آموزشی, قطعه شناسی خودرو

آشنایی با دوربین خودرو و شناخت کاربرد آن در خودرو

دوربین خودرو

 به نقل از “ یدک مال ” دوربین خودرو، دوربینی مانند سایر دوربین‌ها است که دارای یک یا چند لنز برای ضبط تصاویر است. این دوربین‌ها با توجه به نوع، ساختار و کاربرد خود در قسمت‌های مختلفی از خودرو قابل نصب هستند. مالکان خودرو با توجه به ویژگی‌ها و قابلیتی که از دوربین خودرو انتظار دارند، اقدام به خرید مدل‌های مختلف آن می‌کنند. تفاوت دوربین‌های خودرو، تنها در اندازه آن‌ها نیست؛ بلکه امکانات و کاربردهای آن‌ها نیز با هم تفاوت‌های چشم‌گیری دارد.

انواع دوربین خودرو

۱-دوربین پایه‌دار :اولین مورد از انواع دوربین خودرو، دوربین پایه‌دار است. این نوع دوربین خودرو، توسط پایه‌ای مکش‌دار به شیشه خودرو متصل می‌شود. این دوربین‌ها از لحاظ سایز، بزرگ هستند و در مقایسه با سایر مدل‌ها فضای نسبتا زیادی را اشغال می‌کنند؛ اما جا‌به‌جایی و نصب‌ آسان آن‌ها، از جمله مهم‌ترین دلایل محبوبیت این مدل از دوربین خودرو است.

۲-دوربین پشت آینه‌ای :این مدل دوربین‌ در بخش بالایی شیشه جلوی خودرو و پشت آینه نصب می‌شو‌د و به دلیل قرارگیری پشت‌ آینه، جای چندان زیادی را اشغال نمی‌کند و می‌تواند وقایع حین حرکت را نیز ضبط ‌کند. اغلب این دوربین‌ها، دارای صفحه‌نمایش نیز هستند.

۳-دوربین خودرو استوانه‌ای : این مدل از دوربین‌ها که استفاده از آن‌ها به‌تازگی بسیار مرسوم شده است، فاقد صفحه‌نمایش هستند؛ اما تنظیمات آن‌ها از طریق گوشی تلفن همراه صورت می‌گیرد و اغلب دارای کارت حافظه، قابلیت ذخیره تصاویر در فضای ابری یا ضبط تصاویر تایم‌لپس نیز هستند. دوربین‌های خودرو استوانه‌ای به علت شکل و شمایل ساده و سایز تقریبا کوچک خود، کمتر جلب توجه می‌کنند و به عنوان دوربین‌های نامحسوس شناخته می‌شوند.

۴-دوربین آینه‌ای : این مدل از دوربین‌ها دقیقا شبیه به آینه خودرو طراحی شده‌اند و روی آینه اصلی خودرو نصب می‌شوند. یک نمایشگر دارند که امکان مشاهده تصاویر ضبط‌شده و یا در حال ضبط را نیز فراهم می‌کند. همچنین این دوربین‌ها اغلب قابلیت اتصال به سیستم صوتی و تصویری خودرو را دارند و می‌توان از آن‌ها برای پخش تصاویر برای سرنشینان نیز استفاده کرد.

دوربین خودرو
دوربین خودرو

کاربرد دوربین خودرو

۱- ثبت وقایع جاده‌ای : هنگامی‌ که در حال رانندگی هستید، ممکن است که اتفاقات زیادی رخ دهد که در برخی از موارد، فیلمرداری این وقایع کاری ضروری است. اگر خودرو شما در جاده با یک شی یا خودرو دیگر تصادف کند؛ به راحتی با در دست داشتن فیلم دوربین خودرو خود، می‌توانید، روند را تسریع کرده و این فیلم را به پلیس راهنمایی و رانندگی تحویل دهید. استفاده از دوربین در بسیاری از کشور‌ها رایج شده و بیشتر راننده‌ها برای اثبات تصادف‌های خود از این روش استفاده می‌کنند.

