آموزشی, قطعه شناسی خودرو

دیاق سپر خودرو

دیاق سپر خودرو

دیاق سپر که به آن تیر عرضی نیز گفته می شود یکی از اصلی ترین اجزای سپر در میان قطعات بدنه ی خودرو می باشد . به همین دلیل می توان ادعا کرد که امکان ندارد شما سپر خودرویی را پیدا کنید که دیاق نداشته باشد و این مورد به این علت است که دیاق سپر به عنوان ستون سپر شناخته میشود و نگهدارنده حالت مخصوص آن یعنی شکل ژئومتریک سپر می باشد . در واقع سپر خودرو به وسیله همین دیاق سپر است که می تواند در برابر ضربات و تصادفات مقاومت کرده و آسیب جدی را نبیند چرا که نقش آن برای سپر ضربه گیر و بالا برنده ی مقاومت سپر خودرو می باشد .

سپر یکی از اجزای بیرونی خودرو میباشد که علاوه بر زیبایی ظاهری که می‌تواند به خودرو بدهد ، نقش به سزایی در تامین امنیت خودرو را دارا میباشد . مهمترین قطعه نیز در سپر خودرو دیاق یا تیر عرضی میباشد که ستون و اسکلت بندی سپر را تشکیل می‌دهد و از آن دسته قطعاتی میباشد که وجود این قطعه در هر خودرویی یک ضرورت میباشد تا یک آپشن . در ادامه این بخش از مجله یدک مال به بررسی بیشتر این قطعه میپردازیم .

دیاق سپر چیست؟

دیاق (Anti collision beam) به عنوان ستون و عضو اصلی در اسکلت‌ بندی سپر شناخته می‌شود که تقویت کنندۀ مقاومت این قطعه نیز می‌باشد و استحکام آن را برابر ضربات افزایش می‌دهد . دیاق به صورت مقطع مستطیل شکل ساخته شده است به‌گونه‌ای که سطح طویل یا همان طول آن ، جهت تحمل نیروی وارده و سطح کم عرض آن ، محل استقرار ضربه‌گیر میباشد .

سپر و در کنار آن دیاق ، در تصادفات به نحوی عمل می‌کنند که نیروی وارده به خودرو را گرفته و مانع از رسیدن آن به مسافران داخل خودرو می‌شوند . به همین دلیل میزان خسارت وارده را به وضوح کمتر می‌کنند.

جنس دیاق

معمولاً دیاق یا از جنس فلز بوده و یا از پلاستیک فشرده و فوم ساخته می‌شود . همچنین برای جلوگیری از زنگ زدن دیاق از یک پوشش نازک پلاستیکی استفاده می‌شود . در ادامه به معرفی سه مدل رایج دیاق در خودرو میپردازیم :

دیاق سپر فلزی : رایج‌ ترین ماده‌ ای که برای ساخت دیاق استفاده می‌شود ، فلز است که مزیت آن در استحکام فوق‌ العاده بالای آن می‌باشد ، اما عیب آن نیز عدم وجود انعطاف‌ پذیری در تصادفات میباشد که این مورد بسیار نیز پارامتر مهمی خواهد بود . این مدل از دیاق های سپر خودرو دارای ویژگی های زیر میباشند :

  • مقاومت بالا
  • درجه پایین آسیب پذیری
  • وزن سنگین
  • انعطاف ناپذیر

دیاق سپر پلاستیک فشرده : جنس دومی که از آن در ساخت دیاق استفاده می‌شود ، پلاستیک فشرده میباشد . این جنس با تزریق پلاستیک در درون دستگاه‌های مخصوص ، تولید می‌شود و به علت شیوه طراحی و ساخت و مواد مصرفی ، نسبت به نمونه فلزی ارزان‌ تر میباشد و به همین دلیل بیشتر مورد استقبال و استفاده قرار می‌گیرند .

دیاق سپر فایبر گلاس :  نوع سوم دیاق از فایبرگلس ساخته میشود . میزان آسیب‌ پذیری قطعه ای که از فایبرگلس ساخته میشود مطمئناً بیشتر از دیاقی است که از آهن و یا پلاستیک فشرده ساخته شده است . مزیت اصلی این نوع دیاق در وزن بسیار سبک آن میباشد که باعث شده است بسیاری علی‌ رغم ایمنی پایین‌تر ، اقدام به استفاده از آن در خودروهای خود نمایند .

دیاق سپر دقیقا در کجای خودرو قرار دارد؟

تمام سپرهای خودرو از سه قسمت اصلی پوسته، دیاق و جاذب تشکیل شده اند . دیاق سپر، در قسمت پشت پوسته و پایین جاذب قرار دارد .

این قطعه به شکلی نصب می شود که اصطلاح ستون یا اسکلت بندی سپر برای آن دور از ذهن نیست ؛

یعنی نصب آن به گونه ای میباشد که به عنوان یک تکیه گاه برای پوسته سپر عمل می کند و جاذب سپر نیز روی آن سوارخواهد شد  .

 دیاق سپر در تمامی خودرو ها در سپر جلو وجود دارد اما برای سپر پشت تنها در بعضی خودروها موجود میباشد .

وظیفه دیاق سپر چیست؟

دیاق سپر مانند یک تکیه گاه در سیستم سپر عمل میکند و جاذب و پوسته سپر را در سر جای خود نگه میدارد اما لازم به ذکر است که این تنها وظیفه دیاق سپر نمیباشد . دیاق سپر بدون اغراق پر رنگ ترین نقش را در سیستم سپر داشته و محافظت از سرنشینان خودرو و خود خودرو اصلی ترین کاری میباشد که انجام می دهد. در ادامه به بیان سایر وظایف دیاق سپر خودرو میپردازیم :

  • محافظت از خودرو در برابر ضربات
  • ایجاد امنیت برای سرنشینان
  • جلوگیری ار انتقال نیرو به بدنه و اتاقک خودرو
  • کاهش قابل توجه لرزش قطعات
  • جلوگیری از ارتعاش سپر

نتیجه گیری

در آن دسته از تصادفاتی که میان خودروها اتفاق می افتد ولی سرعت زیادی در میان نیست انتظار می رود که دیاق خودرو آسیب خاصی نبیند اما تصادفاتی که در سرعت های بالا اتفاق می افتد و بسیار شدید است این قطعه حتی اگر پوسته خارجی سپر دچار آسیب زیادی نشود ، دچار آسیب جدی میشود و می شکند .

علاوه بر شکستن که خرابی کامل دیاق سپر به حساب میاید حتی اگر دیاق سپر ترک نیز بردارد باعث می شود تا در تصادفات بعدی تحمل و مقاومت زیادی را نداشته باشد و خسارات زیادی را برای شما به بار بیاورد . به همین دلیل بهتر است که در صورت آسیب دیدن دیاق سپر خیلی سریع به تعویض این قطعه روی بیاورید تا احتمال آسیب های جبران ناپذیر را از خود دور کنید .

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
دیدن همه ی نظرات