آموزشی

آشنایی با نحوه عملکرد سنسور کیلومتر خودرو

سنسور کیلومتر خودرو

سنسور کیلومتر خودرو  یا همان سنسور سرعت یکی از حسگر های بکار رفته در خودروست که بروی شفت خروجی گیربکس در دیاق دیفرانسیل قرار می‌گیرد. این قطعه به پردازش سرعت چرخ ها و ارسال آن به کامپیوتر خودرو مشغول است و کامپیوتر نیز با دریافت این اطلاعات زمان تعویض دنده، شتاب، و مکث خودرو را توسط قطعات مربوطه انجام می‌هد.

آشنایی با سنسور کیلومتر خودرو یا سرعت

سنسور سرعت قطعه ای نه چندان بزرگ است که دارای یک پایانه خروجی بوده و از این پایانه به ارسال پالس ها می‌پردازد. محل قرار گیری این قطعه معمولا در خودرو هایی همچون پژو ۲۰۶ بر روی دیاق دیفرانسل  و درست بر روی دنده کیلومتر قرار گرفته که بر روی شفت خروجی گیربکس قرار می‌گیرد. امکان نمونه برداری از سرعت پلوس هاو میزان سرعت لاستیک خودرو وظیفه اصلی این قطعه می‌باشد. در واقع، سنسور سرعت دائم در حال فعالیت است و با دنده کیلومتر به صورت مستقیم در ارتباط می‌باشد.

سنسور کیلومتر خودرو
سنسور کیلومتر خودرو

انواع سنسور کیلومتر خودرو

۱- سنسور سرعت انتقال : سنسور های سرعت انتقال نیز خود دارای دو نوع سنسور شافت ورودی و شافت خروجی هستند.

سنسور شافت ورودی: این نوع سنسور اطلاعات مربوط ب سرعت خودرو را به ماژول کنترل اتومبیل انتقال داده و داده های جمع آوری شده توسط سرعت سنج و کیلومتر شمار استفاده می‌شود.

سنسور شافت خروجی: این سنسور اطلاعات مرتبط با سرعت چرخش مبدل گشتاور را جمع آوری کرده و چرخش های داخل گیربکس را نیز شناسایی کرده و به ماژول کنترل می‌فرستد. این اطلاعات برای تعویض نوع دنده در خودرو استفاده می‎شود.

۲- سنسور سرعت ABS :این نوع سنسور اطلاعات چرخش چرخ ها را جمع آوری کرده و از آن برای محاسبه سرعت خودرو استفاده می‌کند. این حسگر های همان سنسور های هال ایفکت هستند که اطلاعات را به سیگنال های دیجیتال تبدیل می‌کنند. این اطلاعات به سیستم ای بی اس کمک می‌کند تا توانایی تشخیص متوقف کردن ترمز ها داشته باشد.

آشنایی با علائم خرابی سنسور کیلومتر خودرو

  • خاموش شدن موتور در هنگام رها کردن گاز خصوصا در پشت چراغ قرمز
  • بد کار کرد موتور در سرعت های بالا که با افزایش سرعت نیز بیشتر می‌شود
  • از کار افتادن سرعت سنج در خودرو هایی همانند ۲۰۶ که سنسور سرعت بدون سیم است
  • از کار افتادن کیلومتر شمار
  • عملکرد نادرست کروز کنترل
  • مشکل در تعویض دنده
  • روشن شدن چراغ چک موتور یا سیستم ضد قفل
  • هرزگردی ماشین در هنگام درجا کار کردن
  • شنیدن صداهای نامناسب به هنگام کار کردن خودرو یا افت ناگهانی قدرت آن
  • کم شدن بازده سوخت
سنسور کیلومتر خودرو
سنسور کیلومتر خودرو

نحوه تشخیص خرابی در سنسور کیلومتر خودرو

بعد از اطمینان از وجود خرابی و مشکلی در سنسور سرعت خودرو، ماشین را توسط جک های مخصوص بالا زده و سنسور سرعت را که در شفت خروجی گیربکس بر روی دیفرانسیل قرار دارد جدا کرده سنسور جدید را در همان محل قرار می‌دهند. بعد از اتمام نصب سنسور جدید، خودرو از روی جک پایین آورده شده و برای اطمینان از عملکرد آن در جاده مورد آزمایش قرار می‌گیرد. اگر سنسور خودرو شما دچار آسیب شده حتما نسبت به تعویض آن اقدام کنید تا از آسیب های بیشتر به دیگر قطعات خودرو شما جلوگیری شود. همچنین، وجود ایراد در این قطعه موجب عملکرد نادرست ABS نیز می‌شود که ایمنی راننده را به خطر می‌اندازد

انواع مکانیسم سنسور کیلومتر خودرو

سنسور های کیلومتر خودرو معمولا دارای دو نوع مکانیسم Reed و Hall Effect هستند.

۱- سنسور های Reed :  یک سوئیچ الکتریکی هستند که با نزدیک شدن آهنربا به آن خاموش شده و بعد از دور شدن آهنربا مجددا روشن می‌شود. این حسگر دارای سه بخش سیم پیچ مغناطیسی، ردیاب، دیسک فلزی دندانه دار متصل به شافت است.
هنگامی که ماشین در حال حرکت است، چرخ ها چرخیده و دندانه های آن از کنار سیم پیچ مغناطیسی عبور می‌کنند و باعث غیرفعال سازی میدان مغناطیسی می‌شوند. این پالس های مغناطیسی در واقع برای محاسبه سرعت خودرو بر اساس فرکاس بکار می‌رود.

۲- سنسور های Hall Effect : این نوع سنسور به نام ادوین اچ هال نامگذاری شده و وقفه های مغناطیسی را برای محاسبه سرعت شناسایی می‌کند. برخلاف سنسور های Reed، این نوع سنسور های قسمت متحرکی ندارند. سنسور های هال ایفکت بر روی هر کدام از چرخ ها قرار می‌گیرند که از بخش آهنربای دائمی تشکیل شده است. هر بار ک آهنربا عمود باشد، ولتاژ مناسب با چرخ ها نیز ایجاد می‌شود.

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
دیدن همه ی نظرات