آموزشی

چه زمانی باید لاستیک خودرو را تعویض کنیم ؟

تعویض لاستیک خودرو

به گزارش پایگاه خبری «یدک مال» اگر میخواهید بدانید که چه موقع باید به دنبال تعویض لاستیک خودرو خود باشید  چند نکته حائز اهمیت است .

برای تشخیص صحت و سلامت یک لاستیک، تنها به میزان عمق آج‌های آن توجه می‌کردند و با در نظر گرفتن میزان صاف شدگی ظاهری آن‌ها اقدام به تعویض لاستیک خودرو خود می‌ کردند.

معمولا اگر عمق آج لاستیک خودرو در حد معقولی باشد، مالک فرض می‌کند که تایر خودرو سالم است و مشکلی ندارد؛ فارغ از آنکه به نسبت به عامل مهم سن لاستیک تاملی نموده باشد. این احتمال می‌تواند بسیار خطرناک باشد. یادتان نگه دارید که لاستیک های قدیمی به علت میزان صاف شدگی و عمق آج‌ها، می‌توانند بسیار خطرناک و مهلک باشند.
گرچه به طور رسمی هیچ تاریخ انقضای خاصی برای لاستیک ها اعلام نمی‌شود، اما خودروسازان توصیه می‌کنند که حداکثر پس از گذشت شش سال حتما باید لاستیک ها تعویض شوند.

نشانه‌های فرا رسیدن زمان تعویض لاستیک خودرو

۱- زمان ساخت و تولید لاستیک :  بر روی هر تایر نشانه و اطلاعاتی دارد که در آن زمان ساخت لاستیک با جزئیات هفته و سال مشخص شده است تاریخ تولید لاستیک را می توانید به صورت یک کد بر روی دیواره آن پیدا کنید. این کد در کنار بقیه مشخصات فنی لاستیک مثل کد سرعت، شاخص وزن و یا درجه چسبندگی لاستیک قرار دارد، و با حروف DOT نشان داده می شود. این کد توسط سازمان حمل و نقل ایالات متحده به یک استاندارد در تولید لاستیک تبدیل شده است. و همه تایرها باید این مشخصه را روی خود داشته باشند. DOT لاستیک می تواند اطلاعاتی را در باره تولیدکننده لاستیک و کارخانه ای که در آن تولید شده است را به شما بدهد.

۲- شاخص نواری در لاستیک‌های فرسوده : تقریبا روی بیشتر لاستیک‌ها یک نوار وجود دارد که این نوار در لاستیک‌های نو و تازه‌کار به ندرت دیده می‌شود اما هرچه از عمر لاستیک‌ها بگذرد این نوار بیشتر خود را نشان می‌دهد و خبر از زمان تعویض لاستیک ماشین دارد. اگر بیشتر از یک یا دو نوار روی لاستیک مشاهده شد،  بهترین زمان برای تعویض لاستیک خودرو است.

۳- مشاهده‌ی برآمدگی روی لاستیک: بالا آمدن سطح لاستیک و ایجاد برآمدگی و ساییده شدن لاستیک یکی دیگر از نشانه‌های زمان تعویض لاستیک خودرو است. این برآمدگی‌ها یک اتفاق کاملا غیرعادی است که باعث آسیب دیدن سطح لاستیک و درآخر ترکیدن ناگهانی لاستیک می‌شود. هر قسمتی یا بخشی از لاستیک این برآمدگی‌های غیرعادی و ناهموار را دیدید بلافاصله اقدام به تعویض لاستیک ماشین کنید.

۴- ترک : ترک هم جزء شایع‌ترین علامت‌های زمان تعویض لاستیک خودرو است. شکاف‌هایی که در قسمت کناری، رویی و اطراف خودرو ایجاد می‌شوند با چشم هم قابل مشاهده است و هشدار پنچر شدن یا ترکیدن لاستیک را می‌دهد.

فرسوده شدن آج لاستیک
ترک خوردن اج های لاستیک
برامدگی لاستیک به دلایل فرسودگی

۵- میزان آج لاستیک: آج‎های روی لاستیک دراصل تاثیر زیادی روی کنترل‌پذیری آن دارد. لاستیکی که آج آن ساییده، ازبین رفته یا کم باشد برای استفاده در یک جاده‌ی لغزنده و صاف بسیار خطرآفرین است. واژگونی و ازبین رفتن کنترل راننده روی خودرو اثری است که آج‌های ساییده‌ی لاستیک ماشین علت آن است. آج مناسب برای لاستیک‌ها ۶.۱ میلی‌متر در شهرها و جاده‌های معمولی است و در شهرها و مناطقی که اکثر اوقات آب‌وهوا بارانی و برفی است، میزان آج مناسب دوبرابر این اندازه است

