آموزشی

بهترین روش آب بندی خودرو صفر چگونه انجام می شود؟

آب بندی خودرو

آب بندی خودرو صفر برای آماده سازی موتور و قطعات وسیله نقلیه جهت استفاده طولانی‌مدت از آن صورت می‌گیرد. به عبارت دیگر، آب بندی، خودروی شما را برای استفاده مستمر از آن آماده می‌کند و چنان‌چه این روش به درستی انجام شود، صاحب وسیله نقلیه برای سال‌ها از آب بندی اولیه رضایت خواهد داشت آب بندی موتور، سایش اولیه موتور را به حداقل رسانده و کمک می‌کند که روغن به نرمی و به صورت یکنواخت در تمام قطعات متحرک ماشین شما جریان پیدا کند. همچنین، به حلقه‌های پیستون (اتصال بین سیلندر و پیستون) زمان می‌دهد تا به درستی مستقر شده و به موتور و سیستم انتقال نیروی موتور اجازه می‌دهد تا با یکدیگر تنظیم شوند.

مزایای آب بندی خودرو

۱- بهبود مصرف سوخت :موتورهای جدید تا زمانی که چند هزار کیلومتر طی نکنید به اوج بازدهی نمی‌رسند، بنابراین رانندگی در چارچوب دستورالعمل‌های کمپانی سازنده خودرو به حفظ مصرف سوخت کمک می‌کند. همچنین، می‌توانید با اضافه کردن مکمل بنزین، کارایی موتور را افزایش دهید.

۲-عملکرد بهتر: آب بندی ماشین صفر به بهبود عملکرد موتور در دراز مدت کمک می‌کند. این عملکرد بهتر در نتیجه کاهش اصطکاک و کارکرد موثر قطعات در کنار یکدیگر و انتقال بهتر قدرت موتور، به دست می‌آید.

۳-افزایش سلامت موتور در بلندمدت : اب بندی ماشین صفر در ۱۵۰۰ کیلومتر ابتدایی، باعث می‌شود قطعات در بهترین حالت خود کار کنند، روغن به آرامی در سیستم جریان پیدا کرده و سلامت موتور در سال‌های آینده تضمین شود.

روش‌های آب بندی خودرو

۱-تعویض مداوم روغن موتور : روغن و فیلتر روغن ماشین‌های صفر باید دائماً تعویض شوند. هنگام عوض کردن روغن و فیلتر روغن باید طبق توصیه‌های شرکت سازنده عمل کنید و بر اساس یک برنامه درست و دقیق جلو بروید. بهتر است روغن موتور خوروی صفر را پس از ۱۰۰ کیلومتر تعویض کنید.

۲-استفاده از روغن موتور مینرال یا معدنی :از دیگر روش‌های آب بندی ماشین صفر، استفاده از روغن موتور مناسب است. برای جلوگیری از اُفت کمپرس موتور خودرو که نهایتاً باعث می‌شود رینگ پیستون‌ها دیواره سیلندر را به خوبی آب بندی نشوند، بهتر است از روغن موتور معدنی استفاده کنید. روغن معدنی با مینرال را باید تا قبل از ۶۵۰۰ کیلومتر ابتدایی ماشین صفر، مورد استفاده قرار دهید.

۳-اجتناب از رانندگی با دنده سنگین : نکته مهم هنگام آب بندی ماشین صفر این است که تعداد دفعاتی که از دنده سنگین استفاده می‌کنید را محدود نمایید. استفاده مداوم از پایین‌ترین دنده خودرو می‌تواند باعث خرابی زودهنگام آن قطعات شود. اگر می‌خواهید ماشین شما عمر طولانی‌تری داشته باشد، از رانندگی مداوم با دنده‌های پایین یا سنگین کم خودداری کنید.

۴-خودداری از سفرهای کوتاه :برای آب بندی ماشین صفر، بهتر است از طی مسافت های  کوتاه خودداری کنید. سفرهای کوتاه برای موتوری که آب بندی نشده می‌تواند مشکلاتی ایجاد کند. به این دلیل که موتوری که هنوز آماده نشده باید سخت‌تر کار کند، بنابراین فشار بیشتری به اجزای آن به‌ویژه سیستم تحویل روغن خودرو وارد می‌شود.

آب بندی خودرو
آب بندی خودرو

۵- رانندگی نکردن با سرعت بالا : رانندگی با سرعت بالا در چند صد کیلومتر اول پس از خرید خودرو می‌تواند به ماشین جدید شما آسیب برساند. ممکن است فکر کنید که رانندگی با سرعت‌های بالاتر باعث صرفه‌جویی در زمان می‌شود و زودتر شما را به جایی که باید برسید، می‌رساند، اما در واقع بهتر است سرعت مجاز را رعایت کنید و اجازه دهید موتور و سایر اجزای خودرو با سرعت کمتری آب بندی شوند.

