آموزشی

عیب یابی و رفع مشکلات خرابی ضبط خودرو

ضبط خودرو

 به نقل از” یدک مال “ضبط ماشین به دلایل مختلفی می‌تواند دچار مشکل شود و روشن نشود. برای حل این مشکل روش‌های مختلفی وجود دارد گاهی به دلایل مختلف ضبط ماشین روشن نمی شود و درست کار نمی‌کند. فیوز خراب، سیم کشی نامناسب، زنگ زدگی، یونیت مرکزی خراب و… از مهمترین دلایل کار نکردن ضبط ماشین هستند.

علائم و مشکلات رایج ضبط خودرو

۱-  ضبط ماشین کار نمی کند :  دلیل این که ضبط ماشین از کار می افتد و دیگر کار نمی کند این است که منابع قدرت یا بخش هایی که جریان از آن عبور می کند دچار اختلال و مشکل شده اند.  Wiring یکی از مسائلی است که ممکن است باعث خرابی ضبط خودرو شود، ضبط به منبع قدرت و بلندگو که از طریق سیستم ها، (اغلب زیر داشبورد پیدا می شوند) متصل می شود، اگر در سیستم سیم کشی قطعی یا مشکلی وجود داشته باشد، سیستم صوتی ماشین قطعا کارایی مناسب خود را از دست می دهد.

نکته دوم این که، در سیستم ضبط ماشین برای جلوگیری از آسیب ناشی از Upsurges از فیوز استفاده میشود و اگر فیوز  پریده باشد مدار صوتی ماشین به اصطلاح شکسته می شود و ضبط روشن نمی شود دلیل دیگر کار نکردن ضبط خودرو، مشکل یا مشکلات اتصال به زمین باشد که در این حالت، ضبط نمی تواند از فیوز برای روشن شدن استفاده کند و یا رادیو در فواصل زمانی، نامنظم کار می کند و قطع و وصل می شود، گاهی مشاهده شده در چنین حالتی، به طور عادی ضبط خاموش یا روشن نمی شود ولی به محض عبور از یک برامدگی خیابان، ناگهان ضبط شروع به فعالیت می کند.

۲- خاموش شدن ضبط ماشین هنگام استارت زدن : وقتی که هنگام استارت زدن ماشین، ضبط خاموش می شود، احتمالا با دو مشکل مواجه باشید. ممکن است ضبط روشن شود و هنگام رانندگی ناگهان خاموش شود یا ممکن است ضبط روشن شود اما هیچ صدا یا موسیقی پخش نکند. در هر صورت، چند دلیل رایج برای چنین اتفاقاتی وجود دارد که آن ها را با هم به صورت مختصر بررسی می کنیم:

  • اختلال اصلی در سیم کشی ضبط ماشین است.
  • اگر هنگام قطع صدا، نمایشگر هم خاموش شود، ضبط برق خود را از دست داده است.
  • هنگام چنین اتفاقاتی، بررسی علت اصلی کمی سخت است، زیرا گاهی اوقات عملکرد صحیح ضبط را داریم.
  • سیم کشی درون درب های ماشین دچار قطع یا اتصالی شده است.
  • آمپلی فایرها دچار اختلال شده اند

۳- قطعی در دستگاه هایی که به تازگی نصب شده اند : اگر به تازگی ضبط ماشین را نصب کرده اید ولی به درستی کار نمی کند و هر چند وقت یک بار قطع و وصل می شود، به احتمال زیاد ممکن است آمپلی فایر دستگاه شما به حالت Protection سوئیچ شده باشد که در چنین حالتی، ضبط خودرو شما، قادر به دریافت برق ۱۲ ولت نیست.

از دلایلی که آمپلی فایر به به حالت Protection (حفاظت)  می رود این است که

  • قدرت تولید شده توسط نوسان ساز برای آمپلی فایر بیش از حد توان آن است.
  • باطری ماشین توان تهیه سیستم صوتی با ولتاژ ثابت را ندارد و به همین دلیل با مشکل قطع و وصل شدن هر چند وقت یکبار مواجه می شود.

۴- عملکرد نا مناسب کنترل تعادل صدای بم (باس) : در هنگام نصب کاملا حرفه ای ضبط ماشین این که قدرت باس ضبط  شما بخصوص در زمان استفاده از تنها یک ساب بیشتر باشد وسوسه برانگیز است، برای این که سیستم صوتی بتواند صدا های زیر و بم را به راحتی کنترل کند و لرزش مورد نیاز را ایجاد کند، باید بخش کنترل تعادل، سیستم صوتی را به یک طرف هدایت کند و بعد تعادل را به مرکز بر گرداند. اگر این اتفاق صحیح انجام نشود، بلند گوهای شما تنظیم نمی شوند و صدای مناسبی نخواهید شنید.

