آموزشی, فیلم, قطعه شناسی خودرو

سپر خودرو : تاریخچه، ساختار و هر آنچه باید درباره آن بدانیم

سپر_خودرو

همه ی آنچه باید درباره ی سپر خودرو بدانیم

سپر خودرو قطعه ای فلزی و یا اغلب پلاستیکی است؛ که وظیفه محافظت از خودرو و جلوگیری از رسیدن فشار ها و ضربات به خودرو مخصوصا کابین آن را دارد که در دو قسمت جلو و عقب خودرو قرار می گیرد.

سپرها سابقاً از جنس فلز ساخته می شدند که با مرور زمان و پیشرفت تکنولوژی خودروسازان، سپر های پلاستیکی را ترجیح دادند.

ساختار سپر های امروزی شامل سه قسمت اصلی : پیشانی یا پوسته، جاذب یا ضربه گیر و تیر عرضی یا دیاق است؛ که در ادامه به شرح آنها خواهیم پرداخت؛ پس  با مجله یدک مال همراه باشید.

تاریخچه سپر

سپر ماشین قدمتی بیش از یک قرن دارد. در ابتدا سپر ها فقط میله های فلزی سخت بودند. اولین سپر خودرو در سال ۱۸۹۷ اختراع شد؛ البته این سپر قابل اعتماد نبود و بیشتر جنبه عملکرد زیبایی داشت.

چهار سال بعد یعنی در ۱۹۰۱، مهندس و طراح خودرویی به نام فردریک سیمز برای حفاظت جدی تر از قسمت جلوی اتومبیل سپر خودرو را به شکل بهتری طراحی کرد. بعد از این طراحی بود که چندین شرکت خودر سازی تصمیم به نصب سپر در خودرو های خود کرده اند. اما استفاده از سپر خودرو به صورت انبوه در خودرو، به مدل A فورد در سال ۱۹۲۷ بر می گردد.

اولین سپر خودرو، فورد

تا سالها سپر خودرو ها از فلز ساخته می شدند؛ خودرو دوست داشتنی پیکان با سپر فلزی و محکمش که نمونه ای از این دست بود را اکثرا به یاد داریم. این مسئله البته مشکلات بسیار زیادی را ایجاد می کرد بعنوان مثال سپرهای فلزی علاوه بر سنگینی، زمان زیادی برای ساخت می‌گرفتند همچنین این قطعات سنگین در برخورد با افراد یا اجسام سبب آسیب جدی به آن می‌شدند.

از سویی دیگر سپرهای فلزی انعطاف پذیری نداشتند و ضربات وارد شده را جذب نمی‌کردند. همین دلایل سبب شد که فکر تغییر جنس این قطعه در ذهن طراحان خودرو نقش ببندد. با گذشت زمان سپرهای پلاستیکی با وزن کمتر طراحی شدند تا از وزن خودرو کم کنند. البته سپرهای پلاستیکی نیز خالی از ایراد نبودند اگرچه این قطعات وزن خودرو را کم می‌کردند اما قادر به تحمل ضربات شدید نبودند.

سپر فلزی خودرو _ فروزان فرجی

جنس و ساختار سپر

امروزه سپر خودرو از ترکیب آلیاژ فلز، پلاستیک و فیبر کربن ساخته می شود. این ترکیب سبب می شود تا سپر ضمن برخورداری از وزن کم و مقاومت در برابر آب و آفتاب، از انعطاف و استحکام بالایی در مقابل ضربات برخوردار باشد. 

افزون بر موارد بالا ممکن است سازندگان خودرو از تجهیزات دیگری نیز در ساخت سپر ماشین استفاده کنند. برای مثال در برخی خودروها از سنسورهای ضربه گیر برای تشخیص فاصله با موانع جلو و عقب برای جلوگیری از آسیب خودرو استفاده می شود. همچنین برخی شرکت ها از کیسه هوای خارجی در سپر محصولات خود استفاده می کنند. این کیسه های هوا در هنگام برخورد باز شده و موجب ایجاد یک فاصله ایمن میان خودرو و اجسام و افراد مقابل می شود.

سپر های مدرن امروزی بطور کلی از سه بخش تشکیل شده اند :

 

  • پوسته : 

به تمام آنچه شما از نمای ظاهری سپر می بینید پوسته می‌گویند. این قسمت بیشتر نقش پوششی دارد و نقش مهمی در جذب ضربه‌ها ایفا نمی‌کند.

جنس برخی از پوسته‌ها به شکلی است که قابلیت خنثی کردن خط و خش را دارند. پوسته های امروزی بیشتر از جنس فلز ساخته می‌شود. همچنین سنسور‌هایی که روی آنها نصب است این اجازه را نمی‌دهد که خودرو با مانع برخورد کند. این سنسورها از ایجاد خط و خش روی سپر تا حد زیادی جلوگیری می‌کنند.