۶-بالا بردن چسبندگی تایرها: تایرهای یک خودروی صفر کیلومتر نمی‌توانند در حین رانندگی در پیچ‌های تند، حرکت با سرعت بالا و همچنین ترمز ناگهانی، چسبندگی لازم را ارائه دهند. کمبود چسبندگی به این دلیل است که بیشتر لاستیک‌های جدید با لایه نازکی از یک نوع ماده روان کننده پوشانده شده‌اند. این کار برای حفظ لاستیک خودرو  انجام می‌شود. برای افزایش چسبندگی تایرها، هنگام آب بندی ماشین صفر، با سرعت معمولی رانندگی کنید.

۷-پرهیز از توقف‌های ناگهانی: یکی از کارهایی که باید در زمانی که خودروی شما کاملاً نو است از انجام آن اجتناب کنید، توقف‌های ناگهانی یا ترمز شدید است. انجام این کار می‌تواند به سیستم ترمز خودروی جدید شما آسیب برساند. بنابراین، بهتر است تا ۱۰۰۰ کیلومتر اول از ترمز کردن در سرعت بالا خودداری کنید تا به سیستم ترمز وسیله نقلیه فشار وارد نشود.

۸-اجتناب از یدک کش کردن خودروهای دیگر :اگر بلافاصله پس از خرید ماشین خود یک خودروی دیگر را یدک بکشید، ممکن است آسیب قابل توجهی به خودروی شما وارد کند. بکسل کردن خودروهای دیگر فشار و وزن بسیار بیشتری نسبت به حالت عادی به پیشرانه شما وارد می‌کنند. برای به حداقل رساندن سایش و آسیب به وسیله نقلیه خود، از کشیدن بارهای سنگین در ۸۰۰ کیلومتر اول و تا پیش از آب بندی ماشین صفر خودداری کنید.

۹-رانندگی نکردن طولانی‌مدت با سرعت ثابت : اگر یک خودروی کاملاً جدید به طور مداوم، با سرعت ثابت و برای مدت زمان طولانی (مانند هنگام حرکت در بزرگراه‌ها در جاده‌های کوهستانی) رانده شود، امکان دارد مبدل کاتالیزوری آن بیش از حد گرم شود و زود از کار بیفتد.

۱۰-اجتناب از رانندگی تهاجمی:پرهیز از رانندگی تهاجمی یکی دیگر از موارد مهم برای آب بندی ماشین صفر محسوب می‌شود. در طی ۱۶۰۰ کیلومتر اول باید از رانندگی تهاجمی اجتناب شود. این شامل افزایش و کاهش بیش از حد شتاب است، مگر اینکه بخواهید از تصادف جلوگیری کنید. رانندگی تهاجمی بیش از حد معمول باعث استهلاک خودرو شما می‌شود، بنابراین توصیه می‌شود ۱۶۰۰ کیلومتر اول را به آرامی طی کنید.

۱۱-خودداری از راندن در مسیرهای خارج جاده‌ای :از بردن ماشین خود به جاده‌های ناهموار در طول دوره آب بندی خودداری کنید. این می‌تواند باعث ساییدگی و پارگی تایرها شدخ و به موتور فشار مضاعفی وارد کند که بعداً بر عملکرد خودور تأثیر می‌گذارد. بنابراین تاپیش از آب بندی ماشین صفر از این کار اجتناب کنید.

چگونگی آب بندی قطعات و اجزای مختلف خودرو

۱-موتور را بررسی کنید: بررسی موتور برای آب بندی از نان شب هم واجب‌تر است. پس کاپوت را بالا بزنید و ببینید که همه‌ چیز رو به‌ راه است؟ باتری درست کار می‌کند؟ سیم‌ کشی‌ها درست انجام شده‌اند؟ قطعات مختلف به‌ درستی سر جای خود قرار گرفته‌اند؟ اوضاع مخزن آب، لوله‌ها و فیلترها مناسب است؟

۲-به روغن داخل مخازن نگاهی داشته باشید: همیشه روغن‌ های مختلف داخل مخازن خودرو را در آب‌ بندی بررسی کنید و از محصولات با کیفیت در این زمینه بهره ببرید. روغن های بی‌کیفیت روی عملکرد خودرو اثرات منفی می‌گذارند. توصیه‌ هایی در زمینه تعویض روغن برای خودروی صفر هم وجود دارد. برخی از کارشناسان می‌گویند که بهتر است، بعد از پیمودن هر ۲هزار کیلومتر، روغن موتور تعویض شود. نخستین‌ بار که به موتور فشار بیاید و خراب شود، حتی در صورت تعمیر کامل هم فشارهایی به خودرو و قطعات دیگرش تحمیل می‌شود که جبران‌ ناپذیر است.

