آموزشی, قطعه شناسی خودرو

آشنایی با رله خودرو

رله خودرو

رله خودرو  انواع مختلفی دارد که از سیستم های الکتریکی داخل خودرو هم  محافظت می کند. در این هنگام، اگر جریان ولتاژ بیشتر از میزان استاندارد باشد، رله با جلوگیری از ورود این جریان های غیر استاندارد مانع از آسیب به سیستم های الکتریکی خودرو خواهد شد.خودروسازان برای کم کردن میزان سیم کشی برق در خودرو و هم چنین برای اینکه امکان فعال کردن خودکار یک مدار الکتریکی (به جای روش دستی خاموش و روشن کردن) وجود داشته باشد که از رله یا سوییچ استفاده می‌کنند. و وقتی هم که جریان و ولتاژ بیشتر از میزان استاندارد باشد ضرر و آسیب به دستگاه‌های الکتریکی خودرو وارد می شود .

رله اصلی خودرو

یکی از رله‌های دوبل، رله ی اول یا اصلی است که برق مثبت جهت حفظ حافظه موقت ای سی یو از همین رله می‌آید و رله دوم، رله قدرت یا پمپ بنزین است. در سیستم‌های ساژم و والئو رله سمت چپ به عنوان رله اول استفاده می‌شود ولی در سیستم زیمنس از رله ی سمت راست به عنوان رله اول بهره گرفته می‌شود. هردو رله توسط ای سی یوی ماشین (ECU) کنترل می‌شوند.

مزیت رله خودرو

رله‌های خودرو به طور کلی برای سوئیچ کردن مدار جریان بالا با استفاده از مدار جریان کم استفاده می‌شوند. استفاده از رله به شما این مزیت را می‌دهد که چندین مدار روی یک سوئیچ داشته باشید و چندین عملکرد را تنها با یک ورودی انجام دهید. نمونه آن، مکانیسم قفل درب است که به کمک آن شما می‌توانید یک دکمه را فشار دهید اما قفل درها را همزمان باز کنید.یکی از دلایل اصلی استفاده از رله در خودرو این است که در زمان و هزینه صرفه جویی می‌کنند. بدون وجود رله در خودرو، شما باید از مدارهای الکتریکی با جریان بالا استفاده کنید که این مدارهای جریان بالا ممکن است هزینه زیادی داشته باشند.

رله خودرو
رله خودرو

علائم خرابی رله خودرو

۱- توقف ناگهانی : اگر رله جرقه زنی در خودروی شما با مشکل مواجه شود، به طور ناگهانی خودروی شما دچار توقف می‌شود. این اتفاق به این دلیل می‌افتد که با خراب شدن رله، جرقه قطع می‌شود و رله نمی‌تواند جریان الکتریکی را بیش از این به شمع خودرو شما برساند و در نتیجه خودروی شما دیگر نمی‌تواند احتراق مورد نیاز برای حرکت را حفظ کند.

۲-خرابی بالابر شیشه : اگر شیشه پنجره‌های ماشین شما فقط تا حدی پایین می‌آیند و بعد گیر می‌کنند. یا فقط تا حدی بالا می‌آیند و سپس گیر می‌کنند و یا وقتی دکمه بالابر شیشه را فشار می‌دهید و اصلاً این دکمه‌ها کار نمی‌کنند، این نشانه خوبی است که رله‌ای که با پنجره‌های برقی شما کار می‌کند از کار افتاده است.

