آموزشی, قطعه شناسی خودرو

تفاوت تیغه برف پاک کن ژله ای با فابریکی

برف پاک کن ژله ای

مهمترین ابزار مورد نیاز یک راننده در شرایط بارندگی و برفی ، یکی از دو مدل برف پاک کن ژله ای یا ساده ( فابریکی ) ، سالم و مناسب میباشد که از قدرت آبگیری بالایی برخوردار باشد . تیغه برف پاک کن ژله ای نسل جدیدتر برف پاک کن‌ ها به شمار می آیند. رانندگی در شرایط جوی نامناسب کار سخت و خطرناکی میباشد چراکه دید راننده کامل نبوده و امکان تصادف بیشتر خواهد بود .

تنها وسیله‌ ای که برای بهتر شدن دید به راننده خودرو کمک می‌کند تیغه برف پاک کن خودرو میباشد و همچنین وظیفه جمع آوری کامل آب از سطح شیشه خودرو بر عهده تیغه برف پاک کن خودرو میباشد . به همین خاطر میزان کیفیت و جنس مناسب آن اهمیت زیادی برای راننده دارد . در ادامه این بخش از مجله یدک مال به مقایسه دو مدل تیغه برف ‌پاک ‌کن ژله ای و معمولی میپردازیم .

برف پاک کن خودرو

تیغه برف پاک کن (Wiper blade) ازجمله قطعات یدکی خودرو میباشد که معمولا قطعه‌ ای فلزی به همراه روکشی پلاستیکی میباشد و به‌ صورت بازویی قابل حرکت ، روی شیشه جلو خودرو قرار دارد . این قطعه با حرکات رفت‌ و برگشتی ، آب و آلودگی‌ های روی شیشه خودرو را تمیز می‌کند تا رانندگان خودرو دید کامل و واضحی نسبت به فضای پیش رو داشته باشند ؛ البته در بعضی از خودروها مانند پژو ۲۰۶ یا سیتروئن زانتیا ، شیشه عقب نیز مجهز به تیغه برف پاک کن میباشد که این قابلیت سهم زیادی در افزایش ایمنی خودرو دارد .

برف‌ پاک‌ کن‌ های قدیمی‌ تر ، به‌ وسیله یک اهرم در کنار فرمان خودرو کنترل می‌شوند ؛ درحالی‌ که در خودرو‌ های مدرن و پیشرفته ، برف‌ پاک‌ کن‌ های الکترونیکی جایگزین مدل مکانیکی شده‌ اند . هم‌ چنین در برخی از خودرو‌ های مدرن امروزی که مجهز به سنسور باران میباشند ، سرعت عملکرد تیغه برف پاک کن هم به‌ صورت خودکار تنظیم خواهد شد .

تیغه برف پاک کن معمولی (تیغه برف پاک کن فابریکی)

تیغه‌ های برف پاک کن معمولی از جنس پلاستیک فشرده ساخته می شوند به نوعی به آنها تیغه برف پاک کن فابریکی هم گفته میشود . به دلیل استحکام بالای لاستیک این نوع تیغه برف پاک کن در امر آبگیری شیشه ، از بین بردن یخ زدگی سطح شیشه در فصول سرما ، اغلب خودروسازان از این نوع تیغه برف پاک کن در محصولات خود استفاده می کنند که از لحاظ فنی نیز دارای استانداردهای لازم هم خواهد بود .

تیغه برف پاک کن ژله ای (سیلیکونی)

پس از کشف کردن سیلیکون ، شرکت های تولید کننده تیغه برف پاک کن به فکر استفاده و بکارگیری آن در تیغه های برف پاک کن افتاده اند . سیلیکون از ترکیبات مصنوعی در دمای بالا تهیه و تولید می شود . به همین دلیل از این نوع پلاستیک که طول عمر بسیار بالایی دارد و مقاومت آن در برابر سرما و گرما بسیار بالا میباشد در تیغه های برف پاک کن استفاده می شود .

قدرت آبگیری برف پاک کن ژله ای یا سیلیکونی به گونه ای میباشد که در یک حرکت رفت و برگشت برف پاک کن بر روی شیشه خودرو دیگر هیچ اثری از لکه آب باقی نخواهد گذاشت و سبب افزایش دید راننده در شرایط بارانی یا برفی خواهد شد . 

