آموزشی

سینی زیر موتور خودرو چرا مهم است و چه کاربردی در خودرو دارد؟

سینی زیر موتور خودرو

سینی زیر موتور خودرو قطعه ای فلزی یا پلاستیکی است که در بخش زیرین موتور نصب می گردد. این قطعه مانند یک محافظ از ورود اشیاء و هر گونه جسم خارجی به موتور خودرو، کارتل، گیربکس و جعبه دنده ممانعت می نماید. همچنین در فصل سرما و باران از ورود هوای سرد و گل و لای به درون موتور جلوگیری می کند.

در اغلب خودروها این سینی به وسیله ۵ پیچ به قسمت های جلو و عقب خودرو متصل می گردد. وظیفه اصلی این قطعه جلوگیری از ورود تهدیدات خارجی به موتور است. موتور یکی از حساس ترین و اصلی ترین قطعه خودرو به شمار می آید که از بالا توسط کاپوت و از زیر توسط سینی محافظت می گردد.

خصوصیات سینی زیر موتور خودرو

۱- این قطعه از دو جنس فلز و پلاستیک تهیه و تولید گشته و متناسب با نوع خودرو مورد استفاده قرار می گیرد.

۲- سینی زیر موتور خودرو  به منظور حفظ و نگهداری موتور از اجسام خارجی تهیه گشته است، بنابراین در هنگام ساخت باید از مواد باکیفیت تهیه گردد که در برابر برخوردهای خارجی حفظ شود.

۳- ابعاد و اندازه آن به گونه ای است که کل محفظه زیرین موتور را پوشش می دهد.

۴- این قطعه باید از ورود گل و لای به درون موتور نیز جلوگیری کند و اجازه نفوذ آن به درون موتور را ندهد.

۵- سینی زیر موتور خودرو  تنها برای محافظت از موتور به کار نرفته بلکه از قطعاتی مانند گیربکس، کارتل و جعبه دنده نیز محافظت می کند.

۶- در فصول سرد، موتور خودرو به زمان و انرژی بیشتری برای گرم کردن احتیاج دارد. وجود این قطعه می تواند گرمای موتور را حفظ کرده و از سرد شدن آن جلوگیری کند.

۷- سینی زیر موتور خودرو  باید به گونه ای طراحی و ساخته شود که در برابر شرایط آب و هوایی مقاوم بوده و خراب نشود.

۸- بخاطر داشته باشید که این قطعه باید در برابر زنگ زدگی مقاوم باشد. بنابراین در هنگام تهیه به جنس فلز توجه کنید.

سینی زیر موتور خودرو
سینی زیر موتور خودرو

سینی زیر موتور خودرو چه نقشی در خودرو دارد؟

در فصل های سرما، موتور خودرو جایگاه خوبی برای حیوانات کوچک به شمار می آید. اغلب آن ها در قسمت های داخلی محفظه نزدیک به موتور جای گرفته و موجب آسیب و صدمه به آن ها می گردد. از طرفی عبور از سطوح ناهموار و دست اندازهای سطح جاده که بیش از حد برآمده باشند، موجب آسیب و صدمه به سطح داخلی موتور خودرو می گردد.

همه این اتفاقات و یک سری از حوادث دیگر می تواند به دلیل وجود عدم سینی زیر موتور  خودرو رخ دهد. به همین دلیل برخی از سازندگان خودرو به استفاده از آن تاکید دارند.

انواع سینی زیر موتور خودرو

  • سینی زیر موتور فلزی : سینی های فلزی بهترین نوع آن در بازار به شمار می روند. این جنس از مقاومت بیشتری در برابر فشار و ضربه برخوردار بوده و دیر تر فرسوده یا خراب می گردد. همچنین جنس هاس ضد زنگ آن در برابر زنگ زدگی و پوسیدگی نیز مقاوم هستند.
  • سینی زیر موتور پلاستیکی : این سینی نسبت به جنس فلزی آن قیمت پایین تری داشته و ارزان تر است. اما متاسفانه به دلیل جنس پلاستیکی ، در برابر ضربه و فشار مقاوم نبوده و خراب می شود. به گونه ای که برخی از خریداران خودرو بعد از گذشت مدتی، از شکستگی و خرابی آن شکایت می کنند. استفاده آن ممکن است که هزینه هایتان را چند برابر کند. اما اگر توانایی پرداخت هزینه سینی فلزی را ندارید، این مورد می تواند کمکتان کند.

مزایای سینی زیر موتور خودرو

۱- موتور خودرو به عنوان قلب خودرو به شمار می آید. این قطعه دارای یک سری لوازم الکترونیکی می باشد در صورت برخورد با آب یا برخی از مایعات دچار خرابی می گردد. وجود سینی زیر موتور خودرو  در بخش زیرین آن می تواند از ورود آن به بخش داخلی خودرو جلوگیری کند.

