آموزشی

اتو پارک یا سیستم پارک اتوماتیک چیست ؟

سیستم اتو پارک

یکی از آپشن هایی که امروزه در خودرو های مدرن و جدید قرار داده می شود سیستم اتو پارک ( Auto Park ) می باشد . شما به کمک این سیستم می توانید با راحتی بیشتری خودروی خود را در جای خود پارک کرده و در نتیجه کار شما بسیار آسان تر خواهد شد؛

سیستم اتو پارک یا همان سیستم پارک اتومات خودرو ، سیستمی در خودرو میباشد که برای پارک کردن خودکار یا اتومات خودرو به کار می‌رود . احتمالا شما هم وقتی با خودرو شخصی در شهر های بزرگ و شلوغ رانندگی می‌کنید ، با مشکل جای پارک مواجه شده اید . اما مهم‌تر از جای پارک، توانایی پارک کردن درست و اصولی کنار مسیر های شلوغ یا بین دو خودرو میباشد . اتوپارک همان فناوری پارک اتومات و خودکار خودرو میباشد که یک گام بزرگ در تحقق خودکار شدن خودرو ها خواهد بود . در ادامه ی این مقاله در مجله یدک مال به آشنایی بیشتر با سیستم اتو پارک میپردازیم .

تاریخچه سیستم اتو پارک در خودرو ها

نخستین ایده‌ ها برای ابداع سیستم پارک خودکار اتومبیل ، تقریبا حدود ۸۰ سال پیش مطرح شده میباشد ؛ یعنی در ۱۹۳۴ میلادی بود که گروهی از مهندسان آمریکایی طرحی را با نام «جک چهار چرخ» مطرح کردند .

اساس ایده آن ها به این صورت بود که وقتی خودرو برای پارک در محل مشخص شده قرار می گیرد، جک های مکانیکی از زیر آن بیرون بیاید و با فشردن هیدرولیکی خودرو چند سانتی متر از زمین بلند بشود . سپس چرخ‌های موتور دار کوچکی که در زیر این جک ‌ها تعبیه شده بود، خودرو را به طرفین هدایت می‌کرد و بعد از پایان کار به درون خودرو جمع می‌ شدند.

البته اگر چه این کار بسیار خلاقانه به نظر می رسید اما با توجه به پیچیدگی هایی که داشت به سرانجام نرسید و نتیجه ای نداشت . تا اینکه حدود ۲۰ سال پیش موسسه‌ ای فرانسوی با نام INRIA اقدام به ساخت و استفاده عملی از این فناوری نمود .

بعد از آن پروژه ساخت خودروهایی که مجهز به سیستم اتو پارک باشند عملا تا سال‌ ها مسکوت باقی ماند . با شروع قرن ۲۱ و مطرح شدن ایده اتومبیل‌ های خودران ، این ایده شکل دیگری به خود گرفت و محبوبیت خود را در میان خودرو سازان پیدا کرد .

اولین خودروسازانی که از این تکنولوژی اتو پارک در خودروهای خود استفاده کردند ولوو، فولکس واگن و تویوتا بودند و خودروسازانی همانند فورد ، بی‌ام‌و ، مرسدس بنز ، فیات کرایسلر ، تویوتا ، هیوندای ، رنو و فولکس واگن از این تکنولوژی در خودروهای خود شروع به استفاده کردند . نکته جالب اینجاست که تمامی این خودروسازها از زیربنای توسعه یافته توسط INRIA استفاده می‌کنند و استانداردهای توسعه یافته برای این سیستم به نوعی به استانداردهای شاخصی برای سنجش سیستم پارک خودکار تبدیل شده‌ میباشد .