۶-

۶- لرزش‌های شدید خودرو: لرزشهای شدید و غیرقابل کنترل هم آخرین نشانه‌ از زمان تعویض لاستیک خودرو است. درواقع عوامل مختلفی می‌تواند باعث لرزش شدید خودرو شود و یکی از این عوامل فرسودگی لاستیک است. بالانس نبودن چرخ‌ها، کمک‌فنر و جاده‌ی نامناسب و بد جزء دیگر دلایلی است که باعث لرزش خودرو می‌شود؛ در کنار این موارد اگر مشکلاتی مثل فرورفتگی و برآمدگی روی لاستیک وجود داشته باشد باعث لرزش شدید ماشین می‌شود.

۷- عمق سنج: استفاده از عمق سنج راهی است که به کمک آن می‌توان اندازه‌ی آج لاستیک‌ها را تشخیص داد و با توجه به این تشخیص و اندازه‌ی عمق آنها زمان مناسب برای تعویض و جایگزینی لاستیک‌ها را در نظر گرفت از خطرات احتمالی جلوگیری شود.

چه عواملی باعث خراب شدن لاستیک خودرو می‌شوند؟

۱- رانندگی نامناسب: رانندگی نامناسب یک عامل بسیار مهم در فرسایش خودرو است. نه تنها لاستیک‌ها بلکه موتور و بدنه‌ی خودرو هم تحت تاثیر عادت‌های غلط رانندگی و اشتباهات راننده قرار می‌گیرند.

۲- جاده‌های نامناسب: جاده‌های نامناسب، دست‌انداز و ناهمواری‌های جاده‌های هم باعث تخریب تایر ماشین است. شیب‌ها و پیچ‌های تند در جاده اصطکاک و فرسایش لاستیک را بسیار زیاد می‌کند

۳- سرعت بالا: شاید به‌نظر سرعت خودرو تاثیر آنچنانی روی سلامت خودرو نداشته باشد اما برخلاف تصور سرعت بالا باعث بالارفتن دمای لاستیک می‌شود و سرعت تخریب آنها را بیشتر می‌کند.

۴- تراز نبودن چرخ‌ها: ترازنبودن چرخ‌ها علاوه ‌بر اینکه باعث ساییدگی زودرس و ایجاد مشکل در تعادل خودرو می‌شود مشکلات دیگری را هم در بدنه و موتور خودرو ایجاد می‎کند که به قطعات دیگر آن هم ضربه می‌زند. این شرایط و بی‌توجهی به رفع آن در آینده شما را با یک لیست بلند‌بالا از قطعاتی که آسیب دیده‌اند و لازم به تعمیر و تعویض آنهاست روبه‌رو خواهد کرد.

۵- عدم توجه به تعمیر و نگهداری تایر: تایرها لازم است بررسی و کنترل دوره‌ای داشته باشند تا بررسی فشار هوا، چرخش تایر، تراز و میزان سایش آنها کنترل شود.

۶- شرایط آب ‎وهوایی:گرما شدید یا سرمای شدید می‌تواند فرسایش را سریع‌تر کند.

۷- وزن زیاد خودرو :هرچه وزن خودرو، بار و سرنشینان بیشتر باشد، خودرو مجبور به تحمل نیرو و فشار بیشتری است درنتیجه فرسایش لاستیک‌ها بیشتر می‌شود.

۸- جلو یا عقب بودن لاستیک‌ها :معمولا در تمام خودروها،‌ به‌خصوص خودروهای محور جلو دو تایر جلوی خودرو زودتر و بیشتر فرسوده و آسیب‌دیده می‌شوند.

عکس لاستیک شماره 4

با گذر زمان چه اتفاقی برای لاستیک های کهنه می‌افتد؟

تَرَک‌های ریز در لاستیک ها با گذشت زمان شروع به گسترش نموده و در سطح درونی و بیرونی لاستیک خودرو قابل مشاهده خواهند بود. این ترک‌ها در نهایت می‌توانند موجب جدا شدن رشته سیم‌های فلزی لاستیک خودرو از بخش لاستیکی شده و منجر به کاهش کنترل پذیری خودرو و یا ترکیدگی لاستیک شوند. نگهداری نامناسب و یا حرارت می‌تواند سرعت فرآیند پیرشدگی لاستیک را افزایش دهد.

ترک های لاستیک فرسوده
ترکیدگی لاستیک

مطالب مرتبط

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
دیدن همه ی نظرات