آموزشی

تیونینگ خودرو چیست؟

تیونیگ خودزو

تیونینگ خودرو در واقع روشی برای اسپرت تر کردن خودرو است که این تغییرات هم در ظاهر و هم در باطن خودرو ایجاد می شوند تیونینگ کردن یعنی ارتقا دادن بخشهای مختلف خودرو مثل: قدرت موتور، ظاهر خودرو و ایجاد تغییرات در سایر بخشهای خودرو اسـت. تیونینگ مزایای زیادی دارد اما همان قدر هم می‌تواند معایب داشته باشد،

تیونینگ خودرو در واقع تغییر و یا تعویض بخشی از قسمت های خودرو به منظور زیباتر کردن و بهتر کردن خودرو می باشد و بعضی از افراد از اصطلاح اسپرت کردن خودرو نیز استفاده می کنند.

انواع تیونینگ خودرو

هر کدام از بخش‌های خودرو را می‌توان تیونینگ کرد. این بسته به نیاز و بودجه شما دارد. تنوع بالای تیونینگ خودرو در بخش‌های مختلف می‌تواند سلیقه شما را به خوبی پوشش دهد.

۱- سبک ژاپنی- JDM : اگر به دنبال سبکی هستید که در آن قائده‌ای نباشد و اختیار عمل بالایی را در دسترس شما قرار دهد حتما در مورد سبک ژاپنی بررسی‌های بیشتری را انجام دهید. سبک ژاپنی یکی از انواع تیونینگ خودرو است که از قدمت بالایی برخوردار است. این سبک بر اساس ماشین‌های مسابقه‌ای و دریفت صورت گرفته است.

۲- سبک اروپایی – EURO STYLE : کم بودن فاصله اتومبیل با سطح زمین یکی از نشانه‌های این سبک است همچنین در این سبک می‌توانید سادگی در رنگ و نمای بیرونی را مشاهده کنید. لازم به ذکر است که به علت قوانین راهنمایی و رانندگی در اروپا استفاده از اگزوزهای پر سر و صدا ممنوع است.

۳- سبک SLEEPER : در این سبک کار زیادی با نما و ظاهر اتومبیل ندارند اما در عوض آن موتور را به خوبی تقویت می‌کنند تا رانندگی با آن حس خوبی را داشته باشد. این سبک یکی از سبک‌های پر طرفدار در ایران است.

۴- سبک Stanced Style : تفاوت چرخ‌ها و فاصله آن ها تا بدنه اتومبیل از اصلی‌ترین نشانه‌های این سبک است. در این سبک از تیونینگ ارتفاع را تا زمین به وسیله سیستم پنیوماتیک کاهش می‌دهند.

۵- سبک Dub یا donk : از دیگر سبک‌های اسپرت کردن ماشین می‌توان داب را نام برد که بر خلاف سبک‌های قبلی از زمین ارتفاع زیادی دارد و سیستم‌های صوتی بسیار قوی بر روی آن کار می‌گذارند.

۶- سبک SLAB : نام دیگر این سبک استایل آمریکایی است که دلیل این موضوع هم مبدأ آن است. یکی از انواع تیونینگ خودرو که در آمریکا طرفداران بسیاری دارد و منشأ آن هیوستون تگزاس بوده است. در این سبک هم چرخ‌ها که از گلگیر بیرون زده‌اند بسیار جلب توجه می‌کنند.

بخش‌های تیونینگ خودرو

به‌طورکلی تیونینگ خودرو، بخش‌های تیونینگ ظاهری، آیرودینامیک و فنی خودرو‌ را شامل می‌شود

بخش تیونینگ ظاهری خودرو 

۱- درب‌های خودرو

۲- رینگ و لاستیک

۳- سیستم صوتی و تصویری

۴- سقف خودرو

۵- چراغ‌های خودرو

۶- شیشه‌های خودرو

۷- آینه‌بغل

۸- اگزوز و دیفیوزر

۹- تیونینگ صندلی

تیونینگ خودرو
تیونینگ خودرو

تیونینگ آیرودینامیک 

تغییرات آیرودینامیک عبارتند از:

۱- تغییر ارتفاع خودرو

۲- تغییر سپرهای عقب و جلو

 

انواع تیونینگ موتور خودرو 

۱- تقویت موتور ماشین

۲- تقویت چیپ ست یا ECU

۳- تیونینگ وزن برای کمک به شتاب و سرعت

۴- افزایش توان موتور

۵- افزودن سوپر شارژر و توربو شارژ خودرو 

۶- تقویت سیستم اگزوز و خروجی دود

۷- تقویت سیستم ترمز خودرو

۸ – تقویت سیستم برق‌رسانی

چه خودروهایی تیونینگ می شوند؟

تقریبا تمامی خودروهایی که در خیابان های دنیا وجود دارند، قابلیت تیونینگ را دارند. اما نکته ای که در این میان وجود دارد این است که خودروی مربوطه تا چه میزان این قابلیت را دارد و چه شرکتی تیونینگ آن را بر عهده می گیرد؟

همانطور که در بالا نیز اشاره کردیم، معمولا خودروهای پر طرفدار و دارای کلاس جهانی، بیشتر قابلیت تیونینگ را دارند چراکه شرکت های زیادی اقدام به تولید قطعات تقویت شده و یا اسپرت برای آن ها می کنند. اما خودروهایی که کمتر شناخته شده هستند، این قابلیت را نداشته و نمی توان قطعات مخصوص تیونینگ آن ها را در بازار یافت و یا شرکت یا فردی را پیدا کرد که تیونینگ آن را بر عهده بگیرد.

شرکت ها و یا مراکز تیونینگ در ایران می توانند از خودروی معمولی شما همچون پژو ۴۰۵، پژو ۲۰۶، سمند، پراید و غیره، خودرویی بی نظیر بسازند که کاملا با نمونه های معمول موجود در خیابان ها، تفاوت داشته باشد و هر فردی که به آن می نگرد تفاوت آن را احساس کند.

عوارض تیونینگ کردن خودرو

باید این نکته را نیز درنظر داشته باشید کـه طبق معمول خودرو هایی کـه ارتفاع یا ارت زده باشند مشتری چندانی نداشته و تنها افرادی کـه بـه این خودرو ها علاقه مند هستند نسبت بـه خرید انها اقدام می‌کنند. از آنجا کـه بیشتر افرادی کـه بـه دنبال خرید خودرو کارکرده هستند، ترجیح می دهند تا خودرو بـه حالت استاندارد خود نزدیک باشد، در نتیجه باید این موضوع را نیز درنظر بگیرید.

تیونینگ خودرو
تیونینگ خودرو
0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
دیدن همه ی نظرات