آموزشی

دلایل روغن سوزی موتور خودرو چیست ؟

دلایل روغن سوزی موتور خودرو

 به گزارش پایگاه خبری “یدک مال ”  دلایل روغن سوزی موتور خودرو بیشتر برای خودروهای فرسوده‌ای است که مدت‌هاست در حال کارکردن هستند و مسافت‌های زیادی را طی کرده‌اند. روغن‌سوزی همان سوختن روغن ‌موتور خودروست. زمانی که روغن موتور به همراه سوخت می‌سوزد و سطح آن مرتب پایین و پایین‌تر می‌آید، روغن‌سوزی رخ می‌دهد. این اتفاق بیشتر در خودروهای قدیمی رخ می‌دهد اما این‌طور نیست که سوختن روغن موتور را در خودروهای جدید و تازه نبینیم. به‌طور کلی، روغن موتور در مسیرهایی مشخص در خودرو به حرکت و جریان درمی‌آید تا نگذارد که قطعات موتور دچار اصطکاک با یکدیگر شوند. به دلایلی امکان دارد که چنین چیزی رخ ندهد و روغن موتور هم همراه با سوخت بسوزد. در این صورت، چه خودروی‌تان جدید باشد و چه قدیمی، دچار روغن‌سوزی خواهید شد. پس اگر روغن موتور به محفظه احتراق راه پیدا کند

علائم و نشانه‌های روغن‌سوزی موتور خودرو

یکی از شایع‌ترین نشانه‌های روغن سوزی خروج دودی آبی‌رنگ از اگزوز است. هرچقدر که دور موتور بالاتر برود، نمود این دود آبی هم بیشتر می‌شود. پس سوختن روغن موتور در همراهی با سوخت منجر به خروج دود آبی از اگزوز می‌شود و به شما هشدار می‌دهد که عیب و ایرادی در کار است. البته برخی از خودروهای بازار می‌توانند دود ناشی از سوختن روغن موتور را به خود جذب کنند. پس گاهی باوجود اینکه روغن سوزی در خودرو رخ می‌دهد، خبری از دود آبی اگزوز نیست. در نتیجه، برای بررسی وضعیت روغن‌سوزی فقط نباید به رنگ دود اگزوز  اکتفا کنید. با بررسی میزان روغن موتور می‌توانید سرنخی از وضعیت سوخت روغن به‌دست بیاورید. اگر سطح روغن مدام در حال کاهش باشد، یعنی اوضاع نامناسب است و احتمالا روغن‌سوزی دارید.

علائم و نشانه های روغن سوزی : 

۱- خروج دود آبی از اگزوز

۲- چرب‌شدن شمع‌های خودرو

۳- کاهش مداوم سطح روغن موتور

۴- وجود چربی در دهانه اگزوز خودرو

۵- وجود بویی ناخوشایند از سمت موتور

 ۶- کاهش شتاب و افت قدرت موتور خودرو

دلایل روغن سوزی موتور خودرو

دلایل مختلفی برای روغن سوزی خودرو وجود دارد. به‌طور کلی، روغن موتور در خودرو حضور دارد تا قطعات موتور را خنک کند و اصطکاک میان آنها را کاهش بدهد. با ورود این روغن به موتور، حرارت آن را تجزیه و کیفیتش را مخدوش می‌کند. اگر روغن به چنین سرنوشتی دچار شود، دیگر خاصیت روانکاری قطعات، پاک‌سازی و پاک‌کنندگی و جذب ناخالصی‌ها را از دست می‌دهد

این اتفاقات با ورود روغن موتور به محفظه احتراقی بالای پیستون خودرو شروع می‌شود. روغن با سوخت و هوا ترکیب می‌شود و با جرقه شمع  می‌سوزد. این ورود ناخوشایند روغن به محفظه سوخت دلایل مختلفی دارد:

– خوردگی کاسه نمد خودرو

– ساییدگی لاستیک گیت

– خرابی یاتاقان‌ها و شاتون‌ها

– اصطکاک زیاد گیت سوپاپ

– نشتی روغن از واشر سر سیلندرخودرو

– استفاده از روغن موتوری نامناسب و بی‌کیفیت

– خراب‌شدن یا شکستگی رینگ‌ یا رینگ‌های پیستون

– خوردگی و ساییده‌شدن جداره سیلندر که به آن بوش سیلندر می‌گویند

– کم‌شدن روغن موتور در دور بالای برخی از خودروها (دور بالاتر از ۳هزار در دقیقه)

راه های پیشگیری از روغن سوزی موتور خودرو

۱. همیشه حواس‌تان به سطح روغن موتور باشد و در صورت مشاهده کاهش سطح، روغن‌سوزی را بررسی کنید.

۲. از روغن موتورهایی باکیفیت استفاده کنید که با نوع خودروی‌تان سازگاری کافی دارند. در این صورت، احتمال روغن سوزی هم کاهش پیدا می‌کند.

۳. موتور خودرو را با موادی مانند گازوئیل شست‌وشو ندهید. این کار اصلا توصیه نمی‌شود و می‌تواند مشکلات متعددی برای‌تان به وجود بیاورد. برای موتورشویی به سراغ اسپری‌های تمیزکننده بروید

۴. به‌جای استفاده از روغن موتور، امکان استفاده از افزودنی‌های شیمیایی دیگری هم وجود دارد. این افزودنی‌ها سبک‌اند و قیمت بالایی هم ندارند.

۵. ترموستات را باز نکنید. این وسیله به‌طور خودکار دمای موتور را تنظیم می‌کند. اگر آن را باز کنید، تنظیمات دما به‌هم می‌خورد و سطح روغن موتور هم دست‌کاری می‌شود.