 

۳-از روغن موتور مینرال یا معدنی استفاده کنید :  برخی معتقدند که بهتر است از روغن موتور مینرال یا معدنی استفاده شود. این را به خاطر بسپارید که توصیه می‌شود تا پیش از ۶۵۰۰ کیلومتر اولیه، برای آب‌ بندی موتور از روغن معدنی معمولی استفاده کنید تا موتور دچار افت کمپرس نشود و رینگ پیستون‌ها به‌ خوبی دیواره سیلندر را آب‌ بندی کنند.

۴-مخازن خودرو را بررسی کنید :برای بررسی خودرو و آب‌ بندی قطعات مختلف از جمله مخازن آن نیاز به کسی دارید که این‌ چیز ها را بداند. پس به مکانیکی مراجعه کنید که ماهر است و کار بررسی مخازن را به او واگذار کنید. لوله‌ های مربوط به روغن، مخزن آب شیشه‌ پاک‌ کن، آب رادیاتور و مواردی از این دست نیاز به بازرسی دارند. لوله‌های مختلف موجود در بخش‌ های گوناگون خودرو هم باید سالم باشند و در آنها خبری از رسوب و شکستگی نباشد.

۵. به گرم‌ شدن مقطعی خودرو دقت کنید: باید اجازه بدهید که خودرو گرم شود. چه زمانی؟ قبل از هر بار حرکت در دفعات نخست استفاده از آن در مسیر آب‌ بندی و زمانی که مسافت طی‌شده زیر هزار کیلومتر است. بعد از اینکه خودرو را روشن می‌کنید و استارت می‌زنید، زود و سریع به سراغ حرکت‌ دادن آن نروید و اجازه بدهید که ابتدا گرم شود.

آب بندی خودرو
آب بندی خودرو

۶-قطعات متحرک خودرو را بررسی کنید :قطعات مختلف خودرو را بررسی کنید. ببینید که وضعیت میل‌ لنگ‌ ها و بلبرینگ ها به چه ترتیب است. اگر این قطعات کیفیت خوبی نداشته باشند، در دوره آب بندی ماشین با فشاری که به آنها وارد می‌شود، دچار تَرَک‌ خوردگی و شکست می‌شوند.

۷-سیستم ترمز هم نیاز به بررسی دارد: روی سطح سیستم ترمز خودروهای صفر لایه نازکی وجود دارد که بعد از طی‌ کردن چند کیلومتر نخست از بین می‌رود. با از بین‌ رفتن این لایه، وضعیت ترمز در حالت مطلوبی قرار می‌گیرد. در مسیرهای پر پیچ‌ و خم و جاده‌ های ناهموار با دقت و احتیاط رانندگی کنید و سرعت‌تان را بالا نبرید. در مسافت‌ های اولیه به سیستم ترمز فشار نیاورید. ترمزهای ناگهانی و شدید در سرعت‌های بالا به سیستم ترمزتان فشار وارد می‌کنند.

چگونگی آب بندی خودرو صفر اتوماتیک

یکی از نکات مهم در آب بندی ماشین این است که موتور در سرعت‌های مختلف حرکت کند. بنابر این، در این دوران نباید خودروی اتوماتیک‌ تان را روی حالت کروز کنترل بگذارید. قرار گرفتن خودرو در حالت کروز کنترل موجب می‌شود که موتور در دوری یکنواخت کار کند و آمادگی لازم برای استفاده در سرعت‌های مختلف در آن به‌ وجود نیاید.

چرا باید به آب بندی خودرو صفر اهمیت دهیم؟

۱-بالا بردن عمر قطعات خودرو مخصوصا قطعات موتور خودرو

۲-پیشگیری از هزینه های احتمالی که به دلیل برخی اشتباهات احتمالی کارخانه ای ممکن است به وجود بیاید

۳-پیشگیری از هزینه هایی که ممکن است به دلیل آشنا نبودن با خودرو جدید پیش بیاید

۴-و در نتیجه اینکه آب بندی خودرو صفر یک سری مواردی است که انجام دادنش هیچ هزینه ای برای شما ندارد

۵ نکته مهم در روش صحیح آب بندی خودرو

۱-چک کردن قطعات زیر کاپوت

۲-چک کردن نشتی ها

۳- طریقه رانندگی برای آب بندی موتور

۴-آب بندی خودرو با نکات مرتبط با مایعات

۵-طریقه رانندگی صحیح برای آب بندی سیستم ترمز

آب بندی خودرو
آب بندی خودرو
3 1 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
دیدن همه ی نظرات