اخبار

درآمد صنعت خودروی ترکیه ۴.۵ برابر نفت

درآمد صنعت خودروی ترکیه ۴.۵ برابر نفت

به گزارش پایگاه خبری «یدک مال» به نقل از تجارت‌نیوز، خبرگزاری آناتولی ترکیه خبر داد که خودروسازان این کشور ظرف ۷ ماه حدود ۵.۵ میلیارد دلار خودرو به بازار جهانی صادر کردند.

این عدد تقریبا ۴.۵ برابر درآمد نفتی سال گذشنه ایران است و حدود ۱۰۰۰ برابر درآمد صادراتی خودروسازان ایرانی محسوب می‌شود.

بر اساس داده‌های انجمن صادرکنندگان صنایع خودروسازی اولوداغ (OİB) ترکیه، در بازه زمانی ژانویه تا ماه جولای امسال به بیش از ۱۰۰ کشور، مناطق خودمختار و آزاد صادرات خودروی و سواری انجام گرفته‌ است.

در این بازه ۱۶ میلیارد و ۳۷۶ میلیون و ۶۹۱ هزار دلار صادرات خودرو صورت گرفته که این میزان ۳۳٫۷ درصد از مجموع صادرات ترکیه است.

این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته که ۵ میلیارد و ۱۰۳ میلیون و ۴۲۰ هزار اعلام شده با ۸ درصد رشد به ۵ میلیارد و ۵۱۴ میلیون و ۹۷ هزار دلار رسیده است.

بیشترین صادرات خودرو از ترکیه در هفت ماه امسال با ۹۸۳ میلیون و ۶۰۸ هزار دلار به فرانسه انجام شده است.

میزان صادرات به فرانسه نسبت به دوره مشابه سال گذشته ۱۸٫۵ درصد رشد ثبت کرده است.

ترکیه در هفت ماه امسال پس از فرانسه به ایتالیا ۴۳۴ میلیون و ۱۶۸ هزار دلار، آلمان ۵۱۱ میلیون و ۷۶۴ هزار دلار، اسپانیا ۴۷۰ میلیون و ۶۸۰ هزار دلار، بریتانیا ۴۶۰ میلیون و ۵۸۲ هزار دلار، لهستان ۲۸۴ میلیون و ۵۸۹ هزار دلار، مصر ۲۳۴ میلیون و ۷۸۷ هزار، اسلوونی ۱۹۷ میلیون و ۳۷۴ هزار دلار و آمریکا ۱۷۹ میلیون و ۶۰۰ دلار صادرات خودروی سواری انجام داده‌ است.

گفتنی است میزان صادرات به کشورهای تونس، عراق، ژاپن، لبنان، پلی‌نزی فرانسه و مولداوی بیش از ۱۰۰ درصد رشد یافته است.

درآمد صادراتی خودروسازان ترکیه ۹۰۰ برابر خودروسازان ایران
این موضوع در حالی رخ می‌دهد که بر اساس اعلام گمرک ایران درآمد صادراتی خودروسازان ایرانی در سال ۹۹ فقط حدود ۵.۷ میلیون دلار بوده است.

گمرک توضیح داده که سال گذشته حدود ۱۳۰۰ دستگاه خودرو به ارزش پنج میلیون و ۷۲۲ هزار و هفت دلار به ۹ کشور صادر شده است.

این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که بر اساس اعلام سازمان برنامه و بودجه درآمد نفتی سال گذشته ایران فقط ۱.۲ میلیارد دلار بوده است که با این حساب درآمد خودروسازان ترکیه ظرف ۷ ماه چیزی حدود ۴.۵ برابر درآمد نفتی سال گذشته ایران است.

گفتنی است صنعت خودروسازی ترکیه بنا به گزارش سایت ikinciyeni خودروسازی ترکیه یکی از سه شاخه اصلی صنعت در ترکیه است.

اولین شرکت های خودروسازی ترکیه کارخانه های تولید خودرو در سال ۱۹۵۴ با افتتاح کارخانه جیپ در توزلا شروع کردند. کارخانه ماشین ترک در سال ۱۹۶۸ شروع به تولید خودرو با نام مراد ۱۲۴ کرده است.

در دهه ۷۰ با ظهور شرکت هایی مانند اویاک، اوتویول و کارسان (Oyak, Otoyol, Karsan) جهش بزرگی در این صنعت در ترکیه رخ می‌دهد. این دهه سرآغاز توسعه صنعت خودروسازی و ماشین های ترکیه ای قلمداد می شود.

همچنین تمامی خودروهای ساخت ترکیه از طریق جذب سرمایه گذاری از خودروسازهای بزرگ دنیا صورت گرفته و قرار است اولین خودرو ملی ترکیه که تمام برقی است، در سال ۲۰۲۱ به بازار ارائه شود. رونمایی این خودرو در سال ۲۰۱۹ در نمایشگاه خودرو ژنو انجام شد.

مطالب مرتبط

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
دیدن همه ی نظرات