آموزشی

رنگ سیاه دود اگزوز ؛ رنگ دود ماشین شما نشانه چیست؟

رنگ سیاه دود اگزوز

تغییر رنگ دود اگزوز یکی از بارزترین و راحت‌ ترین راه‌ های تشخیص عیب موتور خودرو به شمار می رود و سه رنگ سیاه دود اگزوز و رنگ سفید و آبی سه رنگ رایج خارج شده از اگزوز خودرو هستند که ایجاد هر یک علت وجود یک ایراد خاص در خودروی شما میباشد . در حالت عادی ، اصولا گازهای خروجی از اگزوز خودروهای جدید باید بدون‌ رنگ باشد ؛ اما در وضعیت غیر عادی، گازهای خروجی از اگزوز ممکن است به سه رنگ آبی، سفید یا سیاه درآیند که در این هنگام ، باید فورا به فکر مراجعه به تعمیرگاه افتاد .

بروز چنین اتفاقی نشان از وجود نقص در سیستم احتراق خودرو را نیز دارد. به همین منظور برای شناسایی مشکلات خودرو می توان رنگ دود خارج شده از اگزوز ماشین خود را بررسی کنید و از طریق آن نوع نقص به وجود آمده را شناسایی خواهید کرد . برای آشنایی بیشتر با انواع دود خروجی از اگزوز خودرو در این بخش از مجله یدک مال با ما همراه شوید.

خروج دود سفید رنگ از اگزوز ماشین نشانه چیست؟

خروج دود سفید رنگ از اگزوز ماشین همیشه و در همه حال مشکل خطرناکی نخواهد بود . در واقع اگر خودرو شما در اول صبح و یا روزهای سرد سال ، در هنگام ابتدای روشن شدن کمی دود سفید خارج سازد، جای نگرانی نیست . این دود سفید رنگ در واقع بخار آبی است که بر اثر اختلاف دمای محیط و موتور ایجاد می شود . در این حالت به اصطلاح می گویند موتور دچار آب سوزی شده که مشکل به شمار نمی آید . اما در صورتی که دود اگزوز پس از روشن شدن خودرو و گرم شدن موتور ، به رنگ سفید در آید ، احتمال وجود خرابی در سر سیلندر و واشر آن یا بلوک موتور وجود خواهد داشت .

سوختن واشر سر سیلندر : اگر این قطعه دچار خرابی یا سوراخ شدن شود ، شاهد نشت مایعات به درون محفظه احتراق و سر سیلندر خواهیم بود . سوختن مایعات نشت یافته به همراه بنزین درون محفظه احتراق سبب ایجاد دود سفید اگزوز خواهد شد . در این شرایط به اصطلاح می گویند، خودرو واشر زده است. البته این اتفاق می تواند منجر به خرابی سر سیلندر هم شده و هزینه های زیادی روی دست مالک ماشین بگذارد .

خرابی بلوک موتور : این قطعه معمولا از آهن ، چدن یا آلومینیوم ساخته شده میشود و مقاومت بالایی دارد . وظیفه آن نگهداری سیلندرها در کنار یک دیگر میباشد و تمام فرآیند احتراق درون آن رخ می دهد . خراب شدن بلوک موتور اتفاقی نسبتا نادر است . با این حال اگر این قطعه دچار مشکل شود ، تنها راه حل سفارش یک بلوک موتور جدید خواهد بود و امکان تعمیر آن وجود ندارد .

رنگ آبی دود اگزوز

این رنگ دود خروجی را باید بسیاری جدی بگیرید چرا که عموما به دلیل نشتی روغن و روغن سوزی ایجاد می‌شود . هر نوع نشتی را باید جدی بگیرید تا سبب خسارت‌ های سنگین در خودرو نشود . همچنین در صورتی که با کاهش سرعت خودرو رنگ دود آبی شود این احتمال وجود دارد که مشکل از سرسیلندر باشد و اگر رنگ دود اگزوز در شتاب گرفتن خودرو آبی شود مشکل به رینگ پیستون بر خواهد گشت .

در کل دود آبی اگزوز یعنی روغن وارد سیستم می شود. این می تواند به دلیل خام سوزی یا روغن سوزی باشد و یا ممکن است به علت مشکل در دریچه فرسوده، رینگ پیستون و یا توربو شارژر باشد. یکی از این عوامل استفاده از روغن بی کیفیت و احیانا تقلبی است. هرچه روغن با کیفیت تر باشد دیر تر بخار می شود و چون افزودنی های لازمه را دارد می تواند فشار بیشتری را تحمل کند.

