اخبار

آخرین بنزین های سرب دار تولید شده هم به مصرف رسید

آخرین بنزین های سرب دار تولید شده هم به مصرف رسید

به گزارش پایگاه خبری «یدک مال» به نقل از سایپانیوز، برنامه محیط زیست سازمان ملل در مورد بنزین اعلام کرد که از تاریخ ۳۰ اوت، الجزایر به عنوان آخرین کشور روی کره زمین، مصرف بنزین سرب دار را متوقف کرد. این کشور از ابتدای سال میلادی جاری تولید آن را متوقف کرده بود و حالا تمام ذخیره بنزین های سرب دار به پایان رسیده است. در حقیقت، کمپینی که دو دهه پیش در سازمان ملل آغاز شده بود سرانجام به نتیجه نشست. پژوهش ها بین بیماری هایی نظیر سرطان، بیماری قلبی، سکته و بیماری های شناختی و سرب آلاینده هوا ارتباط پیدا کرده اند. بر اساس برآورد برنامه محیط زیست سازمان ملل حذف سرب از بنزین سالانه جلوی ۱.۲ میلیون مرگ زودهنگام را می گیرد.

البته به طور دقیق تر می توان گفت که حذف سرب از بنزین نیم قرن طول کشیده است. تا دهه ۱۹۷۰ همه بنزین های دنیا حاوی سرب بود و بهانه افزودن این عنصر خطرناک بهینه سازی عملکرد موتور بوده است. اما به تدریج مطالعات و پژوهش ها نشان داد که تا چه حد سلامت انسان را به خطر می اندازد. ژاپن در سال ۱۹۸۰ مصرف سرب در بنزین را ممنوع کرد. اروپا و آمریکا در دهه ۱۹۹۰ همین کار را کردند و چین و هندوستان از سال ۲۰۰۰ به بعد سرب را از بنزین حذف کردند.

با این حال در آفریقا وشرق آسیا مصرف سرب در بنزین همچنان ادامه پیدا کرد. در سال ۲۰۰۲ سازمان ملل ائتلافی از حکومت های آفریقایی به وجود آورد که با کمک کمپانی های نفتی حذف تدریجی سرب از بنزین را آغاز کردند. در کشورهای زیر صحرای آفریقا از سال ۲۰۰۶ به بعد سرب از بنزین حذف شد اما تا سال ۲۰۱۴ همچنان در کشورهای الجزایر، عراق، یمن، میانمار، کره جنوبی و افغانستان بنزین سرب دار مصرف می شد.

انجام کمپین هایی نظیر حذف سرب در بنزین در کشورهایی که با چالش های سیاسی رو به رو هستند، دشوارتر است اما سرانجام آنها هم به این برنامه ها می پیوندند.

حالا شاید وقت گام بعدی رسیده است و باید تلاش ها روی حذف سوخت های فسیلی متمرکز شود. پیش از آن باید گوگرد از سوخت های دیزلی حذف شوند مخصوصاً در آفریقا که میزان آن بیشتر از آمریکا و اتحادیه اروپا است.

مطالب مرتبط

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
دیدن همه ی نظرات