کیا, معرفی خودرو

کیا اپیروس مدل های ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۱ : معرفی و مشخصات

کیا اپیروس معرفی و بررسی مشخصات Kia Opirus Amanti

معرفی کیا اپیروس

فهرست مطالب
    برای شروع تولید فهرست مطالب ، یک هدر اضافه کنید

    کیا اپیروس خودرویی لوکس و جذاب در کلاس سدان است که توسط کیا موتورز ساخته و به بازار عرضه شد. این خودرو از سال ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۱ و تنها در یک نسل، تولید شد. این ماشین زیبا جزو خودروهای موتور جلو-محور جلو محسوب می شود.

    به لحاظ کلاس بدنه، این خودرو در “سگمنت ئی” قرار می گیرد.

    اپیروس در آمریکا با نام کیا آمانتی (Amanti) عرضه شد.

    این خودرو همچنین لوکس‌ترین محصول شرکت کیا در زمان تولید خود در کره شناخته می شد.

    کیا اپیروس در واقع برادر ناهمسان هیوندای آزرا گرنجور محسوب می‌شود که از نظر مشخصات فنی، شباهت‌های زیادی را می‌توان بین این دو خودرو مشاهده کرد. این خودرو طی دوران حیات خود مورد فیس لیفت نیز قرار گرفت و نسخه‌های وارد شده به بازار ایران از نوع پسا فیس لیفتی محسوب می‌شوند. عمده نقطه قوت این سدان جذاب در مقایسه با خودروهای جوان‌تری که وارد بازار ایران شده‌اند، پیشرانه شش سیلندر این خودرو است که با هیوندای آزرا مشترک است و شتاب مناسبی را فراهم می‌کند. این خودرو پس از توقف تولید با کیا کادنزا جایگزین شد.

    طراحی

    در حالی‌ که هیوندای آزرا با نگاهی به خودروهای آمریکایی هم‌دوره طراحی شده بود؛ طراحان کیا در آن زمان تصمیم گرفتند تا اپیروس را براساس خودروهای لوکس اروپایی طراحی کنند. از این رو نشانه‌هایی از خودرو های مرسدس بنز، بنتلی و جگوار را می‌توان در طراحی این خودرو مشاهده کرد که البته این شباهت ها انتقاد های زیادی را هم برانگیخت.

    اما جالب است بدانید با وجود حضور ده ها خودروی مختلف و زیبا در بازار، این خودرو کره ای در ایالات متحده آمریکا به عنوان «جذاب‌ترین خودروی پریمیوم متوسط» توسط جی دی پاور و شرکا انتخاب شد. 

    مشخصات فنی

    اپیروس با آپشن‌هایی متعدد و البته پیشرانه غول‌آسای شش سیلندر خود خیلی زود جایش را در دل قشر متمول جامعه باز کرد. ایراد اصلی این خودرو در واقع همان مزیت اصلی آن بود چراکه انتظار می‌رفت این پیشرانه حجیم، توانایی تولید قدرت بسیار زیادی را داشته باشد.

    موتور این خودرو، ، و سیستم جعبه‌دندهٔ آن پنج دنده به صورت خودکار است.

    عنوان شرح فنی
    محور محرک دیفرانسیل جلو
    گیربکس ۵ دنده اتومات
    پیشرانه ۶ سیلندر
    حجم موتور ۳.۸ لیتر
    قدرت ۲۶۵ اسب بخار
    گشتاور ۳۵۳ نیوتن متر
    شتاب ۷.۵ ثانیه
    سرعت ۲۳۰ کیلومتر بر ساعت
    مصرف ترکیبی ۱۰.۹ لیتر در صد کیلومتر
    فاصله محوری ۲۸۰۰ میلی متر
    وزن ۱۸۶۴ کیلوگرم
    حجم باک ۶۵ لیتر

    آپشن ها و امکانات رفاهی

    اپیروس در واقع جزو اولین تلاش‌های کیا موتورز برای ساخت یک سدان لوکس پس از ورشکستگی این شرکت در سال ۱۹۹۷ بود. بنابراین کیا تمام توانش را برای قرار دادن امکانات لوکس آن زمان در این خودرو به کار گرفت. امکاناتی از قبیل :

    کروزکنترل، کنترل پایداری، کنترل کشش، تعلیق الکترونیکی، سنسور باران، سنسور جلو و عقب، ترمز ضد قفل، سامانه توزیع نیروی ترمز، تمرز کمکی، ترمز پارک پدالی، اتو لایت، فرمان ۴ حالته هیدرولیکی حساس به سرعت، پخش اینفینیتی با ۸ اسپیکر، ۶ کیسه هوا، ورود بدون کلید، کول باکس، سیستم تهویه اتوماتیک دوگانه، صندلی برقی ۸ حالته برای راننده، ۴ حالته برای سرنشین جلو و سانروف.

    فیلمی از بررسی کامل کیا اپیروس GH

    ایمنی

    اپیروس در تست تصادف از روبرو و کنار که توسط IIHS انجام شد، توانست بالاترین نمره را کسب کند. امکانات استاندارد ایمنی این خودرو شامل ترمز ضد قفل، پشت سری محافظ سر، کیسه هوای کناری برای صندلی‌های جلو و کیسه هوای پرده ای است. همچنین این خودرو دارای سیستم کنترل پایداری الکترونیکی و سیستم کنترل کشش به همراه ترمز کمکی می‌‍باشد.

    کیا آمانتی در سال ۲۰۰۷ برنده جایزه خودرو لوکس در مؤسسه بیمه ایمنی بزرگراه ایمنی (IIHS) شد.

    حضور در ایران

    اپیروس در واقع پرچم‌دار موج دوم حضور کیا موتورز در ایران بود؛ یعنی همان سونامی سهمگینی که اطلس خودرو با عرضه سواری و شاسی‌بلند به راه انداخته بود. تجربه ناموفق سانگ‌یانگ چیرمن در زمینه عرضه سدان‌های سایز بزرگ،‌ کار را برای بعدی‌ها سخت می‌کرد؛ اما این کره ای تازه وارد حکایت دیگری داشت و به محض ورود به ایران جای خود را پیدا کرد.

    سخن پایانی

    امیدواریم که در این نوشتار توانسته باشیم اطلاعات مفید، جامع و قابل استفاده ای را درباره ی کیا اپیروس در اختیارتان قرار داده باشیم. شما می‌توانید با مراجعه به فروشگاه سایت یدک مال، قطعات اختصاصی کیا اپیروس را به راحتی، با مناسب ترین قیمت و بالاترین کیفیت تهیه کنید.

    گالری تصاویر

    فهرست منابع

    مطالب مرتبط

    0 0 رای ها
    رأی دهی به مقاله
    اشتراک در
    اطلاع از
    0 نظرات
    بازخورد (Feedback) های اینلاین
    دیدن همه ی نظرات