آموزشی

علت خرابی و قطع شدن برق ماشین

خرابی برق خودرو

خرابی برق ماشین یکی از مشکلات رایج و جدی برای هر خودرویی می باشد، اگر برای سیستم برق خودرو مشکلی پیش آید، خودروی شما دچار مشکل جدی خواهد شد. چرا که سیستم برق و برق رسانی در اتومبیل یکی از قسمتهای مهم خودرو محسوب شده  که خود از اجزای حیاتی خودرو مانند باطری تشکیل شده است. خودرو به وسیله سیستم برق روشن می شود. اشتعال سوخت در تمامی قسمتهای مهم اتومبیل به وسیله ی برقی کار می کند که توسط باتری ایجاد می شود.

علت خرابی برق ماشین

۱- کابل و اتصالات خراب باتری :  همیشه اولین جایی که هنگام خرابی برق ماشین باید به آن مشکوک شوید سر باتری است، هم به این دلیل که احتمال مقصر بودن آن زیاد است و هم به این دلیل که بررسی کردن آن راحت است. اگر هریک از سر باتری های قطب مثبت یا منفی شل شده باشند به راحتی می توانید آنها را محکم نمایید. در صورتی که روی سر باتری ها سولفاته زیادی مشاهده کردید، هم سر باتری ها و هم گیره سر کابل ها را از رسوبات و سولفاته به خوبی تمیز نموده و سپس سر باتری ها را محکم سر جای خود متصل کنید.

۲- خرابی بست فیوز باتری : در برخی از خودروها از بست فیوز استفاده می شود (سیم های مخصوص که به نحوی طراحی شده اند تا مانند فیوز عمل کرده و هنگام عبور جریان بیش از اندازه می سوزند و مانع از آسیب دیدن قسمت های دیگر می شوند). این بست ها از اجزای ضروری خودرو محسوب شده و وجود آنها در محل های پیش بینی شده ارزشمند است، ولی مشکل اینجاست که بست فیوز ها در اثر گذر زمان انعطاف پذیری خود را از دست داده و شکننده می شوند.

۳- خرابی سوئیچ خودرو :مقصر احتمالی بعدی سوئیچ خودرو است، هرچند بررسی و تعویض آن کمی پیچیده تر از محکم کردن سر باتری است. قسمت الکتریکی سوئیچ خودروها معمولاً جایی روی قاب فرمان یا داشبورد است، و معمولا باید چندین قطعه تزئینی را باز کنید تا به مغزی سوئیچ دسترسی پیدا نمایید.

۴- باتری و دینام ضعیف :هرچند چنین مشکلاتی (قطع و وصل شدن برق خودرو) معمولاً توسط باتری و یا دینام به وجود نمی آیند، احتمال اندکی وجود دارد که دینام شما روزهای آخر عمرش را سپری می کند. ممکن است مشکل از آنجا باشد که دینام قادر به تأمین جریان مورد نیاز نبوده و به این دلیل سیستم برق خودرو مجبور به استفاده از انرژی باتری می شود، تا جایی که باتری کاملاً خالی شده و همه چیز از کار می افتد. به ندرت اتفاق می افتد که دینام مجدداً شروع به کار کرده و سیستم برق خودرو دوباره به راه می افتد.

خرابی برق ماشین
خرابی برق ماشین

وظیفه تولید کننده برق ماشین در چیست ؟

وظیفه تولید برق در خودرو های قدیمی بر عهده دینام و در خودرو های جدید بر عهده آلترناتور می باشد . این قطعه همانند ژنراتور عمل نموده و نیروی مکانیکی را به وسیله تسمه ای از موتور گرفته و به برق ۱۲ ولت با آمپر بالا را تولید می کند . در مرحله بعد این برق ذخیره می شود و در واقع این قطعه وظیفه شارژ کردن باتری در زمان روشن بودن خودرو را دارد .

عیب یابی برق خودرو

۱- بررسی خرابی فیوزها

۲- تمیز کردن سولفات سر باتری خودرو

۴- بررسی دلکو در سیستم برق خودرو

۵- بررسی سلامت چکش برق و دهانه پلاتین

۶-بررسی خازن خودرو

خرابی برق ماشین
خرابی برق ماشین
0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
دیدن همه ی نظرات