۲-دوربین دنده عقب : در بیشتر مدل‌های دوربین خودرو یک لنز کوچک تعبیه شده‌است که می‌توان از آن برای دوربین دنده عقب، استفاده کرد. بدین گونه که دوربین، باید روی سپر عقب خودرو نصب شود. برق دوربین از چراغ دنده عقب خودرو تامین می‌شود. هنگامی ‌که دنده خودرو به حالت دنده عقب قرار می‌گیرد، دوربین به صورت اتوماتیک روشن می‌شود و شروع به فیلمبرداری خواهد کرد. تصویر عقب خودرو بر روی نمایشگر ماشین نمایش داده می‌شود و به راحتی می‌توان به تصاویر عقب خودرو اشراف داشته‌باشید. همچنین پارک کردن ماشین برای راننده‌هایی که به تازگی پشت اتومبیل می‌نشینند، می‌تواند بسیار کمک کنند. به طوری که محدوده پارک برای راننده مشخص شده و به راحتی شرایط پارک خودرو فراهم می‌شود.

ویژگی‌های دوربین خودرو

۱- تصویر برداری در شب :در بیشتر دوربین‌های طراحی شده، LED‌های مادون قرمز در اطراف دوربین نصب شده‌اند؛ که با تاریک شدن هوا، نگرانی برای کیفیت ضبط تصویر نداشته‌باشید. در حقیقت این LED‌ ها نور را برای محیط فراهم خواهند کرد. به این ویژگی دید در شب گفته‌می‌شود.

۲-منبع تغذیه دوربین خودرو :دوربین‌های خودرو یک باتری دارند که تا چند ساعت می‌تواند به صورت مداوم تصاویر را ضبط کنند. به طور حتم باتری به تنهایی برای یک مسافرت کافی نیست و برای برطرف کردن این نیاز از منبع برق ماشین استفاده می‌شود و زمان خاموش بودن خودرو، از باتری ماشین استفاده می‌شود.

۳-دارای سنسور ضد لرزش :لرزش و تکان بر روی کیفیت تصویر برداری، تاثیر گزار است و می‌تواند، کیفیت را کاهش دهد. همچنین خودرو در برخی از مسیر‌ها و جاده‌ها ممکن است که دچار لرزش شود. با استفاده از قابلیت سنسور ضد لرزش، دیگر نگرانی برای ضبط تصاویر وجود ندارد. در این قابلیت دوربین ماشین کیفیت یکسانی برای ضبط تصاویر، هنگام پارک و هنگام رانندگی ارائه می‌کند.

دوربین خودرو
دوربین خودرو

حافظه دوربین خودرو

دوربین‌های خودرو در مدل‌های گوناگون و با حافظه‌های ۳۲ و ۶۴ گیگابایت به بازار ارائه شده‌اند. علاوه بر این در بعضی از مدل‌ها می‌توان بعد از پر شدن حافظه، فیلم‌های جدید را بر روی فیلم‌های قدیمی‌تر که لازم ندارید، ضبط کنید. علاوه بر ضبط تصاویر، می‌توانید این تصاویر را بر روی گوشی خود نیز مشاهده کنید.

نام های دیگر دوربین خودرو

دوربین خودرو، داش کم، جعبه سیاه خودرو و دوربین مداربسته خودرو 

دوربین خودرو برای چه کسانی لازم است؟

در پاسخ به این سوال می‌توان گفت که دوربین خودرو برای تمام ماشین‌ها مورد نیاز است و با توجه به اینکه حادثه هیچ وقت خبر نمی‌کند؛ بهتر است که برای ایمنی بیشتر و جبران خسارت‌های احتمالی از دوربین خودرو استفاده کرد

دوربین خودرو
دوربین خودرو
0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
دیدن همه ی نظرات