آموزشی

اشتباهات رایجی که به سلامت خودرو آسیب می زند

اشتباهات نگهداری خودرو

به گزارش پایگاه خبری” یدک مال” اشتباهات نگهداری خودرو و سالم نگه‌داشتن خودرو و حفظ شرایط کیفی آن  چه از لحاظ فنی و چه ظاهری از جهات مختلف مفید و کارآمد است. هرچه خودرو در اصطلاح عموم سرحال‌تر باشد، دردسرهای کمتری برای مالک ایجاد می‌کند. ضمن اینکه اگر قصد فروش آن را داشته باشید، سریع‌تر، به‌قیمت‌تر و راحت‌تر فروش خواهد رفت.خودرویی که خوب از آن نگهداری شده باشد، حتی در سن زیاد خریدار خود را خواهد داشت. همچنین نگهداری اصولی از خودرو، هزینه‌های نگهداری از آن را کاهش داده و کمتر نیاز به تعمیرات جدی و پایه‌ای پیدا می‌کند.

اشتباهات نگهداری خودرو و دلایل آن

۱. قبل از گرم شدن خودرو شروع به رانندگی می‌کنید : بسیاری از افراد به محض روشن کردن خودرو که تا قبل از آن خاموش و سرد بوده است، بلافاصله گاز می‌دهند و حرکت می‌کنند با این کار روغن در بین موتور و اجزای آن جریان می‌یابد و دمای آن بالا می‌رود. گاز دادن به‌هیچ‌ عنوان این روند را تسریع نمی‌کند. گاز دادن در خودرو سرد باعث تغییر دمای ناگهانی می‌شود و فشار زیادی را به اجزا و اتصالات موتور وارد می‌کند. فقط یکی دو دقیقه گرم کردن خودرو قبل از حرکت، حداقل چند سال به عمر آن می‌افزاید

۲- ناگهان دنده عقب را به دنده یک تعویض می‌کنید : بسیاری از افراد پس از دنده‌عقب بردن خودرو، قبل از آنکه خودرو کاملا توقف کند، ناگهان دنده را روی یک می‌برند و حرکت می‌کنند (در ماشین‌های دنده اتومات بلافاصله حالت R را به D تغییر می‌دهند)

۳-دست‌تان مداوم روی دنده است :  بسیاری از افراد تصور می‌کنند اگر یک دستشان را روی دنده بگذارند و با یک دست فرمان را بگیرند، راننده حرفه‌ای‌تری به نظر می‌رسند. اما این نادرست است. اگر دست‌تان مداوم روی دنده باشد، نیرویی را به بوش‌های گیربکس و سایر اجزای آن انتقال می‌دهید که باعث سایش زودرس آن می‌شود.

اشتباهات نگهداری خودرو
اشتباهات نگهداری خودرو

۴-از روغن موتور نامناسب و ارزان استفاده می‌کنید : بهتر است از روغن موتور‌های با کیفیت بالا استفاده کنید تا به خوبی در اجزای موتور جاری شود. همچنین اگر روغن را به موقع تعویض نکنید و پشت‌گوش بیندازید تا علائم هشداردهنده آن را ببینید، پس از مدتی ساییدگی اجزای موتور و خراب شدن آن حتمی است.

۵-به ترمز دستی اهمیت نمی‌دهید : بسیاری از افراد تصور می کنند فقط باید در مواقعی که خودرو روی سطح شیبدار است باید ترمز دستی را بکشند در صورتی که غلط است زیرا زمانی که روی سطح کاملا صاف هم پارک کرده اید هم باید ترمز دستی را بکشید زیرا ترمز دستی وزن خود را به شکل متعادل روی تمام اجزای گیربکس توزیع می کند و به همین دلیل عمر اجزای ظریف آن طولانی تر می شود .

۶-پدال گاز را تا انتها فشار می‌دهید : فشار دادن پدال گاز تا ته سرعت‌تان را به یک‌باره افزایش می‌دهد و بعد برای کاهش سرعت مجبور می‌شوید محکم پدال ترمز را فشار دهید. این هر دو باعث می‌شوند اتومبیل شما با مشکل روبه‌رو شود. گرفتن شتاب سنگین سوخت بیشتری را مصرف می‌کند و به این ترتیب بار سنگینی روی اجزای پیشرانه تحمیل می‌شود. ترمز کردن با فشار هم ساییده شدن لنت ترمز و روتور‌ها را در پی خواهد داشت

اشتباهات نگهداری خودرو
اشتباهات نگهداری خودرو

۷- اجازه می‌دهید باک بنزین تا ته خالی شود : قبل از اینکه باک بنزین به ته برسد بهتر است اقدام به بنزین زدن کنید زیرا که وقتی با حد کم به راهتان ادامه می دهید باعث می شود به سیستم سوخت خودرو اسیب وارد شود .