۲- همانطور که می دانید، فصل سرما موجب آسیب به قطعات داخلی خودرو می گردد. از طرفی با برودت هوا، زمان بیشتری صرف گرم کردن خودرو می شود. سینی زیر موتور خودرو  تا حد زیادی این مشکل را حل کرده است. این قطعه از ورود سرما به بخش داخلی خودرو جلوگیری کرده و گرمای درون آن را حفظ می کند.

۳- محکم و مقاوم بودن سینی زیر موتور خودرو می تواند از ضربات ناشی از برخورد ضربه به موتور، گیربکس، کارتل و سایر قطعات جلوگیری کند. همانطور که می دانید آسیب به هر یک از این قطعات می تواند منجر به مختل شدن عملکرد خودرو و پرداخت هزینه های سنگین گردد.

۴- با نصب سینی زیر موتور خودرو ، طول عمر قطعاتی مانند موتور، کمپرسور، واتر پمپ، پمپ هوا، جعبه فرمان و سایر قطعات موتور و سیستم تعلیقات افزایش یافته و در برابر عوامل محیطی و شیمیایی حفظ می گردد.

۵- محافت از سیستم برق رسانی خودرو؛ ورود آب به خودرو تنها منجر به خرابی یا پوسیدگی قطعات نمی گردد بلکه برخورد آن با سیستم برق رسانی خودرو نیز ممکن است منجر به قطع برق خودرو و یا اتصالی در آن گردد.

سینی زیر موتور خودرو
سینی زیر موتور خودرو

معایب سینی زیر موتور خودرو

۱- در خودروهایی که از دنده گیربکس اتوماتیک استفاده شده است، خنک شدن به موقع گیربکس و موتور از اهمیت بالایی برخودار است. با نصب سینی زیر موتور، این کار به تعویق افتاده و فرآیند هنک سازی آن مستلزم زمان بیشتری خواهد بود.

۲- از دیگر مشکلات و معایب استفاده از آن، می توان به برگشت صدای موتور به داخل کابین خودرو اشاره کرد. متاسفانه در خودروهایی که از سینی زیر موتور استفاده می گردد، صدای موتور به داخل کابین برگشته و صدایی بلند تر از مقدار اصلی به گوش می رسد.

۳- بست های سینی ممکن است که بعد از گذشت مدتی شل یا لق شود. البته امکان سفت شدن آن و برگشت به حالت قبل ممکن است. اما اگر به طور کامل جدا شود ممکن است که بخش های دیگر آسیب ببیند.

۴- سینی زیر موتور خودرو  تنها بخشی از قسمت پایینی خودرو را که شامل قسمت جلویی آن می گردد، پوشش می دهد و تا قسمت های پشت و اگزوز نمی رود. با برخورد سینی به جسم سخت و خم یا شکسته شدن، ممکن است که به قسمت های اگزوز یا کاتالیزور برخورد کند. برخورد این قطعات به یکدیگر ممکن است که صدایی گوش خراش و ناخوشایندی را تولید نماید.

روش های نگهداری از سینی زیر موتور خودرو

سینی زیر موتور خودرو اگر دچار فرو رفتگی، زنگ زدگی یا شکستگی شده باشد، بهتر است که تعویض شود. قابل به ذکر است که این قطعه مانند سایر قطعات، قابل تعمیر نبوده و نیاز به خرید یک سینی جدید است. علاقم این شما می توانید با رعایت چند نکته از خرابی های آن جلوگیری کنید.

۱- اغلب خودروها دارای اندازه استاندارد از زمین بوده و نیازی به تغییر وضعیت آن نیست. به همین دلیل در وهله اول پیشنهاد می کنیم که از دست کاری و تبدیل آن به کف خواب ها بپرهیزید.

۲- حدالامکان از محل هایی که دارای موانع هستند و احتمالا گیر کردن کف خودرو به آن وجود دارد بپرهیزید. در صورتی که مجبور به عبور از روی آن هستید، به صورت اریب از آن عبور کنید. با این اقدام احتمال گیر کردم سینی خودرو به مانع کاهش می یابد.

۳- به خاطر داشته باشید که وجود گل و لای های روی سینی، موجب کاهش طول عمر آن می گردد. به همین دلیل پیشنهاد می کنیم که هر چند وقت یکبار که با فشار آب سینی زیر خودرو را شستشو دهید. می توانید در هنگام مراجعه به کارواش از آن ها بخواهید که این کار را انجام دهد.

۴- از روی گودال های عمیق یا مکان هایی که سطح آب آن بالاست، عبور نکنید. زیرا ممکن است که حجم زیادی از آب و گل و لای وارد خودرو گردد.

