آموزشی

بخار شیشه خودرو چه دلایلی دارد و چگونه می توان از آن جلوگیری کرد ؟

بخار شیشه خودرو

 به نقل از “ یدک مالبخار شیشه خودرو  یکی از دغدغه های اصلی رانندگان در تمامی فصول سال است. حتما تا به حال برای شما هم اتفاق افتاده ­است، که در شب­های بارانی فصل زمستان به این نتیجه برسید که دیگر قادر به ادامه رانندگی نیستید و بخار گرفتگی شیشه اتومبیل به طور کامل مانع دید شما شده­‌است.

علت بخار شیشه خودرو

در هوای سرد رطوبت داخل اتومبیل مانند رطوبت موجود در هوای بازدم سرنشینان یا رطوبت موجود روی کفش‌­ها و در فصل تابستان بخارهای موجود در فضای بیرون از اتومبیل مانند بخار حاصل از مه و هوای شرجی به دنبال بهترین مکان برای میعان(تبدیل بخار به مایع) هستند. شیشه اتومبیل به دلیل دمای پایین بهترین مکان برای میعان شدن بخارهای موجود در فضای داخل و خارج از ماشین است

راه حل سریع رفع بخار شیشه خودرو

راه موقت از بین بردن بخار شیشه استفاده از تهویه هوا به همراه کولر می باشد. تهویه هوا را روی درجه آخر گذاشته و دکمه AC یا همان کولر را نیز بزنید تا سریعا بخار از بین برود البته میتوانید شیشه های ماشین را نیز برای مدت کمی باز بگذارید تا بخار از بین برود

۱- قبل از هر کاری از داخل با مایع شیشه شوی ضد بخار از داخل شیشه ها رو تمیز کنید. مقدار کمی مایع ظرفشویی روی یک تکه ابر یریزید و از داخل روی شیشه ها بمالید. با کاهش کشش سطحی دیگه بخار رو شیشه نمیشینه تا حدی میتونه کمکتون کنه.

۲- می‌توان با یک قاشق چایخوری گلیسیرین به علاوه یک قاشق چایخوری مایع ظرفشویی و یک لیوان آب ترکیبی درست کرد که وقتی سطح شیشه را با آن تمیز می‌کنیم هرگزبخارنخواهدکرد.

بخار شیشه خودرو
بخار شیشه خودرو

رفع بخار شیشه خودرو در فصول مختلف

۱-رفع بخار شیشه خودرو در زمستان : با استفاده از دکمه تعبیه شده در اتومبیل منشا هوای داخل اتومبیل خود را تغییر دهید، اگر هوای بیرون از اتومبیل سردتر از هوای درون آن است، تنظیمات را طوری قرار دهید که هوا بتواند از بیرون وارد خودرو شود.

روشن کردن فن­‌های خودرو و پایین آوردن درجه­‌ی سیستم گرمایشی نیز می‌­تواند بسیار موثر باشد. این امر موجب از بین رفتن سریع بخارهای شیشه خودرو می­‌شود و پس از آن می‌­توانید دمای خودرو را به حالت متعادل نزدیک کنید. مراقب باشید که اختلاف دمای اتومبیل با فضای بیرون دوباره زیاد نشود.

اگر برطرف کردن بخار شیشه ماشین جلو اتومبیل برای شما مهم است، روشن کردن دریچه­‌های خنک کننده زیر شیشه جلو ماشین می‌­تواند به شما کمک کند. در نظر داشته باشید که این امر کمکی به بر طرف کردن بخار سایر شیشه­‌های اتومبیل نمی‌­کند.

۲-بخار کردن شیشه ماشین در تابستان: تابش نور خورشید به داشبورد و بخار مواد روی داشبورد است که روی شیشه می‌نشیند.  علت بخار شیشه در تابستان هر چه که باشد، راه آسانی برای رفع بخار آن می‌توانید انجام دهید:

 ساده‌­ترین راه رفع بخار شیشه ماشین در تابستان، پایین آوردن شیشه­‌های اتومبیل است. اجازه دهید هوای گرم بیرون وارد اتومبیل شده و از اختلاف دمای داخل و خارج از اتومبیل بکاهد.

در هوای گرم تابستان و در مکان‌­هایی با هوای شرجی معمولا بخار روی سطح بیرونی شیشه­‌های اتومبیل می‌­نشیند، بنابراین روشن کردن برف­‌پاک­‌کن ساده­‌ترین راه‌­حل برای رفع آن است.