برای رفع این مشکل می توانید قطب های مثبت و منفی بلندگو های نصب شده در قسمت جلو و عقب ماشین را جابجا کنید  و برای داشتن باس مناسب، اکولایز استریوی ضبط خودرو  را مسطح کنید و تمام خطوط نمودار EQ را صفر کنید  و به آرامی نسبت به تنظیم خروجی ساب ووفر اقدام کنید تا به نقطه اوج و جذاب صدای مورد علاقه خود برسید. یک راه دیگر برای بالا بردن کیفیت باس، استفاده از تقویت کننده های خارجی است اگر صدای باس از پشت سر شما شنیده می شود باید نقطه محلی آمپر ساب را کم تر کنید تا باس محدود به آن قسمت کمتر شود

ضبط خودرو
ضبط خودرو

۵- صداهای ناخواسته در سیستم صوتی ماشین : شنیدن صداهای مرموزی از سیستم صوتی ماشین تجربه بسیار نا امید کننده است. تقریباً هر راننده در یک زمان با صدای استریو اتومبیل مواجه شده‌است. منابع متعددی از صداهای ناخواسته وجود دارد اما برخی از رایج‌ترین این منابع، موارد زیر هستند:

آلترناتور :  این شایع‌ترین سر و صدای ضبط ماشین است، شرایط ضعیف سیستم شارژ و نیز ارتباط بین اجزای سیستم صوتی و باتری می‌تواند منجر به  صدای ممتدآلترناتور شود.

Symptom  آلترناتور: در این حالت شما صدای سر و صدایی را می‌شنوید که با ضربان آلترناتور خودرو نوسان می‌کند.

Accessory pop : این صدا معمولاً با یک رویداد الکتریکی خاص مرتبط است. معمولاً، لوازم جانبی مثل چراغ ماشین‌ها، wipers  شیشه جلو، سیگنال روشن و ترمزها جریان بالایی را ایجاد می‌کنند و باعث افزایش ولتاژ می‌شوند و سپس به سیستم صدا راه می‌یابند.

 Symptom : یک صدای پاپ تیز زمانی به گوش می‌رسد که در حال تعویض لوازم جانبی ماشین با سرعت بالا مانند آن‌هایی که در بالا لیست شده‌اند، می‌باشد.

جهت رهایی از این صداهای ناخواسته بهتر است از عملکرد صحیح  سیستم شارژ، پست های باتری ماشین، اتصالات آلترناتور، تقویت کننده های سیگنال و Eart  اطمینان حاصل کنید.برای از بین بردن نویز ناشی از لوازم جانبی، خازن دو قطبی کوچک را بین سیم برق تولید کننده لوازم جانبی و زمین آن اضافه کنید. خازن موج قدرت را جذب خواهد کرد و در نتیجه از انتقال آن‌ها به سیستم صوتی خودرو جلوگیری خواهد کرد.اگر صدای ترق و تروق به گوش می‌رسد، کانال را عوض کرده و چک کنید که آیا سر و صداها از بین می‌رود یا نه. در غیر این صورت، ترق و تروق که در تمام طول زمان رخ می‌دهد، باید تعمیر یا تعویض شود.

۶- علت قطع شدن صدای ضبط خودرو : برای توضیح علت صدا نداشتن ضبط ماشین میتوانیم به این مورد اشاره داشته باشیم که صدا زمانی قطع می‌شود که آمپلی فایر بسیار گرم شده باشد یا اینکه سیم اسپیکر قطع شده باشد.

اکثراً وقتی موسیقی با صدای بلند به مدت طولانی روشن باشد آمپلی فایر ها داغ می‌شود و برای اینکه این گرما را مدیریت کند باید آمپلی فایر در جریان هوای کافی باشد. بهتر از برندهای معتبر استفاده کنید.

این مشکل زمانی مشخص می‌شود که صدای پخش و باند به طور ناگهانی قطع شود و بعد از مدت کوتاهی بر می‌گردد.

برای رفع این مشکل باید مطمئن شوید که در جایی که آمپلی فایر نصب شده جریان هوا به اندازه کافی وجود داشته باشد و همیشه خنک باشد و همچنین باید سیم‌های اسپیکر را چک کنید تا مطمئن شوید آنها به طور کامل وصل باشد.

۷- علت داغ شدن ضبط خودرو :از مهم‌ترین دلایل این مشکل سیم کشی اشتباه است؛ سیم‌های اسپیکرها ممکن است به صورت اشتباه نصب شده باشد یا اینکه سیم‌هایی که باید به‌طور جداگانه وصل می‌شدند باهم وصل شده‌اند. تا وقتی که چند دستگاه الکتریکی مختلف در هنگام استفاده داغ نشود هیچ مشکلی درباره گرم شدن دستگاه وجود ندارد، تولید گرمای بسیار زیاد نشانه‌ای از نقص در کارکرد درست دستگاه است.

ضبط خودرو
ضبط خودرو
3.7 3 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
دیدن همه ی نظرات