معرفی خودرو

بررسی مشخصات لیفان ۶۲۰ مدل ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۶

بررسی مشخصات لیفان 620 مدل 1390 تا 1396

لیفان ۶۲۰ از نخستین خودرو های چینی به ویژه مدل های سدان است؛ که از همان ابتدای حضور خودرو سازان چینی در بازار ایران، جای پای خود را در کشورمان محکم کرد و به یکی از محصولات نسبتا ارزان قیمت محبوب تبدیل شد. این سدان جمع و جور از سال ۲۰۰۹ میلادی به لیست تولیدات شرکت لیفان اضافه شد و از سال ۱۳۹۰ شمسی توسط کرمان موتور به دست مشتریان ایرانی رسید.

اوایل دهه نود شمسی، بازار سدان های ایران دارای تنوع بسیار کمی بود؛ و همین موضوع هم سبب شد تا لیفان ۶۲۰ با ظاهر جدید خود و بهره مندی از برخی امکانات بروز تر از رقبای هم قیمت بتواند توجه طیفی از مشتریان داخلی که تمایلی نسبت به خرید سدان های کلاسیک بازار، همچون پژو پارس، پژو ۲۰۶ صندوقدار، سمند و غیره را نداشتند به سوی خود جلب سازد. در این نوشتار لیفان ۶۲۰ را از نظر مشخصات فنی، طراحی، امکانات رفاهی و تجهیزات، ایمنی و بازار فروش، مورد بررسی قرار می دهیم؛ در ادامه با مجله یدک مال همراه باشید.

طراحی ظاهری

لیفان ۶۲۰ دارای شباهت هایی با برخی از نسل های قدیمی‌تر بی ام و سری ۳ بوده است و در زمان عرضه اولیه خود به بازار ایران با تاکید بر همین نکته توانست توجهات نسبتا زیادی را به سوی خود جلب سازد. نوع طراحی چراغ‌ها به همراه جلوپنجره کشیده و سبک طراحی نه چندان پیچیده سپر، حالتی آرام اما مصمم و جدی را برای چهره لیفان ۶۲۰ در پی داشته است. طراحان سعی داشته‌اند تا با استفاده از برخی حجم پردازی‌ها و خطوط حجمی روی پروفیل‌های مختلف بدنه، ظاهری عضلانی و خوش فرم تر برای این سدان شهری جمع و جور چینی به وجود بیاورند.

نمای جلوی لیفان 620 مدل 1390 تا 1396 Lifan 620

نمای عقب لیفان ۶۲۰ نیز سادگی را سرلوحه ی خود قرار داده و با استفاده از چراغ های یک تکه در دو طرف درب صندوق به همراه سایر المان‌ها، نمایی نسبتا ساده اما هماهنگ با سایر بخش ها را از خود به نمایش گذاشته است. به طور کل می توان گفت که ظاهر لیفان ۶۲۰ در مقایسه با محصولات مشابه داخلی همچون انواع تندر ۹۰ از جذابیت و زیبایی بیشتری بهره‌مند بوده و توانسته است دل مشتریان سدان های ارزان قیمت بازار را تا حد زیادی برآورده سازد.

نمای عقب لیفان 620 مدل 1390 تا 1396 Lifan 620

داخل کابین

با ورود به داخل کابین لیفان ۶۲۰ با داشبوردی نسبتا ساده اما زیبا مواجه خواهید شد که به ویژه اگر آن را با ادوات داخلی خودروهایی همچون پارس تندر، رنو ال ۹۰ ، پژو ۴۰۵ و پژو پارس مقایسه کنیم، به طراحی داخلی زیباتر و دلنشین تر لیفان ۶۲۰ پی خواهیم برد. استفاده از تزیینات طرح چوب و رنگ روشن در ایجاد کابین این خودرو سبب شده تا محیطی تقریبا دلنشین و هماهنگ تر را درون کابین لیفان ۶۲۰ شاهد باشیم.

نوع مواد به خدمت گرفته شده در ساخت متعلقات مختلف کابین این سدان جمع و جور چینی نیز گرچه از مرغوبیت بالایی سود نمی برد، اما نسبت به محصولات مشابه سطح کیفیت قابل قبولی را در اختیار کاربران و مالک خود می‌گذارد. به ویژه برخورداری از صفحه نمایشگر لمسی که آن زمان در خودروهای مشابه داخلی دیده نمی شد، یکی از نقاط قوت و فناورانه کابین لیفان ۶۲۰ به حساب می آید.

داخل کابین لیفان 620 مدل 1390 تا 1396 Lifan 620

فضاسازی داخلی این سدان چینی به گونه‌ای است که پنج سرنشین بزرگسال با قد و هیکل متوسط می‌توانند با حداقل محدودیت در صندلی‌های ردیف اول و دوم آن جای بگیرند. البته احتمال می‌رود افراد بلندقد از ناحیه سر معذوریت‌هایی را تجربه کنند.