برخی از ویژگی های تیغه برف پاک کن ژله ای  :

  • برف پاک کن ژله ای قیمت بالاتری را به نسبت مدل معمولی دارد .
  • دوام دو برابر نسبت به لاستیک معمولی در برابر تغییرات دمایی و نور خورشید دارد.
  • برف پاک کن ژله ای دارای عملکرد عالی در تمیز کاری سطح شیشه به دلیل چسبندگی فوف العاده آن را دارد .
  • عدم تولید ایجاد سر و صدا به هنگام حرکت بر روی سطح شیشه

تفاوت تیغه برف ‌پاک ‌کن ژله ای و معمولی

یکی از موارد مهم در انتخاب تیغه برف پاک کن مناسب ، قدرت جمع‌ آوری آب از سطح شیشه هنگام بارش باران میباشد . قدرت آب‌ گیری تیغه‌ های برف ‌پاک ‌کن ژله ای ، به دلیل جنس سیلیکونی و خاصیت چسبندگی بیشتر، نسبت به تیغه‌های معمولی بیشتر میباشد . از سوی دیگر، تیغه‌ های معمولی از استحکام بیشتری نسبت به تیغه‌ های ژله‌ای برخوردار میباشند و در مواجهه با یخ‌ زدگی سطحی و گل‌ و لای خشک‌ شده، بهتر عمل خواهد کرد . در ادامه به توضیح بیشتر درباره ی تفاوت این دو مدل تیغهبرف ‌پاک ‌کن ژله‌ ای با مدل فابریکی میپردازیم :

  • قدرت آبگیری از سطح شیشه خودرو 

جمع آوری آب از سطح شیشه در مواقع بارندگی از نکات مهمی میباشد که قدرت دید راننده را نسبت به جاده افزایش می دهد و در نهایت منجر به یک رانندگی امن و لذت بخش خواهد شد . تیغه برف پاک کن این وظیفه مهم را بر عهده دارد، تا با عملکردی قابل قبول شرایط رانندگی در هوای بارانی و برفی را برای راننده فراهم سازد.

تفاوت تیغه برف ‌پاک ‌کن ژله ای و معمولی در قدرت آبگیری از سطح شیشه به گونه ای میباشد که تیغه های برف ‌پاک ‌کن ژله ای قدرت آبگیری بهتری نسبت به تیغه های معمولی دارند و بدون ایجاد کوچک ترین صدا شیشه را تمیز می کنند. دلیل قدرت آبگیری بهتر تیغه های ژله ای ، خاصیت سیلیکون تیغه برف ‌پاک ‌کن ژله‌ ای میباشد که چسبندگی و انعطاف مناسب تری نسبت تیغه معمولی دارد و در نتیجه از قدرت آبگیری بیشتری هم برخوردار می باشد .

  • تفاوت ساختاری و طراحی در تیغه برف پاک کن ها

نوع تولید و ساختار تیغه برف پاک کن ژله ای و معمولی کاملا متفاوت میباشد . تیغه برف پاک کن معمولی با طراحی کاملا ساده ، دارای قدرت استحکام بالایی خواهد بود که میتواند به واسطه آن یخ زدگی های سطحی و موانعی مانند گل و لای خشک شده روی شیشه خودرو را از میان ببرد ، در مقابل لاستیک تیغه برف پاک کن ژله ای با طراحی هوشمندانه و فرمول خاص سیلیکون ، از ظرافت خاصی برخوردار میباشد و جنس آن نرم و منعطف و استحکام آن در مقابل تیغه های معمولی کمتر میباشد .

  • طول عمر تیغه برف پاک کن ژله ای

طول عمر تیغه یکی از مهم ترین عوامل در انتخاب یک تیغه برف پاک کن محسوب می شود که در معرض تغییرات آب و هوایی ، نور خورشید و دیگر عوامل بیرونی می باشد . طول عمر و ماندگاری تیغه برف پاک کن ژله ای (سیلیکونی) به دلیل نوع ساخت ، مقاومت آنها در شرایط آب و هوایی مختلف بسیار بالاتر و بیشتر از تیغه های معمولی می باشد .

تیغه برف پاک کن های معمولی (فابریکی) بر خلاف تیغه برف پاک کن های ژله ای در شرایط گرمای زیاد حالت اصلی خود را از دست می دهند و همین طور در هوای سرد نیز پلاستیک فشرده این تیغه سفت شده و موجب ترک خوردگی آن می شود و عمر مفید آن نهایتاً یک سال می باشد .

