب می کند.

مرحله دوم 

۲-تعیین جایگاه شاسی خودرو :  این مرحله با  استفاده از روش های مختلف صورت می گیرد، شاسی خودرو را به نزدیکترین حالت به حالت اولیه شاسی خودرو تزدیک می کنند. به این مرحله شاسی کشی یا صافکاری کلی نیز گفته می شود. در این مرحله  به جایگاه اولیه خود باز میگردد.

مرحله سوم:

۳- دقت به جزئیات : بعد از مرحله دوم  که مرحله صافکاری کلی می باشد. در مرحله سوم صافکار به جزئی ترین جزئیات دقت می کند و تمامی جزئیات شاسی خودرو را مانند روز اول بازسازی می کند. به قدری جزئیات در این مرحله مهم می باشد که حتی جای پیچ ها را بر روی شاسی خودرو دوباره تنطیم می کند تا زمانیکه قطعات بدنه خودرو را بر روی شاسی سوار می کند هیچ ناهماهنگی وجود نداشته باشد.

نحوه انجام شاسی کشی خودرو

شاسی کشی خودرو در سه نوع مختلف شاسی کشی با میله، شاسی کشی با اتصال ۴ طرف خودرو و شاسی کشی با دستگاه انجام می‌گیرد.

در شاسی کشی ابتدا خودرو در محل مورد نظر قرار می‌گیرد و سپس با استفاده از زنجیر یا میله هایی فیکس می‌شود، صافکار با کمک این اتصالات بخش ضربه دیده را با استفاده از اهرام هایی می‌کشد تا شاسی بندی به شکل اولیه خود برگردد.

شاسی کشی ماشین با دستگاه

امروزه شاسی کشی ماشین اغلب با استفاده از دستگاه های مختص این امر انجام می‌گیرد که تیفور معروفترین آنهاست. دستگاه های شاسی کشی دارای اهرام هایی هستند که با استفاده از آنها شاسی بندی اتومبیل تنظیم می‌گردد.

سایر دستگاه های شاسی کشی خودرو شامل جک پمپی، جک فولکسی می‌شود که هر یک اصول خاص خود را در شاسی کشی دارند و تنها صافکاران حرفه ای می‌توانند با استفاده از آنها شاسی بندی یک اتومبیل را به حالت سابق برگردانند.

شاسی ماشین چگونه آسیب می بیند؟

زمانی که از قسمت جلو یا عقب ماشین ضربه به شدت سنگینی وارد شود، این شاسی دچار آسیب شده و به نوعی جمع می شود. از آنجایی که شاسی ها بدنه اصلی یک خودرو هستند، زمانی که دچار آسیب می شوند، خودرو نمی تواند کارکرد درستی داشته باشد و اگر هم به طور مناسب و دقیق تنطیم و تعمیر نشود، باز هم خودرو در حین کارکرد، مشکلاتی دارد‌.

معمولا تصادف های سنگین و… می توانند باعث جمع شدن این شاسی شوند. البته لازم به ذکر است بیان کنیم که شاسی کشی به نوعی نیست با کوچکترین ضربه آسیب بینید. همان طور که بیان شد ضربه وارد شده باید حتما سنگین و مهلک باشد تا بدنه جمع شود.

شاسی کشی خودرو چگونه صورت می گیرد؟

شاسی کشی یک نوع صافکاری می باشد. از همین رو زمانی که می خواهند بدنه یک ماشین را تعمیر کنند یا به گونه ای شاسی کشی او را انجام دهند، با استفاده از میله ها و زنجیرهایی ماشین و بدنه را متصل کرده و سپس همانند صافکاری که صورت می گیرد، با استفاده از دستگاه ها و اهرم هایی بدنه ماشین را کشیده یا به آن فشاری در جهت مخالف ایجاد می کنند تا شاسی از حالت جمع شده، باز شود.

حتما برای انجام دادن این کار به ابزار ها و وسیله های مخصوصی نیاز است. زیرا شاسی کشی را نمی تواند با دست انجام داد.  حتما باید اهرم های قوی موجود باشند تا فشار وارد شده زیادی را به بدنه ماشین وارد نمایند.

شاسی کشی نادرست چه عواقبی را به همراه دارد؟

ساییدگی لاستیک ها : اگر شاسی کشی درست انجام شود و به خوبی آهن ها و میله های جمع شده باز نشوند، به مرور زمان لاستیک ها دچار ساییدگی شده و از بین می روند. منطور از ساییدگی لاسیتک ها از بین رفتن آن ها در اثر فشاری است که وارد می شود‌.

فشار به دیگر قطعات خودرو : یکی دیگر از مشکلات در هنگام شاسی کشی نادرست، فشاری است که به دیگر قطعات وارد می شود.شاسی همان اسکلت و بدنه اصلی ماشین می باشد و خب قطعا زمانی که این بدنه دچار آسیب شود و به درستی تعمیر نشود، می تواند به بقیه قطعات هم فشار وارد کند.

شاسی کشی
شاسی کشی
0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
دیدن همه ی نظرات