آموزشی, قطعه شناسی خودرو

سیستم اتو هلد چیست و چگونه عمل می‌کند ؟

اتو هلد

سیستم اتو هلد یکی از آپشن‌ های کاربردی خودرو های مدرن و امروزی میباشد . این سیستم تقریبا راننده را از گرفتن ترمز های پی در پی بی‌نیاز کرده است . مسئله‌ ای که در مسیرهای پرترافیک راننده را بسیار خسته می‌کند ، گرفتن کلاچ و ترمزهای پی در پی میباشد . خوشبختانه در خودرو های مدرن ، این آپشن اضافه شده‌ میباشد و خیال شما را از بابت ترافیک ها آسوده می‌کند . این آپشن بصورت یک دکمه و معمولاً با حرف A در خودرو نشان داده‌ می‌شود . در ادامه این بخش از مجله یدک مال به معرفی این آپشن و نحوه عملکرد آن میپردازیم .

اتو هلد چیست؟

اتو هلد یکی از آپشن‌ هایی میباشد که امروزه بسیاری از رانندگان را شیفته‌ی خود کرده‌ است ، و در افزایش ایمنی و راحتی رانندگان نیز تاثیر بسزایی را داشته است و باعث می‌شود تا راننده از ترمزهای متوالی بی‌نیاز شود . اتوهلد درواقع سیستم توسعه‌ یافته ترمز پارک الکترونیکی میباشد و بیشتر در خودروهای دنده اتومات به کار خواهد رفت .

حتماً برایتان پیش آمده است که ساعت‌ ها در مسیرهای پر ترافیک مانده باشید و مدام مجبور به گرفتن کلاچ و ترمزهای متوالی شده‌ باشید .

این مسئله در خودروهای دنده اتوماتیک ، کمی آسان‌ تر خواهد بود . به این صورت که دیگر کلاچی وجود ندارد که مجبور به گرفتن آن به همراه ترمز باشید.

خودروهای دنده اتومات یا روی N (خلاص) و یا D (حرکت) هستند و شما با گاز و ترمز خودروی خود را کنترل می‌کنید. با این حال، گاز و ترمزهای متوالی خصوصاً پس از بازگشت از محل کار، بسیار کلافه کننده میباشد .

آپشنی که در خودروهای به روز وجود دارد تا شما را از این ترمزهای متوالی راحت کند، اتوهلد میباشد .

در گذشته اتو هلد Auto Hold ، فقط مختص خودروهای گران قیمتی مانند بنز و BMW بوده است . اما اکنون بسیاری از خودروها این آپشن را دارند . با اتوهلد نه نیاز به ترمز گرفتن متوالی دارید و نه در سراشیبی‌ ها و سربالایی‌ ها ماشین به جلو یا عقب می‌رود .

نحوه عملکرد سیستم اتو هلد

سیستم اتو هلد Auto Hold ، همان‌ طور که از نامش می توان تشخیص داد ، سیستم نگهدارنده خودکار برای خودرو می‌ باشد. به طور مثال در صورتی که شما در مسیر پر ترافیکی باشید ، با فعال کردن این سیستم دیگر لازم نمیباشد تا پدال ترمز را فشرده و یا آن را نگه دارید. با فعال کردن این سیستم زمانی که پای خود را بر روی پدال گاز بردارید، ترمز دستی به صورت خودکار فعال می‌شود و خودرو متوقف می شود . در زمان شروع به حرکت هم تنها کافیست که پدال گاز را فشار دهید .

در واقع با فعال سازی این سیستم دیگر نیازی نمیباشد تا در زمان توقف پای خود را بر روی پدال ترمز نگه دارید و یا حتی دنده دستی را بکشید . کافیست یک بار ترمز را فشار دهید، خودرو خود به صورت اتوماتیک ایستاده و توقف می خواهد کرد .