۵- در صورتی که خودروی خود را برای یک مدت طولانی پارک می کنید، از مناسب بودن آن محیط مطمئن شوید. درواقع مکانی شیب دار برای آن انتخاب کنید. با انجام این کار حتی اگر آب وارد خودرو گردد، به دلیل شیب بودن آن خارج شده و موجب پوسیدگی خودرو نمی گردد.

سینی زیر موتور خودرو
سینی زیر موتور خودرو

چند نکته مهم در هنگام خرید سینی زیر موتور خودرو

۱- نوع سینی :  نوع سینی را شما انتخاب می کنید. همانطور که می دانید سنی زیر موتور در دو نوع پلاستیکی و فلزی تولید می گردد. انتخاب هر یک از آن ها متناسب با شرایط و بودجه ای که در نظر گرفته اید مشخص می گردد. سینی های فلزی طول عمر بیشتری داشته و از مقاومت بالایی برخوردار هستند، اما در مقابل هزینه بالاتری داشته که هر کسی قادر به پرداخت آن نیست. سینی پلاستیکی کم هزینه تر و ارزان تر است. اما در برابر ضربات و برخوردها مقاوم نبوده و در طول عمر کوتاه تری دارد.

۲- قیمت سینی : تقریبا می توان گفت که اولین دغدغه هر کسی در هنگام خرید، ارزش و قیمت آن کالا است. در خرید سینی نیز این گونه است. هزینه و بودجه مشخص می کند که شما قارد به خرید کدام یک از آن ها هستید. همانطور که می دانید و بارها در طول این متن به آن اشاره کردیم، سینی زیر موتور فلزی در برابر عوامل محیطی و ضربات مقاوم تر است، اما هزینه بیشتری دارد. سینی پلاستیکی که نوع دیگر آن به شمار می آید، دارای طول عمر پایین تر بوده و قیمت مناسب تری دارد. انتخاب با شماست!

۳-  اندازه سینی : از دیگر نکاتی که باید به آن توجه کنید، استفاده از سینی مناسب است، در واقع شما باید از قبل به اندازه و نوع آن واقف باشید. به خاطر داشته باشید که سایز آن باید به گونه ای باشد که قسمت های کمپرسور کولر، کارتل، رادیاتور، دینام، پمپ هیدرولیک فرمان را به خوبی پوشش دهد. البته ابعاد و اندازه قسمت زیرین موتور خودروها با یکدیگر متفاوت است و در صورت عدم مطابقت سینی به آن نصب نمی گردد.

۴- انعطاف پذیری :  سینی زیر موتور خودرو  وظیفه محافظت را بر عهده دارد. در صورت برخورد با جسم سخت علاوه بر توانایی مخافظت از قطعات داخلی باید حالت فنری داشته و قابلیت برگشت به حالت اولیه را پیدا کند. در صورت عدم انعطاف پذیری به همان حالت باقی مانده و باید تعویض گردد. در هنگام خرید به این نکته توجه کنید که سینی زیر موتور وظیف نگهداری از قطعات داخلی را داشته برای کاهش هزینه و حوادث های احتمالی استفاده می گردد. بنابراین تعویض زود به زود این قطعه موجب افزایش هزینه ها خواهد شد.

۵- جنس سینی : از مهم ترین ویژگی های سینی زیر موتور خودرو ، ضد زنگ بودن آن است. سینی زیر موتور خودرو  در تماس مستقیم با گل و لای قرار گرفته و در صورت زنگ زدگی زودتر خراب می شود. به همین دلیل پیشنهاد می گردد که در هنگام خرید سینی هایی که از جنس فلزات ضد زنگ مانند فلز گالوانیزه تهیه شده را خریداری کنید. البته سینی هایی که از با رنگ های ضخیم رنگ آمیزی شده اند نیز مناسب بوده و در برابر زنگ زدگی، رطوبت و گرما مقاوم هستند.

 ۶-ضخامت ورق :  سینی زیر موتور خودرو دارای وزن و ضخامت استاندارد است. هرگونه اختلاف در آن می تواند موجب عدم عملکرد مناسب شده و مشکلاتی را برای خودرو به همراه می آورد. سینی استاندارد ومناسب از جنس فولاد ضد زنگ ساخته شده و ضخامت آن برابر با ۴ میلی متر است. در صورتی که از این مقدار نازک تر باشد، در اثر کوچکترین ضربه مچاله می گردد. به خاطر داشته باشید که در صورت باز کردن و تعمیر نمی توانید آن را مجددا در جای خود نصب کنید. در واقع در صورت باز کردن جای پیچ ها شل و دیگر بلااستفاده است.

سینی زیر موتور خودرو
سینی زیر موتور خودرو

مطالب مرتبط

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
دیدن همه ی نظرات