اگر نشت جزئی باشد ، اما از بین نرود ، حتما سیستم خودرو نیاز به بازرسی دارد . اگر این دود منتشر شده از خودرو را پشت گوش بندازید ممکن است باعث هزینه های هنگفتی ناشی از تعمیرات موتور روی دست شما باقی بگذارد.

نشانه های وجود روغن سوزی :

  • خارج شدن دود مایل به مشکی از اگزوز بعد از روشن کردن خودرو و سپس قطع شدن آن
  • خارج شدن دود آبی مستمر از اگزوز مخصوصا در دور موتور های بالا
  • روغنی و یا چرب شدن یک یا چند شمع
  • تجمع دوده ی چرب و روغنی دور دهانه خروجی اگزوز
  • دود اگزوز بوی روغن سوخته بدهد

خروج رنگ سیاه دود اگزوز

تداوم تولید رنگ سیاه دود اگزوز پس از گرم شدن موتور ، نشان از احتراق ناقص و عدم تناسب ترکیب سوخت با هوا دارد که می‌تواند ناشی از سوخت‌ رسانی بیش از اندازه و عدم کارکرد سیستم جرقه‌زنی ، نشتی در انژکتورها ، خراب بودن سنسور اکسیژن ، کیپ شدن مسیر هوای ورودی یا کثیف شدن فیلتر هوا و …. باشد . اگر سیستم جرقه‌زنی دچار مشکل شده باشد ، لازم میباشد شمع‌ها و وایرها را مورد بررسی قرار بگیرند.

همچنین اگر خودرو کاربراتوری باشد نیز احتمالا ساسات خودرو مشکل پیدا کرده است که باید تعمیر یا تعویض گردد. در صورت کیپ شدن مسیر هوای ورودی یا کثیف شدن فیلتر هوا ، تعویض فیلتر ضروری خواهد بود . از دیگر دلایل خارج شدن رنگ سیاه دود اگزوز می توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • گرفتگی فیلتر هوا : اگر گرد و غبار یا آلاینده ها فیلتر هوا را مسدود کنند ، هوای کافی به سیلندر برخورد نخواهد کرد . به همین دلیل سوخت بیشتری سوزانده می شود که منجر به ایجاد رنگ سیاه دود اگزوز می شود .
  • خرابی دریچه EGR : این دریچه وظیفه چرخش مجدد گاز خروجی را برای کاهش انتشار مواد خطرناک بر عهده دارد . گاز خروجی را می گیرد و مقداری از آن را به محفظه احتراق بر خواهد گرداند . هنگامی که دریچه EGR در موتور دیزلی آسیب دیده یا معیوب می شود ، گازهای کافی در گردش نمیباشند . در نتیجه رنگ سیاه دود اگزوز شروع خواهد شد  .

  • رسوب موتور باعث ایجاد رنگ سیاه دود اگزوز میشود : با بیشتر شدن استهلاک موتور خودرو ها ، رسوباتی در موتور شکل می‌گیرند که باعث ایجاد اختلال در عملکرد آن و یا از کار افتادن موتور می‌شوند . یکی از مشکلات که بعد از تشکیل این رسوبات با آن مواجه خواهید شد ، خروج رنگ سیاه دود اگزوز میباشد و برای جلوگیری از این مشکل پیشنهاد میشود از سوخت‌‌ های مناسب و با کیفیت استفاده کنید .

گاهی این رسوبات در سیلندرها و انژکتور خودرو تشکیل می‌شوند که باعث کاهش مصرف سوخت ، کاهش عملکرد خودرو و در نهایت خروج رنگ سیاه دود اگزوز می‌شود ؛ پیشنهاد میشود برای حل این مشکل از افزودنی‌‌ های سوختی استفاده کنید .

  • بسته نشدن انژکتور به درستی : شاید هنگام مشاهده‌ی دود از اگزوز فارغ از رنگ آن، اولین مشکلی که به ذهن هرکسی خطور کند، وجود مشکل در سیستم احتراق است . باید بگوییم که بله یکی از علت‌های شایع خروج دود از اگزوز از سیستم احتراق آن نشات خواهد گرفت. هنگامی که انژکتورها خراب شوند و نتوانند به وظیفه‌ی خود عمل کنند و سوخت بیشتری به سیلندرها تزریق کنند، هوای کافی برای سوختن کامل وجود نخواهد داشت و باعث می‌شود که رنگ سیاه دود اگزوز از خودرو خارج شود
  • ایراد پیدا کردن MAF : سنسور MAF وظیفه دارد تا جریان هوای ورودی به موتور را ارزیابی کند و به کمک این سنسور است که انژکتور می تواند به درستی کار خود را انجام بدهد و سوخت ها را به موتور تزریق نماید . از این رو در صورت خرابی این سنسور انژکتور دچار اشتباه میشود و با وارد شدن بیش از حد سوخت به سیلندرها باعث می شود تا رنگ سیاه دود اگزوز از خودرو خارج شود.
  • خرابی شمع های ماشین : اگر موتور دیزلی دارید، ممکن است شمع های برق خراب شده باشند. با این مشکل علائم دیگری مانند مشکل در راه اندازی خودرو را نیز مشاهده خواهید کرد.

