آموزشی, قطعه شناسی خودرو

رام خودرو چیست؟

رام خودرو

رام خودرو ، قطعه ای فلزی و مقاوم است که جهت نگه داری و حفظ مجموعه ی قطعات جعبه فرمان ، جلوبندی ، گیربکس و موتور و همچنین برای اتصال و هماهنگ عمل کردن قسمت جلویی راست و چپ اتومبیل از آن استفاده می شود . به رام خودرو به دلیل شباهت زیادی که به تیرکمان دارد دو شاخ یا تیرکمان هم می گویند . در ادامه این بخش از مجله یدک مال به توضیح بیشتر درباره این قطعه میپردازیم .

رام خودرو

به طور کلی رام یک شاسی می باشد که به وسیله آن قطعاتی که در جلوبندی به کار می روند توسط رام متصل به اتاق ماشین می شوند . همچنین کارکرد جلوبندی خودرو بدون وجود رام اتومبیل امکان پذیر نمی باشد . رام خودرو یک حالت دو سری دارد که شکل تیرکمان دارد که این دلیل اصلی گفتن تیرکمان به رام خودرو می باشد . همچنین خرابی یکی از قطعات جلوبندی مانند رام خودرو می تواند کل سیستم خودرو را تحت تاثیر قرار دهد .

جلوبندی خودرو

جلوبندی ماشین شامل اجزای مختلفی است و هریک از این اجزا ، از اهمیت خاصی برخوردار هستند به طوری که خرابی و اختلال در هریک از آنها ، در تعادل خودرو خلل ایجاد کرده و بر عملکرد سایر اجزا نیز اثر منفی می گذارند . این اجزا عبارتند از :

۱- چرخ ها و اجزای مربوط به آن ۲- سیستم تعلیق ۳- فنر و کمک فنرها ۴- فرمان و میل فرمان ۵- سیبک ۶- سگ دست ۷- شغال دست ۸- بلبرینگ ۹- اکسل ۱۰- رام ۱۱- طبق ها ۱۲- میل موج گیر یا میل تعادل

هریک از قطعات جلوبندی ، وظیفه ی خاصی را بر عهده دارد ؛ مجموع عمل هریک از این اجزا با همدیگر ، موجب حرکت خودرو میشود ؛ بدیهی است که این اجزا بهم مرتبط اند ،و روی یکدیگر تاثیر میگذارند و کوچکترین مشکل در هر کدام از آنها ، عملکرد دیگر اجزا را تحت الشعاع قرار داده و در کل سیستم خودرو مشکل ایجاد خواهد کرد .

وظیفه رام خودرو

اصلی ترین وظیفه رام وصل شدن دسته های موتور به رام می باشد ، همچنین این قطعه مانع وارد شدن آسیب به خودرو می شود . این قطعه باعث اتصال قسمت چپ و راست خودرو به همدیگر می شود و همچنین هماهنگ کردن قطعات خودرو را در هنگام حرکت بر عهده دارد .

علائم خرابی رام

  1.  لرزش فرمان : هنگامی که شما با خودروی خود با سرعت زیاد در حال حرکت می باشید امکان دارد فرمان خودرو زیاد بلرزد و این میتواند نشان دهنده خرابی رام و جلوبندی باشد . 
  2.  صداهای داخل جلوی ماشین : این صداها از ماشین حین رانندگی و مخصوصا حین گذشتن از دست اندازها رخ می دهد که نشان دهنده خرابی رام خودرو می باشد .
  3.  منحرف شدن ناگهانی کوتاه در حین رانندگی
  4. ساییدگی در کوتاه مدت یا ناهماهنگی در آج تایر ها
  5.  سواری سفت و خشک

مزایای وجود رام در خودرو

  1. مانع وارد شدن آسیب به ماشین میشود : در هنگام عبور پر سرعت از سرعت گیر ها , رام از وارد شدن ضربه به شاسی و موتور خودرو جلوگیری می‌کند .
  2. مانع شکستن کارتل و گیربکس میشود : یکی از مهمترین وظایف رام خودرو که احتمالا برای همین منظور هم طراحی شده است ، جلوگیری از شکستن کارتل و گیربکس خودرو موقع تصادف میباشد .
  3.  سفت شدن شاسی ماشین : این قطعه تعادل در قسمت چپ و راست خودرو را برقرار می‌کند و زمانی که شما تصادف می‌کنید ، رام ضربه وارد شده را به دو شاسی وارد کرده و حجم زیادی از آن ضربه را خنثی می‌کند .

چه مواردی سبب آسیب دیدن رام خودرو می‌شود ؟

  • این قطعه معمولا در اثر برخورد با سطوح ناهموار مانند سنگ بزرگ در روی زمین یا سرعت گیر آسیب میبیند .
  • برخورد لاستیک خودرو با جدول ، بلوار و یا خودروی دیگر
  • در مواردی افتادن با سرعت بالا درون دست انداز یا جوب هم سبب شکستن رام می‌شود .
  • بعضی مواقع در رفتن سنگ از زیر لاستیک و برخورد آن به رام می‌تواند به این قطعه آسیب وارد کند .
  • تصادف کردن در بیشتر مواقع باعث کج شدن یا شکستن رام زیر موتور خودرو می‌شود .

مطالب مرتبط

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
دیدن همه ی نظرات