آموزشی, فیلم, معرفی خودرو, هیوندای

همه چیز درباره هیوندای i20

هیوندای-i20-hyundai

معرفی هیوندای i20

مقدمه

امروزه تمایل مردم دنیا در بازار خودرو به سمت خرید کراس اوورها رفته است؛ اما نمی توان از کلاس مهم و پرطرف دار هاچ بک گذشت. این روزها البته با افزایش قیمت خودرو، خرید یک هاچ بک معمولی هم بسیار هزینه بر شده است؛ درحالی که در گذشته ای نه چندان دور خرید یک خودروی معمولی و وارداتی به اندازه امروز دست نیافتنی نبود.

 

یکی از شرکت هایی که همواره در ایران پرطرف دار و موفق بوده شرکت هیوندای بوده است؛ خودروساز کره ای که حالا در نقطه اوج تاریخ خود به سر می برد؛ چرا که هم از نظر کیفی و هم از نظر کمی در طول سال های اخیر رشد قابل توجهی داشته است.

یکی از مدل های بسیار پرطرف دار این شرکت هیوندای i20 است؛ هاچ بکی که در خیابان ها و جاده های ایران هم حضور دارد و نسل های مختلف آن را به صورت وارداتی و مونتاژی در بازار می بینیم.

 

هیوندای i20 یک مدل دیفرانسیل جلوست که تا امروز سه نسل از آن به ترتیب در سال های ۲۰۰۸، ۲۰۱۴، ۲۰۲۰ معرفی شده است. هیوندای i20 در ابتدا به وسیله ی نماینده رسمی هیوندای در ایران یعنی آسان موتور به شکل وارداتی به ایران وارد می شد؛ اما مدتی بعد شرکت خودروسازی کرمان موتور تصمیم به مونتاژ هیوندای i20 گرفت. در این مطلب قصد داریم تا هیوندای i20 را بطور کامل معرفی کنیم پس با یدک مال همراه باشید.

فهرست مطالب
    برای شروع تولید فهرست مطالب ، یک هدر اضافه کنید
    hyundai-i20

    تاریخچه

    در سال ۲۰۰۸ بود که کمپانی هیوندای مدل i20 را برای نخستین بار تولید کرد. این مدل قرار بود جانشین مدل نسبتاً ناموفق Getz باشد و از همان ابتدا، کمپانی بازار وسیع تری را برای i20 در نظر گرفته بود. با ورود i20 به بازار کره، این مدل از همان ابتدا محبوبیت بالاتری نسبت به Getz داشت و خیلی زود به یکی از مدل های پرفروش کمپانی هیوندای شد.

     

    البته داستان تولید هیوندای i20 تنها جایگزین کردن مدلی برای Getz نبود و آن ها در نظر داشتند که خودرویی را پس از i10 و i30 معرفی کنند که از نظر کلاس بدنه دقیقاً بین این دو قرار گیرد. و در این کار موفق هم شدند حالا هیوندای i20 به یکی از هاچ بک های بسیار پرطرف دار و محبوب تبدیل شده است و تولید مدل های مختلف آن تقریبا در بیشتر نقاط جهان ادامه دارد.

    انواع مدلهای هیوندای i20

    نسل اول ( ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۴ ) " PB "
    ۲۰۰۸

    همان طور که گفته شد، i20 برای نخستین بار در سال ۲۰۰۸ معرفی شد. هیوندای در آغاز تولید ۱۰۰۰ دستگاه در بازار داخل کره را برای این خودرو در نظر گرفت، اما هدف از تولید این خودرو تصاحب بازار اروپا بود و تنها ۲ سال طول کشید تا i20 به جمع پرفروش های قاره سبز اضافه شود.

     

    در همان سال های ابتدایی، i20 رقیبی سرسخت به نام «هوندا Jazz یا هوندا فیت» را کنار زد چراکه هاچ بک هیوندای با قیمت کم تر میزان امکانات و آپشن های بیش تری را ارائه می داد و چیزی نگذشت که خیلی زود i20 بعنوان خودرویی قابل اعتماد، ارزان و زیبا شناخته شد.

     

    مشخصات فنی :

    حداکثر سرعت : km/h 180

    شتاب : ۱۱ ثانیه

    مصرف سوخت ترکیبی : ۶/۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر

    جعبه دنده : اتوماتیک

    تعداد سیلندر : ۴

    حجم موتور : ۱۵۹۱ سی سی

    وزن : ۱۱۵۵ کیلوگرم

    هیوندای-i20-2008
    ۲۰۱۲

    i20 در بازار اروپا از اقبال خوبی برخوردار بود اما ایرادهایی هم به این خودرو وارد بود برای همین کمپانی تصمیم گرفت فیس لیفتی برای این مدل رونمایی کند.

    برخی مشتریان i20، به کیفیت فرمان پذیری این خودرو انتقاد داشتند و همچنین ظاهر این خودرو تکراری شده بود و رقبا فیس لیفت های جذابی معرفی کرده بودند.

    هیوندای اما به خوبی با یک فیس لیفت متوسط، ظاهر این خودرو را ارتقا داد و کیفیت فنی این خودرو را نیز بالا برد. البته در بازار اروپا انتقادهای زیادی به هزینه سرویس های دوره ای نسخه فیس لیفت i20 وارد بود اما در مجموع، این نسخه موفقیت نسخه قبل را ادامه داد.

    هیوندای-i20-2012-facelift
    نسل دوم ( ۲۰۱۴ تا ۲۰۲۰ ) " GB/IB "
    ۲۰۱۴

    در سال ۲۰۱۴ از نسل دوم i20 در بازارهای هند و اروپا رونمایی شد که تفاوت های ظاهری زیای با نسخه قبل خود داشت و در بحث پلتفرم تغییر کرده بود. این نسخه همان مدلی از i20 است که توسط «کرمان موتور» در ایران مونتاژ شد.