پوسته یا پیشانی سپر
  • ضربه گیر

همانطور که از اسم آن مشخص است، این قسمت ضربه‌های وارد شده به سپر خودرو را جذب می‌کند. ضربه گیر باید به گونه‌ای عمل کند که هیچ ضربه‌ای به کابین خودرو وارد نشود. البته این قسمت از سپر تا حدودی قادر به جذب ضربه است و در صورت وارد شدن ضربه شدید نمی‌تواند کل ضربه را خنثی کند به همین دلیل قسمت دیگری در سپر خودرو تعبیه شده است که به آن دیاق می‌گویند تا بتواند ضربات شدید را جذب کند.

 

  • دیاق

این قسمت را شاید بتوان مهمترین و اصلی ترین قسمت دانست.

روی دیاق که بسیار محکم و قوی است، چندین ضربه گیر نصب شده تا بتواند ضربه را به راحتی جذب کند. این تیر بسیار قوی و محکم است و می‌تواند ضربات سنگین را دفع کند تا به کابین و ستون خودرو ضربه کمتری وارد شود.

شاید به نوعی بتوان گفت دیاق، استخوان‌بندی و ستون سپر خودرو به شمار می‌رود. در واقع این دیاق است که با توجه به طراحی خاص، باعث دفع ضربه در هنگام تصادف می‌شود و از انتقال آن به بدنه خودرو جلوگیری می‌کند.
اکثر تقویتی‌ها و ضربه گیر‌های سپر از جنس (پلاستیک، فلز، فوم) می‌باشند. این قطعه مهم در زیر سپر خودرو قرار دارد و دارای ویژگی‌های زیر است:

 

  • نگه داشتن حالت ژئومتریک سپر خودرو
  • جلوگیری از منتقل شدن نیرو ناشی از تصادف به سپرخودرو

باید به این نکته توجه کرد که در صورت تصادف و بالا بودن شدت ضربه قسمت‌هایی از ضربه گیر به دلیل جذب نیروی وارد خواهد شکست تا این نیرو به بدنه منتقل نشود. این قطعه قابل تعمیر نیست و باید جایگزین شود. وجود هر گونه ترک و یا شکستگی منجر به انتقال ضربه به بدنه خودرو در تصادف بعدی خواهد شد.
پیشنهاد می‌شود قبل از جایگزین کردن تقویتی و ضربه گیر از سالم بودن براکت‌ها و متعلقات آن اطمینان حاصل پیدا کنید.

دیاق خودرو

مراحل تولید سپر

سپر خودرو مراحل زیادی را طی می کند تا به شکلی که می بینیم تبدیل می شود در اینجا به آن مراحل اشاره می کنیم :

 

۱- برشکاری : ورق ها تحت عملیات برش خورده می شوند ، این عملیات بر روی ورق می توانند به لیزری یا با دستگاه های برش کاری موجود انجام شود و خمکاری آن ها به وسیله دستگاه پرس انجام می شود .

۲- کروماتی کردن : پوشش کروماتی برای جلوگیری از زنگ زدن بر روی قطعات داده می شود .

۳- نفوذ پلاستیک : پلاستیک مذاب وارد سپر شده و در آن جا شکل می گیرد .

۴- سرد کردن پلاستیک : در این مرحله دمای پلاستیکی مذاب پایین می آید و کاهش دما باید به آرامی انجام شود تا یک نواخت باشد .

۵- خمکاری نهایی : بعد از نفوذ پلاستیک و قرار دادن ورق های فایبر گلس و تولید لایه از فیبر کربن  ، قطعه به وسیله فیکسچر مخصوص خم خواهد شد .

۶- پلیسه گیری : در این مرحله پلیسه های اضافه گرفته می شود و به ماشین وصل می شود .

نحوه ی تولید و ساخت سپر خودرو + فیلم

متعلقات سپر

در بالا توضیح دادیم که به دلیل شکل ظاهری سپر ماشین، لازم دیده شده است که بسیاری از قطعات جلو و عقب خودرو را در داخل و همراه با سپر طراحی و تولید کنند.

دیاق، توری زیر سپر، چراغ های مه شکن، درب پوشش دور چراغ ها، ضربه گیرهای میانی و طرفین یعنی ضربه گیرهای گوشه راست و چپ، جلو پنجره و … از جمله متعلقات سپر در خودروها می باشند که هر یک می تواند به صورت جداگانه بر روی آن با خار و یا پیچ های مربوط به خود در جای خود ثابت و محکم شوند.

در مواقع برخورد و تصادفات ممکن است یکی از متعلقات و قطعات مربوط به سپر دچار صدمه و خرابی شود و به راحتی می توان فقط آن قطعه را جدا و تعویض نمود و این سهولت در کار موجب می شود که نیازی نباشد حتما در کوچکترین ضربات، کل سپر را تعویض نماییم.

سخن پایانی

امیدواریم که در این نوشتار توانسته باشیم اطلاعات مفید، جامع و قابل استفاده ای را درباره ی هیوندای توسان ix35 در اختیارتان قرار داده باشیم. شما می‌توانید با مراجعه به فروشگاه سایت یدک مال، قطعات اختصاصی سپر خودرو را به راحتی، با کمترین قیمت و بهترین کیفیت تهیه کنید.

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
دیدن همه ی نظرات