ناگفته نماند که صندوق عقب لیفان ۶۲۰ گنجایش بسیار وسیعی داشته و حدود ۶۵۰ لیتر فضا در اختیار می‌گذارد؛ بنابراین یکی از دغدغه‌های اصلی خانواده‌ها به منظور جای دادن حداکثری اسباب و لوازم مسافرت به طور کامل بر طرف شده است. در یک جمع‌بندی می‌توان چنین بیان کرد که کابین لیفان ۶۲۰ ضمن ارائه نوعی طراحی نسبتا ساده و دلنشین (در مقایسه با محصولات همرده)، فضایی جادار و مناسب را جهت رفع نیازهای مشتریان فراهم آورده است.

صندلی های لیفان 620 مدل 1390 تا 1396 Lifan 620

مشخصات فنی

لیفان ۶۲۰ با دو نوع موتور ۱.۸  و ۱.۶ لیتری وارد بازار کشور شده است. توان خروجی و گشتاور پیشرانه این خودرو تلنت ۱۸۰۰ معادل ۱۳۱ اسب بخار و ۱۶۰ نیوتن متر بوده که توسط یک جعبه دنده پنج سرعته دستی به سوی چرخ های محور جلو انتقال داده می‌شود. شتاب صفر تا ۱۰۰ این نسخه برابر با ۱۰.۵ ثانیه و بیشترین سرعت آن برابر با ۲۰۵  کیلومتر بر ساعت است. مصرف سوخت ترکیبی مدل تلنت نیز به مقدار ۶.۸ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر می رسد.

موتور لیفان 620 مدل 1390 تا 1396 Lifan 620

از سوی دیگر موتور ۱.۶ لیتری لیفان ۶۲۰ چیزی در حدود ۱۱۵ اسب بخار قدرت و ۱۴۹ نیوتن متر گشتاور را به واسطه یک جعبه دنده ۵ سرعته دستی به سوی چرخ های جلو ارسال می کند. شتاب صفر تا صد این مدل برابر با ۱۳.۵ ثانیه بوده و بیشترین سرعت آن به رقم ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت می رسد. میانگین مصرف سوخت لیفان ۶۲۰ ۱۶۰۰ چیزی در حدود ۶.۶ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر ارزیابی شده است. در مجموع توان فنی مناسب بخصوص در نسخه تلنت ۱۸۰۰ و سواری نرم، از جمله نکات مهم رانندگی با لیفان ۶۲۰ به حساب می آیند.

امکانات رفاهی و تجهیزات

با توجه به بازه قیمتی لیفان ۶۲۰ و همچنین قدمت این خودرو طبیعی است که نمی توان انتظار حضور تجهیزات و امکانات رفاهی و ایمنی گسترده را از آن داشت. در ادامه به مهمترین و اصلی ترین امکانات رفاهی و ایمنی لیفان ۶۲۰ تلنت ۱۸۰۰ به عنوان نسخه فول آپشن اشاره شده است: اتولایت، چراغ‌های مه شکن جلو و عقب، سیستم صوتی ۶ اسپیکر، نمایشگر، دوربین عقب، مجهز به USB، تنظیم ۶ حالته صندلی راننده و چهار حالته صندلی سرنشین جلو به صورت دستی، روکش چرم صندلی‌ها، سانروف، آینه‌های جانبی با تنظیم برقی.

همچنین لیفان ۶۲۰ ضمن دریافت ۳ ستاره ایمنی از موسسه استاندارد و امنیت خودروهای چین از تجهیزات ایمنی مقابل بهره می برد: حسگر پارک عقب، هشدار اتمام لنت، ترمز ABS، نیروی ترمز EBD، دو عدد کیسه هوا جلو و کمربند ایمنی پیش کشنده.

بازار فروش

لیفان ۶۲۰ از همان ابتدای ورود به بازار ایران به دلایلی همچون طراحی ظاهری جذاب تر و بهره مندی از امکانات رفاهی بیشتر، قیمت نسبتا معقول و رقابتی و خدمات پس از فروش گسترده کرمان موتور توجه مشتریان زیادی را به سوی خود جلب کرد. بنابراین می توان اظهار داشت که لیفان ۶۲۰ از وضعیت فروش نسبتا مناسبی در بازار ایران برخوردار بوده و رونق معاملات آن در حد متوسط رو به بالا ارزیابی می شود.

از جمله مزیت ها و نکات مثبت لیفان ۶۲۰ می‌توان به مواردی همچون عملکرد فنی نسبتا مطلوب نسخه ۱.۸ لیتری و شتاب گیری قابل قبول آن، برخورداری پیشرانه از زنجیر تایم و عدم نیاز به تعویض کوتاه مدت همچون نمونه های تسمه ای، طراحی ظاهری قابل قبول، کابین نسبتا زیبا، کیفیت سواری حدودا نرم اشاره کرد.

ورود بیش از حد صدای موتور به ویژه در دورهای بالا به داخل کابین و کیفیت ساختن نه‌چندان مطلوب را نیز می‌توان در زمره انتقادات وارده بر این سدان چینی دسته‌بندی کرد.

منبع: خودرو ۴۵

مطالب مرتبط

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
دیدن همه ی نظرات