این سیستم بر اساس تشخیص شیب استوار است به این معنا که شیب را اندازه گیری میکند و با توجه به آن واحد هیدرولیکی ABS/ESC کنترل خودرو را ممکن می سازد . به طوری که در زمان توقف خودرو اتومات فشار ترمز را به چرخ ها اعمال کرده و از حرکت خودرو به سمت جلو یا غقب جلوگیری می کند . در صورتی که پیش از فشردن پدال گاز پدال های ABS حرکتی را شناسایی کنند ، نیروی ترمز در پشت چرخ ها افزایش می یابد تا از‌ حرکت خودرو جلوگیری به عمل آورد . در صورتی که راننده در این زمان پدال گاز را فشار دهد، نیروی ترمز به آرامی کم شده و خودرو شروع به حرکت خواهد کرد .

نحوه فعالسازی دکمه‌ ی اتو هلد

برای فعال سازی سیستم اتو هلد کافی است تا دکمه آن را در خودرو فشار دهیم . دکمه اتو هلد در کنار دسته‌ی دنده و اغلب در سمت چپ فرمان کنار دکمه اتوپارک قرار دارد و با نشانه‌هایی همچون Auto Hold، Auto H و A می‌توان آن‌ها را شناسایی کرد . برای فعال سازی این سیستم کافیست دکمه اتو هلد را فشار بدهید و پای خود را از روی پدال گاز بردارید تا به صورت خودکار این سیستم این کار را برایتان انجام دهد .

 این سیستم اغلب با سیستم EPB یا همان ترمز برقی کار می‌کند و در سایر مواقع با سنسور ورودی و خروجی گیربکس اتوماتیک یا سنسورهای ABS فعال میشود و کار می کند .

مزایای سیستم اتو هلد Auto Hold

در ادامه به بیان مزایای سیستم اتو هلد در خودرو میپردازیم :

  • می‌توان گفت اولین فایده‌ی این سیستم ، این میباشد که راننده راحت می‌شود . با سیستم اتوهلد دیگر راننده نیاز ندارد شش دنگ حواسش را به فشار دادن پدال گاز بدهد .
  • با سیستم اتو هلد دیگر نیاز به گرفتن گاز و ترمزهای متوالی و نگه داشتن پدال ترمز در ترافیک نمیباشد .
  • چون کلاچ و ترمز گرفتن‌ های اضافی حذف شده‌ است ؛ بنابراین استهلاک گیربکس هم کم‌ تر خواهد شد .
  • در مسیرهای شیب‌ دار دیگر نگران حرکات اضافی خودرو به جلو یا عقب نمیباشید .

نشانه ها و علائم خرابی سیستم اتو هلد

سیستم اتو هلد خودرو نیز مانند دیگر سیستم ها و قطعات خودرو ممکن است که به مشکل خورده ، خراب شده و نتواند عملکرد مورد انتظار را از خود نشان بدهد. در این زمان نشانه هایی وجود دارد که می‌توانید با بررسی این نشانه ها مطمئن شوید که این سیستم کارکرد مناسبی دارد یا نه . در ادامه به بررسی برخی از این نشانه ها میپردازیم :

اولین و سریع‌ترین راهکاری که پیش روی شما میباشد استفاده از سیستم بررسی سلامت اتو هلد است . در حالت کلی چراغ اتو هلد به سه رنگ سبز ، سفید و زرد در پشت آمپر نمایش داده می‌شود .

  • رنگ سبز نشانه فعال بودن این سیستم میباشد . اگر این چراغ سبز باشد ، چراغ‌ های ترمز روشن می‌شوند که با استفاده از پدال گاز می‌توان این آپشن را غیرفعال کرد .
  • رنگ سفید نشانه روشن بودن سیستم اتو هلد میباشد که با یک بار ترمز گرفتن فعال می‌شود .
  • رنگ زرد نشانه وجود خطا در سیستم اتو هلد است که همراه با آن چراغ esp هم روشن می‌شود .
  • دقت داشته باشید که برای فعال کردن سیستم اتوهلد باید درب خودرو بسته باشد . اگر درصورت بستن درب خودرو سیستم فعال نشود نشان دهنده خراب بـودن این سیستم خواهد بود .
  • همچنین فشـردن همزمان پدال گاز و ترمز هم باعث خراب شـدن این سیستم می‌شود .
0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
دیدن همه ی نظرات