قطعه شناسی خودرو

گلگیر خودرو و هر آنچه لازم است درباره ی آن بدانید

بررسی گلگیر خودرو

بررسی گلگیر خودرو

فهرست مطالب
    برای شروع تولید فهرست مطالب ، یک هدر اضافه کنید

    گلگیر خودرو چیست ؟

    اگر بخواهیم گلگیر خودرو را بطور مختصر و مفید تعریف کنیم باید بگوییم گلگیر یکی از قطعات ظاهری و از اجزای بدنه خودرو به شمار می‌رود. که در بالا و اطراف چرخ های خودرو نصب می شود.

    قدمت این قطعه به سال های دور بر می گردد. البته شروع به کارگیری این قطعه بطور گسترده از دهه ی ۱۹۳۰ میلادی شروع شد.

    شاید شما این قطعه را بی اهمیت بدانید ولی باید به یک نکته توجه کنیم و آن این است که حرکت چرخ‌ های خودرو سبب پاشیده شدن آب، سنگ و … به داخل موتور خودرو می شود و باعث آب رفتگی در قطعات مختلف و بخصوص قطعات برقی می‌شود. در این هنگام گلگیر که بالای چرخ ها نصب شده است وظیفه دارد جلوی این اتفاق را بگیرد و مانع برخورد سنگ و … به اجزای داخلی خودرو شود. به عبارتی اگر این قطعه نبود، سیستم برق خودرو و موتور در اثر برخورد آب و سنگ ریزه‌ها آسیب جدی می‌دیدند.

    اهمیت این قطعه از منظر دیگری هم قابل بررسی است.

    این قطعه از لاستیک در برابر برخورد با اجسام جلوگیری می‌کند. برای مثال هنگام رانندگی ممکن است اجسامی مختلفی با لاستیک برخورد داشته باشند که این قطعه آنها را پس می‌زند و اجازه نمی‌دهد که با لاستیک خودرو برخورد کنند.

    در این نوشتا به بررسی ساختار گلگیر خودرومی پردازیم پس با مجله ی یدک مال همراه باشید.

    طراحی و ساخت

    طراحی این قطعه براساس نوع و طراحی خودرو به دو نوع تقسیم می‌شود :

    • ثابت : که در واقع به بدنه خودرو متصل و در آناتومی خودرو ادغام شده است.
    • غیر ثابت : که به صورت جداگانه طراحی شده و قابل تعویض است برای مثال، افراد هنگامی که قصد اسپرت کردن خودرو را داشته باشند ممکن است که گلگیر خودرو را تغییر دهند یا همچنین در صورت بروز تصادف.

    این قطعه علاوه بر طراحی و زیبایی باید نقش آیرودینامیکی نیز داشته باشد تا خودرو در برابر مقاومت هوا بتواند نقش درستی را ایفا کند.

    گلگیر خودرو چیست

    جنس گلگیر از چیست ؟

    این قطعه بیشتر از فلز ساخته می‌شود تا عملکرد درستی از خود نشان دهد و اگر به هر دلیلی معیوب و دچار زنگ زدگی شود باید آن را تعویض کرد؛ چرا که پاشیدن سنگ ریزه و گل سبب تخریب رنگ بدنه خودرو می‌شود و ناگزیر می‌شوید که خودرو را رنگ کنید. بنابراین انتخاب قطعات کوچکی که می‌تواند از هزینه‌های زیاد جلوگیری کند کار بهتری است.

    به یاد داشته باشید که این قطعه از مواد نه چندان گران و با ارزشی ساخته می شود و به راحتی برای هر مدل خودرویی پیدا می‌شود.

    جنس گلگیر

    محل نصب

    این قطعه بسته به مدل خودرو‌ها در ابعاد و شکل‌های گوناگونی طراحی می‌شود. این قطعه در عقب  و جلو و سمت راست و چپ به صورت قرینه و بعد از در خودرو قرار دارد.

    این قطعات در جلو و عقب خودرو به سپر خودرو متصل می‌شوند. به همین دلیل گلگیرها یکی از قطعاتی هستند که همواره و در تصادفات نه چندان شدید در معرض ضربه قرار دارند بنابراین جنس آنها مهم است و باید مستحکم باشند تا بتوانند در برابر ضربه‌های خارجی مقاومت کنند. این قطعات در پشت خود ضربه گیرهای ورقی محکمی دارند تا خودرو را در برابر ضربات وارد شده مصون نگه دارند.

    برخی نکات مهم

    توجه کنید هنگام خرید خودرو دست دوم به گلگیر‌های آن توجه کنید چرا که یکی از دلایل تعویض این قطعه می‌تواند ضربه و تصادف شدید باشد. همچنین رنگ شدگی گلگیر نیز می‌تواند روی قیمت خودرو موثر باشد به همین دلیل هنگام کارشناسی خودرو این اجزا باید مورد بررسی قرار گیرند.

    در ادامه این نکته را به یاد داشته باشید که این قطعه مانند محافظ خودرو عمل می‌کند و معیوب بودن آن قطعا سلامت خودرو را در معرض خطر و آسیب جدی قرار می دهد.

    سخن پایانی

    امیدواریم که در این نوشتار توانسته باشیم اطلاعات مفید، جامع و قابل استفاده ای را درباره ی این قطعه در اختیارتان قرار داده باشیم. شما می‌توانید با مراجعه به فروشگاه سایت یدک مال، قطعات اختصاصی بدنه ی خودرو را به راحتی، با کمترین قیمت و بهترین کیفیت تهیه کنید.

    فیلم _ چگونه گلگیر خودرو را تعویض یا جایگزین کنیم ؟
    فهرست منابع :

    سایت خودرو ۴۵

    0 0 رای ها
    رأی دهی به مقاله
    اشتراک در
    اطلاع از
    0 نظرات
    بازخورد (Feedback) های اینلاین
    دیدن همه ی نظرات