اخبار

آغاز بازیافت در گورستان تایر

آغاز بازیافت در گورستان تایر

به گزارش پایگاه خبری «یدک مال» به نقل از سایپانیوز، بازیافت تایر در کویت: بیش از ۴۲ میلیون تایر خودروهای کهنه در شن‌های صحرای کویت دور انداخته شده که به بزرگ‌ترین گورستان تایر دنیا معروف است. حالا این کشور حوزه خلیج فارس به فکر حل این معضل زباله‌ای افتاده و قرار است بازیافت این تایرها را آغاز کند. این گورستان تایر ۷ کیلومتر از حومه شهر دورتر است و شهروندان هر از گاهی با معضل بوی شدید آتش‌سوزی تایر مواجه می شوند که دود غلیظی به هوا می‌فرستد.

اما این ماه کویت تصمیم گرفته است روی این گورستان ۲۵ هزار خانه جدید بسازد و از این رو، مکان جدیدی در السلمی نزدیک مرز با عربستان سعودی برای این تایرها در نظر گرفته و آنها را به مکان جدید انتقال داده است تا کار بازیافت آنها را آغاز کند.

برای این منظور کارخانه‌هایی با همکاری شرکت بازیافت جهانی EPSCO در این مکان ایجاد شده و کارمندانی استخدام شده‌اند تا تایرها را خرد کرده و آماده کنند که با دستگاه‌های پرس، تبدیل به کاشی‌های رنگی لاستیکی شوند. علا حسن، مدیرعامل و شریک تجاری EPSCO در مصاحبه با رویترز گفته است: «این کارخانه به جامعه کمک می‌کند تا کار پاکسازی تایرهای کهنه را آغاز کرده و از آن محصولات مصرفی برای مردم ایجاد کند.» او می گوید که این کارخانه به‌تدریج کار صادرات محصولات به کشورهای حوزه خلیج‌فارس و سایر کشورهای آسیایی را آغاز خواهد کرد.

کارخانه EPSCO عملیات خود را از ژانویه ۲۰۲۱ آغاز کرده است و می‌تواند در سال ۳ میلیون حلقه لاستیک یا تایر را بازیافت کند. تایرهای دور انداخته‌شده، یکی از معضلات بزرگ محیط زیست در سراسر دنیا به حساب می‌آیند؛ هم از لحاظ حجمی که اشغال می‌کنند و هم از نظر مواد شیمیایی مضری که به طبیعت می‌فرستند.

کویت که یکی از کشورهای نفتخیز ثروتمند عضو اوپک است، فقط ۴/ ۵میلیون جمعیت دارد و بر اساس دفتر آمار مرکزی (Central Statistical Bureau) در سال ۲۰۱۹ بیش از ۲/ ۴میلیون دستگاه خودرو در این کشور در حال تردد بوده، در حالی که تا سال ۲۰۱۰ فقط ۱/ ۵میلیون دستگاه خودرو در این کشور وجود داشت.

دولت کویت امیدوار است، السلمی به یکی از کانون‌های جهانی بازیافت تایر تبدیل شود و از این رو، در حال افزودن به تعداد کارخانه‌های بازیافت تایر است.

گروه حمل‌ونقل الخیر، مسوولیت حمل‌ونقل نیمی از این تایرها به مکان جدید را برعهده داشته است. حمود المّری، مدیرعامل این شرکت می‌گوید برای این منظور بیش از ۵۰۰ کامیون به کار گرفته شده و بخشی از تایرها در فرآیندی به نوعی روغن تبدیل می‌شوند که مصارف صنعتی دارند؛ مخصوصا در کارخانه های تولید سیمان. از محصولات جانبی این فرآیند نوعی کربن سیاه است که در صنایع دیگر مصرف دارد.

مطالب مرتبط

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
دیدن همه ی نظرات