آموزشی

اسپویلر چیست و چه کاربردی در خودرو دارد؟

اسپویلر چیست و چه کاربردی در خودرو دارد Car Spoiler

بسیاری از خودروها به دلیل شکل ظاهری و همینطور سرعت زیاد نیروی “بالا برنده” دارند و این نیرو باعث کاهش چسبندگی خودرو به جاده می شود به  همین دلیل در طراحی خودرو از بالی مانند بال هواپیما استفاده می شود. اسپویلر (Spoiler)، بال عقب خودرو و براگیر همه از نام های قطعه ای بسیار مهم در خودرو است که نقش مهمی در سرعت های بالا بر عهده دارد.

بال عقب یا اسپویلر قطعه ای معمولا از جنس پلاستیک که وظیفه کنترل هوای اطراف خودرو را در سرعت های بسیار بالا به عهده دارد. به بیان دیگر نیروی تولید شده در حرکت آنقدر زیاد است که می تواند خودرو را از مسیر اصلی خود خارج کند که بال عقب برای خنثی کردن این نیروی قدرتمند طراحی و ساخته شده است. در ادامه به معرفی این قطعه می پردازیم؛ با مجله یدک مال همراه باشید.

فهرست مطالب
    برای شروع تولید فهرست مطالب ، یک هدر اضافه کنید

    اسپویلر چیست و چگونه کار می کند؟

    هنگامی که سرعت خودرو بالا می رود، جریان هوای اطراف، کنترل و پایداری خودرو را سخت می کند. عمده جریان هوا که کنترل  خودرو را دشوار می کند در قسمت عقب خودرو و روی بدنه است به همین دلیل مهندسان برای حفظ تعادل خودرو از قطعه ای بهره گرفته اند تا جریان هوا را به سمت پایین خودرو هدایت کند؛ به این قطعه بال عقب و به نیروی به وجود آمده در اثر عملکرد‌ آن، دان فورس (Downforce) یا نیروی رو به پایین گفته می شود.

    عملکرد اسپویلر باعث می شود که قسمت عقب آن سبک نشود و کنترل خودرو در سرعت بالا و پیچ ها آسان تر باشد. اسپویلر با باله متفاوت است و نباید با یکدیگر اشتباه گرفته شود. باله (یک قطعه آیرودینامیکی) وظیفه دارد که نیروی فورس دان ایجاد کند در حالی که اسپویلر وظیفه کنترل هوای اطراف خودرو و حفظ تعادل آن را به عهده دارد.

    اسپویلر یا بال عقب Spoiler

    اسپویلر از چه موادی ساخته می شود؟

    بطور کلی بال های عقب از چهار نوع ماده و متریال ساخته می شوند:

    پلاستیک ای بی اس (ABS)

    بیش تر بال عقب های ساخته شده توسط شرکت های خودرو ساز از جنس پلاستیک ای بی اس بود که این پلاستیک در گونه های متفاوتی عرضه می شد. این اسپویلر ها از لحاظ قیمتی و شکل پذیری در رده مناسبی قرار می گیرند اما مواد سازنده آنها شکننده است. شکنندگی پلاستیک بدترین ایراد این اسپویلر هاست که با افزایش عمر بال عقب بیشتر می شود و به سبب بخار شدن مواد فنولی فرّار سازنده اسپویلر، رخ می دهد.

    فایبرگلاس

    بال عقب هایی که از فایبرگلاس ساخته می شوند هزینه ساخت خیلی کمی دارند. فایبرگلاس به اندازه کافی چکش خوار و با دوام است اما تولید این محصول به علت نیاز به تعداد زیاد نیروی انسانی معمولا به صرفه نیست.

    سیلیکون

    اخیرا سازندگان لوازم اضافی خودروها در ساخت قطعات خود از پلیمر های ارگانیک سیلیکون استفاده می کنند. مهم ترین مزیت استفاده از این مواد، خاصیت شکل پذیری بسیار زیاد آن است. سیلیکون مشخصه های دمایی بارز و همچنین طول عمر بیشتری دارد.

    الیاف کربن

    الیاف یا فیبر کربن وزن کمی دارد و با دوام است، اما از جمله مواد بسیار گران به شمار می آید. در نتیجه این ماده چندان به صرفه به نظر نمی رسد.

    اهمیت اسپویلر

    بال خودرو در سرعت های بالا به خودرو تعادل می دهد و اگر وجود نداشته باشد کنترل خودرو بسیار سخت و دشوار می شود. از سویی دیگر استفاده از بال های عقب مناسب بسیار مهم است چرا که اگر این قطعه ترک بردارد به درستی عمل نمی کند. در انتخاب بال عقب باید دقت شود. این قطعه هرچه کوچکتر باشد نتیجه بهتری را به همراه دارد. امروزه از اسپویلرها به عنوان یک قطعه تزئینی در برخی خودروها استفاده می شود و افراد برای اسپرت کردن خودرو بال های بزرگ و عجیب روی خودرو نصب می‌کنند.

    چند نکته درباره اسپویلر

    • اسپویلر خودرو در خودروهای معمولی کارایی ندارد.
    • بال عقب در خودروهای اسپرت دربرابر هوا مقاومت می کند.
    • اسپویلر در برخی از خودروها به شکل الکتریکی طراحی شده است و تنها در سرعت های بالا از جای خود خارج می‌شود.
    • در صورت اشتباه نصب کردن بال عقب، این قطعه ممکن است نتیجه عکس نشان دهد.
    • بال‌های بزرگ تاثیری بر عملکرد خودرو نخواهند داشت.
    • نصب اسپویلر باید زیر نظر فرد متخصص انجام شود.
    • بال خودرو بعد از مدتی می شکند یا ترک برمی‌دارد که در این صورت باید تعویض شود.
    • قبل از نصب بال عقب روی خودرو باید از جواب دادن آن روی خودرو مطمئن شوید‌ (قبلا روی خودرو مشابه آزمایش شده باشد).
    0 0 رای ها
    رأی دهی به مقاله
    اشتراک در
    اطلاع از
    0 نظرات
    بازخورد (Feedback) های اینلاین
    دیدن همه ی نظرات