۸- خودرو را سنگین‌تر از حدمجاز بار می‌زنید : هر چه وزن خودرو بیشتر باشد، فشار زیادی روی بخش‌های موتور، سیستم تعلیق و ترمز آن وارد می‌شود و مصرف سوخت هم بالاتر می‌رود. بهتر است خودرو را تا حد امکان سبک نگه دارید و فقط موارد ضروری را با آن حمل کنید.

۹-بی‌دلیل کلاچ می‌گیرید : بسیاری از رانندگان که خودروی آن‌ها با سیستم دنده و کلاچ کار می‌کند، معمولا در مواقع غیرضروری مثل زمانی که پشت ترافیک یا چراغ قرمز توقف کرده‌اند، کلاچ را تا ته می‌گیرند. نگه‌داشتن کلاچ خودرو در هنگام توقف، باعث می‌شود سطوح آن روی یکدیگر ساییده شود و موجبات فرسودگی یا خرابی کلاچ را فراهم آورد .

اشتباهات نگهداری خودرو
اشتباهات نگهداری خودرو

۱۰- در سراشیبی ترمز را تا انتها فشار می‌دهید : معمولا هنگام رانندگی در سراشیبی خودرو کمی سرعت می گیرید به طوری که مجبور می شویدبرای کاهش سرعت ترمز بگیرید اما این کار باعث می شود گرما در لنت ترمز و موتور زیاد شود که این به نوبه خود سبب ساییدگی و خطر افزایش گرما در دیسک و لنت ها و موتور می شود . 

۱۱_با سرعت از روی سرعت‌گیر‌ها رد می‌شوید : یکی از اشتباهات رانندگان این است که لحظه رسیدن به سرعت گیر تازه ترمز میگیرند یا اینکه اصلا سرعتشان را کم نمی کنند و با همان سرعت زیاد از سرعت گیر رد می شوند که این کار باعث اسیب به کمک فنر و شاسی های خودرو می شود .

۱۲-در رادیاتور فقط آب معمولی می‌ریزید : هنگام رانندگی یا گیر کردن در ترافیک در گرمای شدید، اگر در رادیاتور فقط آب ریخته باشید، ممکن است خودرو جوش بیاورد. از ترکیب ۵۰ درصد آب و ۵۰ درصد مایع خنک‌کننده موتور استفاده کنید. با این کار عمر موتور خودرو را افزایش خواهید داد.

اشتباهات نگهداری خودرو

۱۳- از شیشه‌پاک‌کن حاوی آمونیاک استفاده می‌کنید : معمولا شیشه‌پاک‌کن معمولی حاوی آمونیاک است و اگر با غشای نازک شیشه‌های اتومبیل برخورد کند، رنگ طبیعی آن‌ها را تغییر می‌دهد. برای پاک کردن شیشه‌ها از شیشه‌پاک‌کن مخصوص شیشه خودرو استفاده کنید

۱۴-علائم هشداردهنده را نادیده می‌گیرید : چراغ‌های هشداردهنده برای این در خودرو تعبیه شده‌اند که مشکلاتی را که در خودرو پیش می‌آید به شما اعلام کنند. هر کدام از چراغ‌های هشداردهنده مانند چراغ مربوط به روغن، چراغ مربوط باتری و مخصوصا چراغ «چک» می‌تواند به شما بگوید که چه مشکلی وجود دارد تا آن را هر چه سریع‌تر برطرف کنید.

۱۵-عادت به سرویس خودرو ندارید : هر وسیله‌ای برای اینکه بهترین عملکرد را داشته باشد، نیاز به سرویس و نگهداری دارد بهتر است در دوره‌های زمانی مشخص به تعمیرگاه‌های معتبر مراجعه کنید تا با بررسی وسیله نقلیه، عیب و ایراد‌های کوچک آن را برطرف کنند

اشتباهات نگهداری خودرو
اشتباهات نگهداری خودرو

مطالب مرتبط

5 1 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
دیدن همه ی نظرات