آموزشی

بالانس چرخ خودرو چیست ؟

بالانس چرخ خودرو

 به گزارش پایگاه خبری “یدک مال” بالانس چرخ‌ خودرو یکی از مهم‌ترین مواردی است که پیش از رانندگی باید به آن توجه کنید. بالانس یا تعادل چرخ‌‌ های خودرو با مواردی نظیر افزایش طول عمر لاستیک، کیفیت سواری و پایداری خودرو ارتباط مستقیم دارد بالانس چرخ خودرو‌ها، به معنای تعادل و هم‌راستایی چرخ‌ها است و به صورت علمی اینگونه باید گفت که بالانس بین چرخ‌ها درواقع توزیع یکنواخت وزن خودرو بین چرخ‌های مختلف بوده و عدم بالانس چرخ‌ها، وضعیت ناهنجاری را برای خودرو به ارمغان خواهند آورد. در نتیجه بالانس چرخ‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است چراکه عدم تعادل چرخ‌ها خرابی و خطراتی به‌ دنبال دارد 

علائم بالانس نبودن چرخ‌ها

۱-لرزش فرمان : لرزش فرمان ناشی از بالانس نبودن چرخ‌ها، شاید در سرعت‌های پایین آنچنان که باید قابل لمس نباشد، اما با افزایش سرعت خودرو، این ارتعاشات نیز افزایش پیدا کرده و لرزش فرمان ملموس‌تر و آزاردهنده‌تر خواهد بود. این لرزش‌ها عمدتا بسته به اندازه و وزن خودرو، سایز و وزن چرخ‌ها، میزان بالانس نبودن و… در سرعت‌های متفاوتی آشکار شده است

۲ -ساییده شدن لاستیک‌ها : بالانس نبودن چرخ‌ها باعث عدم توزیع یکنواخت وزن و نیرو بین چرخ‌های مختلف شده و در نتیجه فرسایش سریع‌تر لاستیک‌ها را در پی خواهد داشت. فرسایش بیش از حد لاستیک‌ خودرو  ممکن است علاوه بر مشکلات مادی، پنچر شدن، ترکیدن لاستیک و همچنین باعث چپ کردن خودرو را به‌همراه داشته باشد.

بالانس چرخ خودرو
بالانس چرخ خودرو

۳-افزایش مصرف سوخت : از آنجایی که بالانس نبودن چرخ‌ها فشار بیشتری به موتور خودرو وارد می‌کند و موتور برای به حرکت درآوردن خودرو به انرژی بیشتری نیاز دارد، درنتیجه سوخت بیشتری مصرف می‌شود. بالانس نبودن چرخ‌ها عملا بازدهی کلی خودرو را پایین آورده و مصرف سوخت خودرو را افزایش می‌دهد.

۴- خرابی بیش از حد قطعات : کلیه ضربات به هنگام حرکت و علی‌الخصوص دست‌اندازها و ناهمواری‌ها به چرخ‌ها وارد می‌شود و پس از عبور از چرخ‌ها به سیستم تعلیق، جلوبندی و… می‌رسد. در صورت عدم بالانس چرخ‌ها، این نیروهای مخرب می‌توانند منجر به خرابی جلوبندی، فنرها، کمک‌فنرها و یاتاقان شود و از طول عمر مفید قطعات کاسته خواهد شد.

۵-شتاب و ترمزگیری ضعیف: عدم تعادل بین چرخ‌ها حتی بر شتاب و ترمزگیری خودرو نیز تاثیرگذار است. وقتی چرخ‌های خودرو بالانس نباشند در هنگام ترمزگیری بخشی از نیروی ایستایی برای کنترل چرخ صرف می‌شود و در نتیجه ترمز ضعیف عمل می‌کند. درواقع لاستیک چسبندگی کافی با سطح جاده ندارد که این امر در جاده‌های لغزنده و پیچ‌های تند بسیار خطرناک است. از طرفی بالانس نبودن چرخ‌ها بر روی شتاب خودرو هم موثر است و باید برای دست‌یابی به شتاب بیشتر، نسبت به قبل فشار بیشتری به موتور وارد کنید.

بالانس چرخ خودرو

دو روش بالانس چرخ خودرو

۱-روش استاتیکی : در روش استاتیکی که به روش ایستا نیز معروف است، چرخ بر روی یک محور افقی قابل گردش نصب می‌شود. در این صورت چنانچه چرخ نامتعادل باشد به دلیل وزن بیشتر پایین‌تر قرار می‌گیرد. حال جهت ایجاد تعادل، وزنه‌ای با وزن مناسب و در نقطه مقابل آن و بالای رینگ تعبیه می‌شود. چنانچه وزنه‌ها به صورت صحیح انتخاب شده و درست جانمایی شوند، نامتعادلی از بین خواهد رفت

۲- روش دینامیکی : روش دینامیکی که به روش پویا نیز معروف است یک گام رو به جلوتر برداشته و علاوه بر تعیین نقاط نامتعادل که در روش ایستایی ذکر شد، عدم توازن چرخ‌ها نسبت به صفحه تقارن عمودی را نیز می‌سنجد و در صورت مشاهده عدم تعادل، با بالانس و هم‌وزن کردن چرخ‌ها نسبت به صفحه متقارن عمودی رفع می‌شود.

زمان بالانس کردن چرخ‌ها

نمی‌توان زمان خاصی را برای بالانس کردن چرخ‌ها در نظر گرفت؛ چراکه این موضوع متاثر از عوامل متعددی است. در حالت کلی توصیه می‌شود هر ۶ ماه یا هر ۸۰۰۰ تا ۹۰۰۰ کیلومتر، به مکانیک متخصص مراجعه کرده و بالانس بودن چرخ‌ها، را بررسی کنید نکته مهم دیگر زمانی است که لاستیک خودرو را تعویض می‌کنید در این موارد نیز دوباره باید متعادل بودن یا بالانس چرخ‌ها، مورد تایید قرار گیرد و چک شود.

5 1 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
دیدن همه ی نظرات