    در بحث پیشرانه همان موتور ۱٫۴ لیتری زیر کاپوت این خودروست، اما چهره این خودرو به مراتب زیباتر شده است. این پیشرانه با توجه به اطلاعات منتشر شده از جانب کرمان موتور، قدرتی برابر با ۹۸ اسب بخار را با گشتاور ۱۳۴ نیوتن متر تولید می کند. البته که پیشرانه ۱٫۴ لیتری تنفس طبیعی هیوندای برای i20 نسل دوم، در برخی بازارها توان ۱۰۱ اسب بخار را هم فراهم می سازد.

    I20-2014-GB
    ۲۰۱۸

    در سال ۲۰۱۸ فیس لیفتی برای نسل دوم i20 معرفی شد.

    علاوه بر تغییرات ظاهری، مهم‌ترین تغییر این مدل اضافه شدن گیربکس دوکلاچه اتوماتیک است. این گیربکس تقریباً مشابه نمونه بکار رفته در مدل آیونیک هیبریدی است و تعویض‌های نرمی داشته و هیچ ناهنجاری‌ای نشان نمی‌دهد.

    این اتومبیل در نمایشگاه Auto Expo 2018 در هند راه اندازی شد و دارای سپرهای جلو و عقب جدید ، درب صندوق عقب جدید است که در حال حاضر شامل شکاف پلاک عقب ، از سپر عقب منتقل شده و طراحی جدید چراغ عقب است.

    تغییراتی در فضای داخلی از جمله افزودن سیستم جدید سرگرمی و سرگرمی مجهز به Apple CarPlay و Android Auto. گیربکس اتوماتیک مبدل گشتاور ۴ سرعته با انواع CVT برای انواع موتور بنزینی جایگزین شد.

    هیوندای-I20-2018-FACELIFT
    نسل سوم ( ۲۰۲۰ ) " BC3/BI3 "
    ۲۰۲۰

    نسل سوم i20 در تاریخ ۱۹ فوریه سال ۲۰۲۰ برای بازار اروپا رونمایی شد. قرار بود اولین بار در نودمین نمایشگاه اتومبیل ژنو در مارس ۲۰۲۰ نمایش داده شود؛ اما به دلیل همه گیری COVID-19 نمایش و راه اندازی آن لغو شد.

    نسل سوم i20 بزرگتر از نسل قبلی است. در حال حاضر در طراحی آن از جدیدترین فلسفه طراحی هیوندای "Sensuous Sportiness" استفاده شده است.

     نسل سوم i20 با طراحی جدید، فناوری‌های متنوع و طیف گسترده‌ای از سیستم‌های ایمنی به گونه‌ای است که از نظر هیوندای جامع‌ترین خودرو در کلاس خود به شمار می‌رود.

    زیر کاپوت i20 پیشرانه ۱٫۲ لیتری ۴ سیلندر ۸۳ اسب بخاری قرار گرفته که با جعبه دنده ۵ دنده دستی هماهنگ شده است.

    پیشرانه ۱ لیتری ۳ سیلندر توربو با ۹۹ یا ۱۱۸ اسب بخار نیز به صورت آپشنال موجود خواهد بود. این پیشرانه با سیستم مایلد هیبرید ۴۸ ولتی نیز قابل سفارش است. انتقال قدرت در پیشرانه ۳ سیلندر به وسیله جعبه دنده ۷ دنده دوکلاچه اتوماتیک یا ۶ دنده دستی هوشمند انجام می پذیرد.

    هیوندای-I20-BC3
    ( اکتبر ۲۰۲۰ ) " i20 N "

    در اکتبر سال ۲۰۲۰  نسخه ای به نام i20 N برای بازار اروپا رونمایی شد. i20 N مجهز به یک موتور ۱.۶ لیتری توربوشارژ GDi است که با گیربکس ۶ سرعته دستی همراه شده است. این موتور برای گشتاور ۲۰۱ اسب بخار و ۲۷۵ نیوتن متر مناسب است. از آنجا که وزن i20 N تنها ۱،۱۹۰ کیلوگرم است ، قادر است در حداکثر سرعت ۲۳۰ کیلومتر در ساعت شتاب بگیرد. موتور آن حداکثر گشتاور را بین ۱۷۵۰ تا ۴۵۰۰ دور در دقیقه ارائه می دهد و به حداکثر قدرت بین ۵۵۰۰ تا ۶۰۰۰ دور در دقیقه می رسد.

    باند قدرت گسترده به عملکرد شتاب آن در تمام محدوده میانی و سرعت بالا کمک می کند. اگرچه موتور گاما در سایر مدل های هیوندای نیز به چشم می خورد ، اما برای i20 N به یک سیستم توربوشارژ سفارش داده شده و به سیستم خنک کننده مجهز شده است. این تغییرات همچنین شامل یک شاسی تقویت شده در ۱۲ نقطه مختلف و یک گنبد جلو و بندهای تقویت شده با هندسه مشخص برای سیستم تعلیق است. در حالی که میله نوسان جدید ، فنرهای جدید و کمک فنرهای جدید نصب شده است.

    هیوندای-I20-N

    تست تصادف هیوندای i20 مدل ۲۰۱۴ + فیلم

    مطالب مرتبط

    0 0 رای ها
    رأی دهی به مقاله
    اشتراک در
    اطلاع از
    0 نظرات
    بازخورد (Feedback) های اینلاین
    دیدن همه ی نظرات