اخبار

تأثیر جریمه های سرعت بر هزینه های بیمه خودرو

تأثیر جریمه های سرعت بر هزینه های بیمه خودرو

به گزارش پایگاه خبری «یدک مال» به نقل از سایپانیوز، جریمه سرعت زیاد خودرو می تواند هزینه های بیمه خودرو را در کشورهای غربی بالا ببرد چون هر چقدر سرعت بالاتر می رود احتمال تصادف بیشتر می شود. هر چقدر سرعت خودرو بالاتر می رود، کنترل آن سخت تر می شود، زمان و مسافت بیشتری برای توقف نیاز دارد و در صورت برخورد، شدت حادثه بالاتر است.

چون سرعت بالا خطرات بیشتری دارد، کمپانی های بیمه خودرو موقع اندازه گیری ریسک و هزینه های بیمه، موضوع سرعت خودرو و جریمه های آن را در هنگام تعیین حق بیمه در نظر می گیرند. برای همین هم هست که حتی وجود یک برگه جریمه سرعت بالا در پرونده مالک خودرو، حق بیمه خودرواش را به شکل سرسام آوری بالا می برد.

بر اساس اطلاعات منتشر شده توسط The Ascent در ایالات متحده،‌ متوسط حق بیمه خودرو در نوع ممتاز [premium] 2,646‌ دلار در سال است. مالکان خودرویی که سابقه آنها پاک است و جریمه سرعت ندارند، مبلغ پرداختی آنها ۲,۵۵۱ دلار خواهد شد چون مشمول تخفیف می شوند. منطقی هم هست چون افرادی که جریمه نمی شوند، کمتر تصادف می کنند و شرکت بیمه هم کمتر برای آنها مجبور به پرداخت خسارت می شود.

همین که صاحب یک خودرو برگه جریمه به خاطر سرعت بالا دریافت می کند، به طور خودکار در محاسبه حق بیمه خودروی آنها لحاظ می شود. متوسط ملی حق بیمه ممتاز برای یک راننده می تواند سالانه به ۲,۷۶۶ برسد. یعنی موقعی که به خاطر سرعت جریمه می شوید تقریباً ۲۵۰ دلار هم در حق بیمه ضرر می کنید.

زمانی که یک راننده نقض قانون می کند و برگه جریمه دریافت می کند،‌ سابقه آن تا ۳۶ ماه باقی می ماند یعنی این ضرر و زیان در پرداخت حق بیمه تا سه سال ادامه پیدا می کند.

به بیانی دیگر، رعایت سرعت مطمئنه نه تنها در حفظ جان و ایمنی سرنشینان مؤثر است، در کاهش هزینه های خانوار هم مؤثر است.

در ایالات متحده راهکاری در نظر گرفته شده است که برگه های جریمه در سابقه مالک خودرو درج نشود و در نتیجه روی پرداخت حق بیمه تا سه سال تأثیر نداشته باشد. این راهکار، شرکت در کلاس های آموزشی ترافیکی اجتناب از حوادث است. زمانی که مالک خودرو بعد از دریافت جریمه به راهنمایی و رانندگی مراجعه می کند و این دوره آموزشی را پشت سر می گذارد، سوابق جریمه ها از پرونده او حذف می شوند. ذکر این نکته هم لازم است که تعداد دفعات شرکت کردن در این دوره و حذف جریمه از پرونده مالک خودرو نامحدود نیست و در ایالت ها قوانین متفاوتی دارد. در برخی از ایالت ها شرکت در این دوره ها یا حذف از پرونده فقط یک بار در هر ۱۸ ماه یا ۲۴ ماه امکان پذیر است.

البته شرکت های بیمه ای هم دستشان باز است که بر اساس قوانین داخلی خود میزان جریمه یا تخفیف را محاسبه نمایند و از این رو کسانی که در پرونده خود سابقه ی دریافت برگه جریمه دارند،‌ بهتر است از چند شرکت بیمه ای استعلام بگیرند و آن شرکتی که تخفیف بیشتر یا جریمه کمتری را لحاظ می کند انتخاب نمایند.

هنگام مراجعه به شرکت های بیمه این نکته هم ضروری است که با مطالعه کافی به سراغ پرداخت حق بیمه بروند چون گاهی برخی از پوشش های بیمه ای برای برخی از مالکان یا صاحبان خودرو ضروری نیست. در کشورهای غربی فقط هزینه ی بیمه مهم نیست، گاهی پیش می آید که مالک خودرو هزینه های کمتر را انتخاب می کند، اما هنگام ارائه دریافت خدمات بیمه با دردسرهای بیشتری مواجه می شود.

مطالب مرتبط

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
دیدن همه ی نظرات