سیستم اتو پارک چیست؟

همان طور که از نام این سیستم پیدا میباشد ، برای پارک خودکار خودرو ساخته شده است. شرکت های خودروسازی زیادی از این نام و نام های متفاوتی مانند سیستم پارک خودکار، سیستم کمکی پارک خودرو ، اتو پارک ، دستیار پارک و … استفاده می کنند . در این سیستم ها از سنسورها و حسگرهای مختلفی استفاده خواهد شد که می توانند موقعیت خودرو را نسبت به خودروهای دیگر ارزیابی و خودرو را به شکل صحیحی پارک کنند . وضعیت خودرو از طریق صفحه نمایشی به راننده نشان داده می شود . بیشتر این سیستم ها بصورت کاملا اتوماتیک نیستند و وظیفه فشردن پدال گاز و ترمز معمولا بر عهده راننده میباشد .

نحوه استفاده از این سیستم اتو پارک در خودروهای مختلف متفاوت میباشد ولی در کل دارای عملکرد یکسانی میباشند . برای استفاده از این سیستم باید ابتدا سیستم را با استفاده از دکمه مربوطه فعال کرد . حالا باید به سمتی که قصد پارک کردن دارید ، حرکت کنید. سنسورها اندازه ماشین را با فضای موجود تطبیق خواهند داد و مکان های قابل پارک را با ارسال سیگنال هایی به راننده اطلاع می دهند .

زمانیکه فضای قابل پارک پیدا شد، باید به سمت جلو و کنار خودروی جلویی حرکت کنید. هنگامی که اتو پارک به شما اطلاع دهد باید بایستید. بعد از این کنترل خودرو در اختیار اتوپارک قرار خواهد گرفت ، با ارسال پیامی از راننده می خواهد که دنده را در دنده عقب قرار داده و با رها کردن ترمز به آرامی به سمت عقب حرکت کنید .

سیستم اتو پارک با دراختیار گرفتن کنترل فرمان ، خودرو را به داخل مکان پارک هدایت می کند . سیستم در این حالت با ارسال سیگنالی از راننده می خواهد که توقف کند و دنده را در حالت D قرار دهد. با کمی جلو رفتن و تنظیم موقعیت خودرو، پارک کردن تمام خواهد شد که این را سیستم با ارسال سیگنالی به راننده اطلاع می دهد .

مزایای اتو پارک چیست؟

از مزایای سیستم اتو پارک خودرو می‌توان به کاهش خسارت به خودرو اشاره کرد. چرا که در بسیاری از موارد هنگام پارک خودرو ممکن است خودروی خود را به گوشه و کنار خیابان یا پارکینگ بمالید و خسارت به خودروی خود وارد کنید. با توجه به سنسور هایی برای کمک به این سیستم قرار دارند در نتیجه این چنین مشکلاتی دیگر رخ نمی دهد. به طور کلی مزایای این سیستم بسیار میباشند که در ادامه به بررسی برخی از آنها میپردازیم.

  •  احساس امنیت بیشتری را هنگام پارک کردن خودرو خواهید داشت.

  • امکان پارک خودرو در مکان‌ های کوچیک بسیار راحت میباشد.

  •  مکان پارک راحت‌ تر برای شما پیدا خواهد شد .

  • انشار گازهای گلخانه‌ ای تا حد بالایی کاهش می‌ یابد .

  • احتمال ضربه و تخریب خودرو کمتر میشود .

خطرات و معایب استفاده از سیستم اتو پارک

سیستم اتو پارک یک سیستم پیشرفته است که به ندرت می‌توان از خطر برای آن صحبت کرد. با این حال از عیب‌های آن می‌توان به ایجاد نقص در سیستم کامپیوتری خودرو اشاره کرد که تشخیص فاصله و اندازه‌گیری مناسب پارک خودرو با مشکل مواجه می‌شود.

با این که تمامی سنسورهای مربوط به سیستم اتو پارک ۳۶۰ درجه هستند، اما ممکن است به دلیل خردگی و نقص موجود در خیابان‌ها و جدول بندی نامناسب، سنسورها نتوانند حرکت چرخ را تشخیص داده و ماشین داخل گودال یا جوی آب بیوفتند. این سنسورها معمولاً فضاهای بزرگتر مانند دیوارها را تشخیص می‌دهند .

