اخبار

رونمایی از داچیا جاگر یا ساندرو استپ‌وی با موتور توربوشارژر

رونمایی از داچیا جاگر یا ساندرو استپ‌وی با موتور توربوشارژر

به گزارش یدک مال به نقل از car.ir، چند روز پس از انتشار تیزر، داچیا از محصول جدید خود که جاگر (Jogger) نام داشته و یک کراس استیشن سه ردیفه است پرده‌برداری کرده است. جاگر اشتراکات زیادی با ساندرو استپ‌وی دارد تا جایی که می‌توان آن‌را نسخهٔ استیشن و هفت‌نفره از این کراس هاچ‌بک محبوب دانست. داچیا این محصول جدید را خودرویی توصیف کرده که ترکیبی از طول و کارایی یک استیشن، جاداری یک مینی‌ون و ظاهر و اطمینان یک کراس‌اوور را ارائه می‌کند. جاگر بر اساس نسخهٔ کشیده‌ای از پلت‌فرم CMF-B ساخته شده که در نسل جدید ساندرو و لوگان به کار رفته است.

جاگر ۴,۵۴۷ میلی‌متر طول، ۱,۷۸۴ میلی‌متر عرض و ۱,۶۳۲ میلی‌متر ارتفاع داشته و فاصلهٔ محوری ۲,۸۹۷ میلی‌متری آن ۲۹۳ میلی‌متر از ساندرو بیشتر است. طول کلی این خودرو نیز ۲۰۶ میلی‌متر از داستر بیشتر است که این یعنی جاگر حداقل تا زمان آمدن مدل جدید بیگستر به‌عنوان پرچم‌دار داچیا، کشیده‌ترین محصول این شرکت رومانیایی محسوب می‌شود. فاصلهٔ این کراس استیشن از سطح زمین نیز عدد قابل‌توجه ۲۰۰ میلی‌متر است تا برای حرکت در مسیرهای ناهموار مشکلی نداشته باشد.

بدنهٔ جاگر تا ستون B کاملاً با ساندرو استپ‌وی یکسان بوده و از همان ویژگی‌های کراس‌اوور مانند و چراغ‌های Y شکل LED بهره می‌برد اما از اینجا به بعد شاهد طراحی کاملاً جدیدی هستیم که نمایی مناسب یک استیشن بلندقامت را ایجاد کرده‌اند. درب صندوق بزرگ و تقریباً عمودی، اوورهنگ عقب کشیده و چراغ‌های الهام گرفته از استیشن‌های ولوو ازجملهٔ ویژگی‌های ظاهری خاص جاگر هستند. این خودرو همچنین به ریل‌های سقفی ماژولار هم مجهز شده که می‌توانند از حالت طولی به عرضی تبدیل شوند و تا ۸۰ کیلوگرم وزن را تحمل کنند.

اما اصلی‌ترین ویژگی جاگر برای جذب خریداران، کابین جادار با سه ردیف صندلی است. به گفتهٔ داچیا، این خودرو می‌تواند تا هفت بزرگ‌سال را در خود جای دهد و برای سرنشینان ردیف سوم ۸۵۵ میلی‌متر فضای سر و ۱۲۷ میلی‌متر فضای زانو خواهد داشت. همچنین صندلی‌ها را هم می‌توان در بیش از ۶۰ ترکیب مختلف تنظیم کرد. بسته به موقعیت این صندلی‌ها، در صورت باز بودن هر هفت صندلی، فضای بار بین ۱۶۰ تا ۲۱۳ لیتر و با پنج صندلی بین ۷۰۸ تا ۸۴۲ لیتر خواهد بود. با تا کردن صندلی‌های ردیف دوم و سوم هم حداکثر فضای بار به ۱۸۲۰ لیتر می‌رسد.

در جلو اما داشبورد جاگر کاملاً با ساندرو یکسان است که این یعنی در اینجا هم شاهد سه نوع نمایشگر مختلف برای سیستم اطلاعاتی-سرگرمی خواهیم بود که از جایگاه اتصال گوشی هوشمند بجای نمایشگر در پایین‌ترین تیپ گرفته تا صفحه‌نمایش لمسی ۸ اینچی در بالاترین تیپ را شامل می‌شود. بالاترین تیپ همچنین از اندروید اتو و اپل کارپلی بی‌سیم، ناوبری، سیستم صوتی با شش بلندگو و دو پورت USB هم برخوردار خواهد بود.

جاگر در بخش ایمنی از شش ایربگ و طیف گسترده‌ای از سیستم‌های کمک‌راننده مثل ترمز اضطراری، هشدار نقاط کور، دستیار پارک، دستیار شروع حرکت در سراشیبی‌ها، کروز کنترل و محدودکنندهٔ سرعت برخوردار است و تجهیزاتی مثل گرم‌کن صندلی‌های جلو، نمایشگر دیجیتالی برای کنترل سیستم تهویه، برف‌پاک‌کن اتوماتیک و ترمز پارک برقی هم برای آن قابل سفارش خواهد بود.

داچیا برای جاگر یک پیشرانهٔ ۱ لیتری سه سیلندر توربوشارژ جدید را در نظر گرفته که با ۱۱۰ اسب بخار قدرت و ۲۰۰ نیوتن متر گشتاور، کمی از نمونهٔ ارائهٔ شده در ساندرو قوی‌تر است. نیروی این موتور از طریق یک گیربکس شش سرعتهٔ دستی به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود. برای این خودرو همچنین یک پیشرانهٔ ۱ لیتری دوگانه‌سوز LPG هم ارائه می‌شود که ۱۰۰ اسب بخار قدرت دارد. این نسخه به لطف برخورداری از یک باک سوخت ۴۰ لیتری و یک مخزن گاز ۵۰ لیتری و همین‌طور مصرف سوخت ۶.۳ لیتر در هر صد کیلومتر، با هر بار سوخت‌گیری کامل مجموعاً می‌تواند تا ۱۰۰۰ کیلومتر را طی کند.

هرچند برای جاگر از پیشرانهٔ دیزلی خبری نیست اما به گفتهٔ داچیا، در سال ۲۰۲۳ یک نسخهٔ هیبریدی برای آن ارائه خواهد شد که ارزان‌ترین خودروی هیبریدی هفت‌نفرهٔ بازار خواهد بود. این نسخه همچنین اولین محصول هیبریدی داچیا هم محسوب می‌شود. در این نسخه از تکنولوژی هیبریدی گروه رنو استفاده خواهد شد و قوای محرکهٔ آن از یک پیشرانهٔ ۱.۶ لیتری بنزینی تنفس طبیعی، دو موتور الکتریکی، یک گیربکس اتوماتیک و یک پکیج باطری ۱.۲ کیلووات ساعتی تشکیل می‌شود.

هرچند باطری‌های جاگر هیبریدی به میزان قابل‌توجهی از مدل‌های پلاگین‌هیبریدی E-Tech رنو کوچک‌تر است اما همچنان می‌تواند در ۸۰ درصد از رانندگی‌های شهری از حالت تمام الکتریکی استفاده کند تا ۴۰ درصد مصرف سوخت کمتری داشته باشد. داچیا پذیرش سفارشات خرید برای جاگر را از نوامبر امسال آغاز خواهد کرد و اولین در سه‌ماههٔ نخست سال ۲۰۲۲ اولین نمونه‌های آن‌را به خریداران تحویل خواهد داد. اولین نمایش عمومی این کراس استیشن نیز چند روز دیگر در نمایشگاه مونیخ صورت خواهد گرفت.

 

مطالب مرتبط

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
دیدن همه ی نظرات