  • تفاوت قیمت تیغه برف پاک کن ژله ای و معمولی

با توجه به نوع ساختار آن ها کاملا مشهود می باشد که هزینه تولید و تهیه تیغه برف پاک کن ژله ای بیشتر از تیغه برف پاک کن معمولی است و به همیت دلیل است که کارخانه های تولید کننده خودرو از تیغه برف پاکن معمولی به جای برف پاک کن ژله ای در محصولات خود استفاده می کنند که هزینه کمتری را دارد .

راه‌های نگه‌ داری از تیغه برف پاک کن ژله ای

یک تفاوت تیغه برف پاک کن ژله ای با معمولی این میباشد که نحوه نگهداری آن‌ ها با همدیگر متفاوت است . هر چند که یک سری از مراقبت‌ها هستند که باید برای انواع تیغه برف پاک کن به کار ببرید تا بتوانید از آن‌ ها حفظ و نگهداری کنید. در ادامه به بررسی این موارد میپردازیم :

  • خودرو را در سایه قرار دهید : نور آفتاب و حرارت زیاد، باعث خشک‌ شدن و ترک‌خوردن تیغه برف ‌پاک ‌کن می‌شود ؛ به همین دلیل تا جایی که ممکن است خودرو را در زیر نور آفتاب شدید قرار ندهید .
  • در زمان یخ زدگی شیشه آن را با برف پاکن تمیز نکنید : این کار علاوه بر وارد کردن فشار بیشتر به موتور برف‌ پاک‌ کن ، باعث پارگی یا کج‌شدن تیغه برف ‌پاک ‌کن نیز میشوذ .
  • فاصله دادن برف پاکن از شیشه در روزهای زمستانی
  • برف پاکن را به صورت خشک استفاده نکنید : برای تمیز کردن غبار روی شیشه ، بدون استفاده از شیشه‌ شور، از برف پاک کن ژله ای استفاده نکنید . حرکت تیغه برف ‌پاک ‌کن روی شیشه خشک ، موجب ازبین‌ رفتن آن و خط‌ انداختن روی شیشه ماشین می‌شود.
  • تیغه برف پاک کن را تمیز نگه دارید

علائم خرابی تیغه برف پاک کن ژله ای

  • یکی از مهمترین نشانه هایی که هنگام خرابی تیغه برف پاک کن ژله ای با آن رو به رو می شویم لرزیدن تیغه ها خواهد بود . چنانچه با روشن کردن سیستم برف پاک کن و هنگام حرکت برف پاک کن بر روی شیشه ماشین با لرزیدن تیغه ها مواجه شدید در سریعترین زمان باید اقدام به تعویضاین قطعه نمایید .
  • یعضی اوقات با شرایطی مواجه می شوید که قسمت لاستیکی تیغه خشک شده و یا دچار پوسیدگی می شود . در این هنگام نیز باید اقدام به تعویض تیغه برف پاک کن کنید .
  • تولید سر و صدای اضافی
  • خش انداختن روی سطح شیشه خودرو
  • تمیز نکردن کامل سطح شیشه خودرو

نتیجه گیری

چنانچه به دنبال یک تیغه برف ‌پاک ‌کن ارزان‌ قیمت هستید که تا حدی بتواند از پس پاک‌ کردن قطرات باران روی شیشه بر بیاید، می‌توانید برای خرید برف‌ پاک‌ کن‌ های معمولی اقدام کنید ؛ اما درصورتی‌ که برای خرید یک برف پاک کن مرغوب با محدودیت خاصی مواجه نیستید و قصد خرید بهترین نمونه موجود در بازار را دارید، بهتر میباشد به سراغ برف پاک کن ژله ای بروید.

این نکته را فراموش نکنید چنانچه تیغه برف پاک کن با مشکل یا خرابی مواجه شود و یا لاستیک آن دچار پارگی شود ممکن است بر روی شیشه خودروی شما خط و خش بندازد . با این شرایط یکی از مهمترین کارها جهت جلوگیری از این مشکلات برای شیشه اتومبیل شما ، تعویض تیغه برف پاک کن میباشد .

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
دیدن همه ی نظرات