۳- چراغ‌های کم نور : رله ای که مسئول کنترل چراغ‌های جلوی شماست ممکن است آسیب ببیند یا از کار بیفتد و این باعث می‌شود که چراغ‌های جلوی خودروی شما اصلا کار نکنند یا کم نورتر از حد معمول به نظر برسند. این مشکل ممکن است در نتیجه قطع شدن اتصال یا بارگذاری بیش از حد رله باشد. همین امر می‌تواند برای چراغ‌های کابین داخلی وسیله نقلیه یا حتی برای صفحه نمایش خودروی شما اتفاق بیفتد. در نتیجه در صورتی که با کم‌ نور شدن متناوب چرا‌غهای خودرو مواجه شدید (یا ممکن است چراغ‌ها اصلاً کار نکنند و یا اینکه چراغ‌های ماشین شما سوسو بزنند) باید به سراغ رله بروید

۴- عدم تهویه مطبوع : هنگامی که دکمه AC خود را روشن می‌کنید، اگر متوجه شدید که هوای سردی از آن خارج نمی شود، یا در کل هوا از آن خارج نمی‌شود، این احتمال وجود دارد که رله و کنترل سیستم تهویه مطبوع خودروی شما از کار افتاده باشد.

انواع رله خودرو

  1. رله پمپ بنزین
  2. رله ECU
  3. رله انژکتور‌ها
  4. رله کویل
  5. رله کنیستر
  6. رله  گرم کن دریچه گاز
  7. رله گرم کن سنسور اکسیژن
  8. رله چراغ چک

رله‌های خودرو چگونه کار می‌کنند؟

رله‌ها، سوئیچ‌هایی هستند که با نیروی الکتریکی کنترل می‌شوند، مانند کلید، کامپیوتر یا ماژول کنترل دیگر. هدف رله خودرو، خودکار کردن این توان برای روشن و خاموش کردن مدارهای الکتریکی در زمان‌های خاص است.سوئیچ‌های رله ۱۲ ولت DC بهترین راه‌حل برای کاربردهای ولتاژ کامل هستند، زیرا به یک مدار جریان کم اجازه می‌دهند تا مدار جریان بالا را کنترل کند، مانند بوق خودرو، چراغ‌های جلو، لامپ‌های کمکی، موتورهای فن، موتورهای دمنده و تجهیزات بی‌شمار موجود روی وسایل نقلیه امروزی

رله خودرو
رله خودرو

رله خودرو چگونه طراحی می‌شود؟

پس از باز کردن یک رله، یک سیم پیچ آهنربای الکتریکی و یک کلید و یک فنر قابل مشاهده است. فنر رله، کلید رله را در جای خود ثابت نگه می‌دارد تا اینکه جریانی از سیم پیچ عبور کند. بعد از این مرحله، سیم پیچ میدان مغناطیسی ایجاد می‌کند که می‌تواند کلید را روشن و خاموش کند.

رله دوتایی یا رله دوبل خودرو چیست؟

رله دوبل یا رله دوتایی در خودروهای انژکتوری کاربرد دارد و قطعه اصلی برای تقسیم برق در این نوع خودروها است. رله دوبل، ولتاژ مورد نیاز را به تغذیه ای سی یو موتور ماشین  ECU و اجزای مختلف سیستم سوخت رسانی ارسال می‌کند. این نوع رله، از دو رله ساخته شده است که به هم وصل شده اند. یکی از این دو رله با نام رله اصلی و آن یکی با عنوان رله دوم یا رله پمپ بنزین معرف هستند. این دو رله از یک سیم پیچ با هسته مغناطیسی و یک کنتاکت تشکیل شده‌اند. این نکته را هم بگوییم که رله دوبل دارای پانزده عدد پایه است. رله دوبل، برق قسمت‌های الکتریکی زیر را تامین می‌کند.

  • پمپ بنزین خودرو
  • سیستم جرقه زنی خودرو
  • سیستم سوخت رسانی
  • سنسور‌های خودرو

 با باز کردن سوئیچ توسط راننده، برق ۱۲ ولت برق به رله می‌آید. به محض ورود برق به درون دو رله‌ی رله دوبل، آن دو رله به هم می‌چسبند. پس از چسبیدن این دو رله به هم، برق دوازده ولتی به قطعات الکتریکی خودرو منتقل می‌گردد. از این بعد قطعات الکتریکی خودرو آماده استفاده توسط راننده و سرنشینان خودرو هستند.

رله خودرو
رله خودرو
0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
دیدن همه ی نظرات