نمونه ای از خودروهایی که به این سیستم مجهز میباشند

  • اتو پارک تالیسمان

 این سدان جذاب فرانسوی از شرکت محبوب رنو میباشد که امکانات رفاهی کم ندارد. از کروز کنترل و کنترل کشش گرفته تا کنترل پایداری الکترونیکی و سیستم کمکی شروع به حرکت در سر بالایی. اتو پارک هم از امکانات تالیسمان است.

این خودرو دارای چندین سنسور حساس به فاصله التراسونیک در دماغه روبرو و سپر عقب میباشد . به این ترتیب سنسورها با ارسال امواج حد فاصل با موانع را تشخیص می‌دهند . برای استفاده از سیستم پارک خودرو تالیسمان کافی است تا دکمه آن را از کنسول میانی این خودروی جذاب شرکت رنو انتخاب کنید و حالت پارک را از نمایشگر بزرگ لمسی انتخاب نمایید .

 سانتافه جدید، دارای سنسور هایی در اطراف سپرهای عقب و جلو ی خود میباشد که حسگرهای گیرنده فاصله تا اشیا و موانع محسوب می‌شوند. این حسگرها با ارسال امواج و دریافت آن‌ها فاصله دقیق را تشخیص می‌دهند و کمک می‌کنند تا یک پارک دوبل دقیق را انجام دهید .

دوربین‌ های جانبی و روبرو تصاویر را به نمایشگر منتقل خواهند کرد و فرستنده‌ های التراسونیک با ارسال امواج صوتی فاصله دقیق را به شما اعلام می‌کنند .

  • اتو پارک بنز e200

 بنز همیشه به لوکس بودن و ویژگی‌های فنی مطلوب در کشور ما شهرت داشته است.

اتوپارک بنز e200 نیز یکی از امکانات وسوسه‌ انگیز میباشد که اگر قرار باشد بین این ماشین با دیگر رقبایش یکی را انتخاب کنید، سیستم پارک خودکار می‌تواند ورق را به سمت بنز آلمانی برگرداند.

 اگرچه اتو پارک توسان در زمره امکانات رفاهی این خودرو معرفی می‌شود، اما باید بدانید که این ویژگی فقط در نسخه فول آپشن توسان دیده خواهد شد .

  • اتو پارک تیگو ۸ پرو

 این شاسی بلند عنوان لوکس‌ترین خودرو بازار ایران را یدک می‌کشد و دارای مزایای متعددی از جمله طراحی ظاهری جذاب و متوازن، گیربکس نرم و سریع، امکانات لوکس و تجهیزات ایمنی متعدد است.

 کیا اپتیما یکی از محبوب‌ترین سدان‌های کره‌ای موجود در بازار ایران میباشد که به سبب ویژگی‌های فنی مطلوب و امکانات رفاهی متعدد توانسته است دلهای بسیاری را با خود همراه کند. این خودرو تا کنون در پنج نسل تولید و عرضه شده است که نسل دوم، سوم و چهارم آن به جاده‌های ایران قدم گذاشته‌اند.

  • اتو پارک جک s5 : جک اس۵، کراس اوور پرطرفدار چینی که چه در نسخه اتومات و چه در نسخه دستی از محبوبیت قابل توجهی برخوردار میباشد . به غیر از دی‌ لایت، کنترل سرعت در سرازیری، سیستم کنترل پایداری، سنسور باران، سنسور فشار باد تایر، ترمز پارک برقی، اتولایت، چراغ‌های مه‌شکن جلو و عقب، تنظیم برقی ارتفاع نور جلو و فرمان برقی، اتو پارک جک s5 نیز از آن ویژگی‌های خاص و ویژه‌ای است که نمی‌توان به راحتی از کنار آن گذشت.
0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
دیدن همه ی نظرات