آموزشی

آشنایی با دسته موتور خودرو و کاربرد آن

دسته موتور خودرو

دسته موتور خودرو  یکی از قطعات حساس مرتبط با موتور خودرو است که وظیفه ایجاد و حفظ توازن و تعادل شاسی و موتور را در هنگام فعالیت آنها دارد. این قطعه همچنین دارای مسئولیت های دیگری از جمله تحمل وزن شاسی می‌باشدقطعه ای نه چندان بزرگ است که ساختاری گرد مانند دارد و دارای سه یا چهار سر پیچ برای اتصال به شاسی خودرو است. این قطعه معمولا بین شاسی خودرو و گیربکس یا شاسی و موتور قرار می‌گیرد و بسته به نوع و مدل اتومبیل قابل نصب هستند. پایه های نگه دارنده دسته موتور معمولا بین سه الی چهار عدد هستند.
ذکر این نکته خالی از لطف نیست که پایه های نگه دارنده گیربکس را دسته گیربکس و پایه های نگه دارنده موتور را دسته موتور می‌گویند.

وظیفه دسته موتور خودرو و عملکرد آن

دسته موتور وظیفه حساسی را در ایجاد توازن و حفظ تعادل شاسی خودرو برعهده دارد و نبود آن موجب بر هم زدن این تعادل و در نتیجه به وجود آمدن اختلالات مختلف خواهد شد. این قطعه از یک سمت به موتور خودرو و از سمت دیگر به شاسی و بدنه اتومبیل توسط اتصالات انعطاف پذیری متصل شده است. برای ارتقا کارایی دسته موتور در بهترین حالت ممکن معمولا از مایعی جهت پر کردن آن بهره می‌برند، در واقع، عملکرد کلی دسته موتور به نوعی شبیه به کمک فنرهای خودرو است. این قطعه از انواع مختلفی برخوردار است و براساس نوع خودرو و سال تولید آن به دسته بندی های متفاوتی تقسیم بندی می‌شود 

انواع دسته موتور خودرو

دسته موتور ها همانند بسیاری از اجزای خودرو دارای تیپ ها و انواع مختلفی هستند و براساس نوع خودرو، نوع شاسی، وزن موتور، و … قابل استفاده می‌باشند.

۱- پلاستیکی  ۲- فلزی

قطعه های پلاستیکی با خاصیت ارتجاعی هستند که دوام بالایی داشته و به دلیل داشتن انعطاف تمامی نیروهای انتقالی را دفع می‌کنند. نوع پلاستیکی این قطعه نیز از عمر طولانی برخورداربوده و از قیمت های پایین تری برخوردارند؛ همچنین، ساختار نسبتا ساده ای دارند.
لاستیک های تعبیه شده در بین صفحات این قطعه دوام طولانی نداشته و بعد از مدتی باید نسبت به تعویض آن اقدام کرد.
علاوه بر آن، دسته موتورهای فلزی متشکل از دو صفحه فلزی هستند که براساس تصمیم شرکت های تولید کننده برای خودروهای خاصی بکار می‌روند.

دسته موتور خودرو
دسته موتور خودرو

دسته موتور از نظر ساختاری و عملکردی به سه دسته زیر تقسیم بندی می‌شود:

۱- هیدرولیکی

۲- بادی

۳- الکترومغناطیسی

نوع هیدرولیکی این قطعه دارای قیمت های بالاتری نسبت به نوع بادی است و از یک قطعه پلاستیکی، سیال، و یک فنر تشکیل شده است. دسته موتورهای الکترومغناطیسی نیز برای اتومبیل های برخی از شرکت های خودورسازی مانند پورشه بکار می‌رود.

 

اختلالات و مشکلات دسته موتور خودرو

۱- استارت زدن خودرو

۲- گاز دادن های ناگهانی

۳- عبور از دست انداز و ناهمواری های موجود در مسیر حرکت

۴- لرزش های ذاتی موتور

۵- عدم تنظیم مناسب در محل نصب

۶- جنس نامرغوب محصول

۷- تقه های ناشی از رها شدن کلاچ خودرو

۸- درگیری یا خلاص شدن تایرها

دسته موتور خودرو
دسته موتور خودرو

جلوگیری از پاره شدن دسته موتور خودرو

یکی از بهترین راه ها برای جلوگیری از ایجاد اختلال و پارگی در دسته موتور؛ تعویض روغن موتور می‌باشد. تعویض روغن موتور خودرو در بازده زمانی منظم و به موقع از بهترین راه حل های پیشگیری از برزو ایراد در دسته موتور خواهد شد. علت این موضوع به کاهش نوسانات و ارتعاشات وارده بر موتور به هنگام فعالیت آن است که مستقیم بر دسته موتور تاثیرگذار خواهد بود.

نشانه‌های خرابی دسته موتور خودرو

۱- افزایش صدا در پیشرانه

۲-ارتعاشات شدید پیشرانه

۳-تکان‌های غیر طبیعی موتور

۴-کج قرار گرفتن پیشرانه

۵-پریدن موتور در دور آرام

مزیت‌های استفاده از دسته موتور خودرو

۱. صداهای ضربه‌ای که از قسمت موتور وارد می‌شود : یکی از رایج ترین علائم مرتبط با نصب موتورهای بر روی خودروها، ایجاد صداهای ضربه‌ای ناشی از محل موتور است. دسته‌های موتور، از آسیب دیدن یا خراب شدن موتور در اثر جابجایی بیش از حد جلوگیری می‌کنند.

۲. ارتعاشات بیش از حد : یکی دیگر از علائم نصب موتور روی خودروها، ایجاد لرزش بیش از حد است. اما برای جلوگیری از چنین لرزش‌هایی می‌توان از دسته موتور استفاده کرد، آنها به خوبی از لرزش‌های موتور جلوگیری می‌کنند و موتور خودرو را در جای خود نگه می‌دارند.

۳. حرکت موتور: با توجه به میزان لرزشی که موتورها به عنوان بخشی از عملکرد منظم خود ایجاد می‌کنند، دسته موتور جز مهمی برای هر وسیله نقلیه هستند. در صورت خرابی این بخش از خودرو، نه تنها کابین را برای مسافران ناراحت می‌کند، بلکه می‌تواند فشار اضافی ایجاد کند که می‌تواند به سایر قطعات آسیب برساند.

دسته موتور خودرو
دسته موتور خودرو
0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
دیدن همه ی نظرات