کولر را روشن کنید؛ اما جهت آن را به سمت شیشه‌ها تنظیم کنید؛ زیرا هوای خشک کولر رطوبت هوا را میگیرد

بخار شیشه خودرو
بخار شیشه خودرو

۶ روش جلوگیری از بخار شیشه خودرو در تمام فصول

۱- جلوگیری از بخار شیشه ماشن به کمک سیب زمینی خام : 

  • بر‌‌ش‌­های سیب‌زمینی را روی تمام سطوح شیشه اتومبیل بکشید، اگر قسمتی از شیشه جا بماند عملا استفاده از سیب­زمینی برای سایر سطوح بی­‌فایده بوده‌­است.
  • اگر متوجه شدید سیب­‌زمینی روی سطح شیشه لکه می‌­اندازد آن را سریعتر بکشید.
  • اگر سیب‌­زمینی آلوده شد، یک لایه تازه از آن را بریده و به کار خود ادامه دهید.
  • بگذارید سطح شیشه اتومبیل کاملا خشک شود، در هنگام خشک شدن به شیشه دست نزنید زیرا ممکن است جای دست شما روی شیشه بماند.
  • از سیب­‌زمینی­‌های سبزکرده و نرسیده هم می­‌توانید استفاده کنید.

۲- جلوگیری از بخار شیشه با استفاده از خاک گربه : هنگام خرید خاک گربه از پت شاپ­‌ها یا داروخانه­‌ها دقت داشته­‌باشید که حتما خاک گربه حاوی سیلیسیم خریداری کنید زیرا عامل اصلی جذب رطوبت، سیلیسیم موجود در خاک است. خاک گربه را می‌­توانید در یک جوراب ساقه کوتاه یا یک تکه پارچه ریخته و سر آن را محکم با نخ ببندید. پک آماده شده را در قسمت­‌های مختلفی از خوردو می‌­توانید نگهداری کنید.

۳- ضد بخار کردن شیشه خودرو با استفاده از کرم اصلاح یا صابون : یک پارچه نرم را به کرم اصلاح یا صابون آغشته کنید، اندکی روی آن آب بپاشید تا کف کند سپس آن را روی سطوح مختلف شیشه بکشید پس از آن با یک دستمال خشک سطح شیشه را پاک کنید، پس از آن تاثیر شگفت‌­انگیزش را در جلوگیری از بخار شیشه خودرو خواهید دید.

۴-ساخت محلول ضد بخار شیشه خودرو : ساخت محلول ضد بخار شیشه: با مخلوط کردن موارد زیر می­‌توانید به محلولی بی نظیر جهت از بین بردن بخار شیشه ماشین خود برسید. ۵۰% آب، ۵۰% سرکه چند قطره مایع ظرفشویی و چند قطره آبلیمو را با هم مخلوط کنید و روی شیشه ماشین خود اسپری کنید و تمام شیشه­‌های اتومبیل را با آن تمیز کنید تا شیشه اتومبیل‌­تان کاملا ضدبخار شود.

۵-استفاده از اسپری ضد بخار شیشه ماشین : با استفاده از اسپری ضد بخار شیشه یا بخارگیر ماشین، در هر فصلی می‌توانید از بخارگرفتگی ماشین جلوگیری کنید. این اسپری علاوه بر جلوگیری از بخار گرفتگی شیشه‌ها و آینه‌ها از نفوذ اشعه‌های مضر خورشید به داخل اتوموبیل جلوگیری می‌کند. این اسپری را می‌توانید از مغازه‌های تزییات اتومبیل یا از کارواش‌ها تهیه کنید.

۶- استفاده از قرص های نفتالن :هنگامی که جعبه برخی پوشاک و وسایل الکترونیکی را باز میکنید با بسته های کاغذی مواجه میشوید که داخل آن گلوله های عموما قهوه ای یا سفید رنگ وجود دارد. جنس این دانه ها دی اکسید سیلیکون است که یک ماده معدنی بوده و به آن سیلیکا نیز گفته می شود. یکی از کارکرد های سیلیکا برای جلوگیری از ایجاد رطوبت است که با نماد (E551) بر روی برخی بسته بندی های مواد غذایی هم دیده می شود، البته این بسته های ژل های سیلیکا هستند. توصیه ما این است که این بسته ها را هیچ گاه دور نیندازید و داخل یک قوطی خشک نگهداری کنید

بخار شیشه حودرو
بخار شیشه حودرو
5 1 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
دیدن همه ی نظرات