۶. فیلتر روغن موتور را به‌موقع تعویض و قبل از بستن، آن را با روغن پُر کنید. فیلتر کثیف باید تعویض شود.

۷. مکمل‌های جلوگیری از روغن‌سوزی در بازار هم می‌توانند به پیشگیری از این مشکل کمک شایانی کنند.

انواع دود خارج شده از موتور خودرو

۱- خروج دود آبی از اگزوز : در بیشتر مواقع خروج دود آبی از گزوز به معنای روغ سوزی موتور می باشد این مشکل معمولا در اثر خرابی یا شکستگی مهرو موم گاید سوپاپ یارینگ پیستون رخ می دهد البته در برخی اوقات هو بالا بودن سطح روغن موتور دلیل این اتفاق است .

رفع عیب دود ابی از اگزوز :چنین دودی معمولا رایحه‌ای مانند نان برشته سوخته شده دارد. در این حالت باید سطح روغن را در موتور کنترل کرده و در صورت پایین بودن میزان آن، باید روغن اضافه کرده تا به سطح عادی برگردد. هرگز اجازه ندهید سطح روغن موتور از میزان معین پایین‌تر آید چون در این‌صورت موتور لطمه و آسیب کاملا جدی می‌بیند. برای پی بردن و تشخیص اینکه رینگ‌های پیستون و یا خود پیستون خراب هستند یا نه، باید آزمایش کمپرس پیستون را انجام داد که در صورت پایین بودن فشار و کمپرس، وجود چنین عیوبی قطعی است.

۲-خروج دود سفید از اگزوز : خروج دود سفید از اگزوز دو حالت دارد گاهی این دود در اثر پدیده اب سوزی و در فصل های سرد رخ می دهد که جای نگرانی ندارد اما گاهی اوقات دود سفید پس از روشن شدن ماشین و گرم شدن موتور ادامه یافته و در حجم بالایی تولید می شود این اتفاق به احتمال زیاد از نشت مایع خنک کننده با روغن هیدرولیک به درون موتور نشات میگیرد بنابراین باید برای رفع آن در سریعترین زمان اقدام نمود 

رفع عیب دود سفید از اگزوز:اگر دود، مربوط به سوختن ماده خنک‌کننده باشد اصطلاحا به آن دود شیرین می‌گویند و اگر فقط بوی سوختگی باشد مربوط به سوختن مایع هیدرولیک گیربکس است. در این وضعیت ابتدا باید سطح مایع خنک‌کننده را کنترل کرده و پس از آن اقدام به کنترل روغن هیدرولیک داخل گیربکس کرد. چنانچه سطح مایع خنک‌کننده پایین‌تر باشد و یا موتور بیش از حد گرم شود و درجه حرارت آن بالاتر از حد نرمال باشد باید آزمایش فشار را انجام داد تا مشخص شود که آیا سیستم خنک کننده قادر به حفظ و تحمل فشار بوده یا خیر؟ چنانچه سیستم نتواند فشار را تحمل کند به معنای آن است که واشر سرسیلندر خراب شده و نیاز به تعویض دارد. اگر فقط سطح روغن گیربکس پایین آمده بود باید با ربختن روغن، سطح آن‌را به حالت عادی برگردانید و اقدام به بازرسی و کنترل لوله مکنده از گیربکس به موتور بنماید و اگر مشاهده کردید که آن لوله دچار مشکل شده باید اقدام به تعویض سوپاپ وکیوم مدولار که در گیربکس وجود دارد کرد.

۳-خروج دود سیاه از اگزوز : اگر احتراق ناقص انجام شده و تناسب ترکیب سوخت و هوا به درستی انجام نشود شاهد خروج دود سیاه از اگزوز ماشین خواهیم بود این مشکل معمولا در اثر سوخت رسانی بیش از اندازه ، عدم کارکرد درست سیستم جرقه زنی ، نشتی انژکتور ها ، خرابی سنسورها اکسیژن ، کثیف شدن فیلتر هوا و .. رخ ی دهد 

رفع عیب دود سیاه از اگزوز: اگر اتومبیل شما قدیمی بوده و دارای کاربراتور است باید ساسات اتوماتیک آن‌را کنترل کنید و اگر موتور آن خیلی قدیمی نیست و مجهز به سیستم سوخت‌پاش انژکتوری بوده، فشار انژکتور که عمل سوخت‌رسانی انجام می‌دهد را کنترل کنید. آخرین مرحله مربوط به بازرسی فیلتر هواکش است ( در صورت اطمینان از صحت عملکرد سنسور اکسیژن).

راه‌های تعمیر و برطرف کردن روغن سوزی موتور

۱-باز کردن و پیاده کردن موتور

۲-تراشکاری سرسیلندر از قسمت سوپاپ ها یا تعویض کامل سیلندر موتور

۳-تعویض یا تعمیر رینگ پیستون ها

۴-تعویض روغن موتور

۵-آب ­بندی سرسیلندر، سیلندر و کارتل

چرا روغن موتور به محفظه احتراق نفوذ می کند؟

دلایل مختلفی وجود دارند که موجب نفوذ روغن موتور به محفظه احتراق می شوند.

از جمله موارد زیر :

۱- قدیمی بودن موتور و فرسوده شدن آن

۲- خراب شدن سوپاپ ها و قطعات مربوطه

۳- شکستن رینگ پیستون

۴- خوردگی و ساییدگی دیواره پیستون یا سیلندرها

۵- خراب شدن واشر سرسیلندر

۶- ساییدگی و خراب شدن لاستیک گیت سوپاپ

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
دیدن همه ی نظرات