آموزشی

چگونه موتور خودرو را تقویت کنیم ؟

تقویت موتور خودرو

به گزارش پایگاه خبری “ یدک مال ” تقویت موتور خودرو به‌منظور افزایش میزان گشتاور و نیروی تولیدی موتور و یا اصلاح این دو مورد  است. همچنین در بسیاری از مواقع تولید گشتاور بیشتر در یک موتور در دور موتور پایین‌تر نیز به‌عنوان تقویت موتور ارزیابی می‌شود. هدف کلی از انجام این کار بهبود یا اصلاح عملکرد موتور برای رسیدن به شتاب بهتر و همچنین توانایی رسیدن به سرعت‌های بالاتر است. نکته قابل‌توجه این است که تقویت یک موتور همواره موجب بالا رفتن مصرف سوخت و یا استهلاک موتور نمی‌شود و در بسیاری از موارد تقویت اصولی و حرفه‌ای در یک موتور موجب بهبود مصرف سوخت، افزایش راندمان موتور و همچنین کاهش استهلاک و آلودگی موتور نیز می‌شود

روش‌های تقویت موتور خودرو

۱-تقویت سیستم اگزوز خودرو : سیستم اگزوز خودرو از قسمت‌های مختلفی مثل منیفولد دود، کاتالیزور و منبع اگزوز تشکیل‌شده که شما می‌توانید با ارتقای هرکدام از این قسمت‌ها قدرت موتور را افزایش دهید.

۲- فیلتر هوای اسپرت مجهز به خنک کننده: یکی از مهم‌ترین عناصری که در جریان احتراق موتور حضور دارد، اکسیژن است که مستقیماً از هوای بیرون به درون موتور خودرو وارد می‌شود.فیلتر هوای معمولی خودروها خاصیت خنک‌کنندگی نداشته و از طرف دیگر توان ارائه هوای زیاد به موتور را در زمان موردنیاز ندارند.با کمی هزینه‌ی بیشتر، فیلتر هوای اسپرت با سیستم خنک‌کننده را جایگزین فیلتر هوای قبلی ماشینتان کنید.

تقویت موتور خودرو
تقویت موتور خودرو

۳-تقویت موتور خودرو با لاستیک ها : لاستیک خودرو به‌عنوان آخرین عضو سیستم تعلیق خودرو وزن آن را تحمل کرده و ارتباط نهایی را بین خودرو و زمین برقرار می‌کنند و درنهایت باعث حرکت خودرو می‌شوند.

۴-تقویت موتور ماشین با کاهش وزن خودرو : علاوه بر وسایل اضافه می‌توانید قسمت‌های کم‌اهمیت خودرو را جدا کرده و وزن خودرو را کاهش دهید. هر چه وزن یک خودرو از مقدار استاندارد آن بیشتر شود، قدرت بیشتری هم به حرکت درآوردن آن نیاز است. برای کاهش وزن خودرو می‌توانید رینگ لاستیک را با یک نمونه کم‌وزن  عوض کنید که تأثیر خوبی در عملکرد خودرو خواهد داشت. یک دست رینگ از جنس فیبر کربن، آلیاژ منیزیوم یا آلومینیوم می‌تواند خودروی شما را سبک کند

تقویت موتور خودرو
تقویت موتور خودرو

۵- استفاده از توربو شارژر یا سوپرشارژر مناسب :سوپرشارژر و توربو شارژر هر دو هوا را فشرده می‌کنند و به داخل محفظه‌ی احتراق می‌فرستند. تفاوت آن‌ها تنها در نحوه‌ی تأمین نیروی موردنیازشان است. انرژی مکانیکی موردنیاز سوپرشارژر می‌تواند از طریق یک زنجیر یا تسمه یا چرخ‌دنده متصل به میل‌لنگ از خود موتور تأمین گردد. اگر این انرژی به‌وسیله یک توربین که در مقابل گازهای خروجی موتور قرار می‌گیرد تأمین گردد، به آن توربوسوپرشارژر یا به‌ اختصار توربو شارژر یا همان توربو اطلاق می‌گردد.

۶-اضافه کردن توربو شارژر به موتور : یکی از مؤثرترین و البته پرخرج‌ترین راه‌ها برای افزایش قدرت موتور خودرو، اضافه کردن توربو شارژر یا سوپرشارژر به موتور است. این دو وسیله دارای تنوع زیادی هستند و هرکدام داری مزیت‌هایی نسبت به دیگری هستند.

تقویت موتور خودرو
تقویت موتور خودرو

۷- برنامه‌ریزی مجدد کامپیوتر خودرو (ECU) : کامپیوتر خودرو یا ECU یکی از مهم‌ترین قطعات خودروهای امروزی است که تقریباً تمامی قسمت‌ها و پارامترهای موتور و حرکات اتومبیل را کنترل می‌کند. با برنامه‌ریزی مجدد و یا تعویض ECU خودروی خود، زمان‌بندی سوپاپ‌ها، مخلوط سوخت و هوا و دیگر ورودی‌های اسب بخار خودروی شما تغییر خواهد کرد

۸-تقویت موتور ماشین با تعویض سرسیلندر : می‌توانید ازسرسیلندرهایی استفاده کنید که به ازای هر سیلندر هشت سوپاپ یا بیشتر دارند. این کار عملکرد موتور را به‌صورت فوق‌العاده‌ای ارتقا می‌دهد.

۹-تعویض شمع‌ها :با تعویض شمع‌های معمولی با شمع‌های سوزنی و ایردیوم می‌تواند به احتراق درون سیلندرها کمک کند تا مقاومت کمتری در برابر جرقه داشته باشند.

۱۰-تقویت موتور ماشین با سرویس دوره‌ای منظم 

۱۱-استفاده از سوخت و روغن موتور با کیفیت 

تقویت موتور خودرو

مطالب مرتبط

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
دیدن همه ی نظرات