نحوه رفع رنگ سیاه دود اگزوز

  • سیستم هوای پاک

برای اینکه احتراق طبق برنامه کار کند، باید مقدار مناسبی هوا وارد موتور خودرو شود . در صورت کمبود هوا ، سوخت فقط تا حدی می سوزد و منجر به رنگ سیاه دود اگزوز می خواهد شد . در این حالت اولین قدم این میباشد که فیلتر هوا را بررسی کنید و از مسدود نبودن آن مطمئن شوید . باید به عنوان بخشی از تعمیر و نگهداری منظم به طور مداوم طبق زمانبندی این قطعه تعویض شود . تعویض فیلتر هوا هزینه اندکی را دارد و این کار آسانی میباشد و تعویض آن به ابزار خاصی نیاز نخواهد داشت .

  • افزودنی های سوخت را اعمال کنید

رسوبات و زباله های حاصل از فرآیند احتراق می توانند در سیلندرها و انژکتورهای سوخت جمع بشوند . با جمع شدن رسوبات، مصرف سوخت کاهش خواهد یافت و عملکرد موتور کاهش می یابد و رنگ سیاه دود اگزوز دیده می شود . با این حال، افزودنی هایی با مواد شوینده برای خودرو موجود است که رسوبات را پاک می کند . برای استفاده از آنها، به سادگی دستورالعمل های روی بطری آنها را دنبال کنید، به طور کلی راه انجام آن این است که محتویات را پس از پر کردن در باک بنزین قرار دهید .

  • سنسورها را تغییر دهید یا تمیز کنید

اگر سنسور جریان هوای انبوه اطلاعات اشتباهی را برای کامپیوتر خودرو ارسال کند، مقدار زیادی سوخت در محفظه احتراق وجود خواهد داشت . همچنین می توانید سنسور را در داخل محفظه فیلتر هوا پیدا کنید. در برخی موارد، می توان به سادگی سنسور را تمیز کرد و دوباره آن را در جای خود نصب کرد . 

  • شمع های برق (دیزلی) را تعویض کنید

اگر یک وسیله نقلیه دیزلی رانندگی می‌کنید و اخیراً شمع‌ها را عوض نکرده‌ اید، ممکن است اکنون زمان مناسب برای تعویض آنها باشد . درست مانند شمع های موتور گازی ، شمع های برق باید به عنوان بخشی از تعمیر و نگهداری منظم تعویض شوند .

عواقب ایجاد رنگ سیاه دود اگزوز خودرو

در صورت مشاهده رنگ سیاه دود اگزوز خودرو تشخیص مشکلات موتور را به تعویق نیاندازید و سریعا برای رفع آن اقدام کنید .

در غیر این صورت پیامدهای چنین تاخیری ناخوشایند بوده و شامل موارد زیر خواهد بود :

  •  افزایش مصرف سوخت خودرو
  • شستن روان کننده از دیواره سیلندر و خراش سیلندر و پیستون
  • مخلوط شدن سوخت اضافی با روغن موتور، عملکرد روغن موتور را کاهش می دهد .

سخن پایانی

خروج دود از اگزوز یک نمایشگر خوب برای نمایش سلامت تجهیزات داخلی خودرو خواهد بود . خروج دودهای اگزوز می‌توانند به رنگ سفید باشند که به معنی نشت مایع خنک کننده به محفظه احتراق به دلیل نشتی واشر سر سیلندر باشد. خارج شدن دود آبی رنگ به معنی روغن سوزی موتور است؛ در صورتی که متوجه خروج دود آبی رنگ شدید، سریعا به یک مکانیکی مراجعه کنید تا از وارد شدن خسارات شدید به موتور خود جلوگیری کنید و یا ممکن است رنگ سیاه دود اگزوز پیش بیاید که در بالاتر در این مقاله به بررسی علل اصلی خروج رنگ سیاه دود اگزوز بطور کامل پرداخته‌ایم.

در صورت علاقه مندی به اطلاعات بیشتر درباره اگزوز میتوانید مقاله علت ورود دود اگزوز به داخل خودرو و بررسی علت بوی بد اگزوز را نیز مطالعه فرمایید.

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
دیدن همه ی نظرات